Ο υφυπουργός Υποδομών Γιάννης Μαγκριώτης επιβεβαίωσε την Τετάρτη ότι υπάρχει απειλή εκ μέρους κοινοπραξιών -που κατασκευάζουν τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους- να αποχωρήσουν από τα έργα λόγω των διαφόρων προβλημάτων, όπως η άρνηση πληρωμής διοδίων που παίρνει διαστάσεις, το «μπλοκάρισμα» της χρηματοδότησης από τις τράπεζες και η καθυστέρηση των απαλλοτριώσεων εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου.

«Υπάρχει η απειλή να φύγουν. Επισήμως δεν μας έχουν θέσει το ζήτημα, αλλά το ακούμε δεξιά κι αριστερά» τόνισε ο κ. Μαγκρίωτης μιλώντας σε ραδιοφωνικό σταθμό.

Ο υφυπουργός Υποδομών χαρακτήρισε λάθος την κίνηση πολιτών να μην πληρώνουν διόδια. Ζημιώνουν, είπε, το κράτος λόγω της μη είσπραξης ΦΠΑ που αντιστοιχεί στο κάθε αντίτιμο διοδίου, αλλά και επειδή οι κατασκευάστριες κοινοπραξίες που υφίστανται ζημιά θα στραφούν εναντίον του Δημοσίου για διαφυγόντα κέρδη.

Πάντως, ο κ. Μαγκριώτης παραδέχτηκε ότι αυτές οι κινήσεις πολιτών αναδεικνύουν πράγματι ένα υπαρκτό πρόβλημα, που είναι τα ακριβά διόδια.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι κοινοπραξίες που κατασκευάζουν τους αυτοκινητοδρόμους ετοιμάζονται να στείλουν χιλιάδες κατασχετήρια εναντίον οδηγών που σηκώνουν τις μπάρες, καθώς φωτογραφίζονται αυτομάτως οι αριθμοί των αυτοκινήτων τους ή να βρούν άλλους τρόπους, σε συνεργασία με το ελληνικό Δημόσιο να υπάρξουν συνέπειες.

Ο κ. Μαγκριώτης δήλωσε, επίσης, ότι εδώ και λίγο καιρό οι τράπεζες που χρηματοδοτούν τις κατασκευάστριες κοινοπραξίες έχουν σταματήσει τη χρηματοδότησή, επικαλούμενες τις καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, τη μείωση της ροής των αυτοκινήτων, λόγω της οικονομικής κρίσης και τη μη πληρωμή διοδίων, καθώς και την αύξηση των επιτοκίων σε σχέση με την περίοδο που υπεγράφησαν οι συμβάσεις.

«Εμείς» υπογράμμισε ο υφυπουργός, «θεωρούμε πως οι απαιτήσεις των τραπεζών είναι υπερβολικές. Το Δημόσιο θα προσπαθήσει και θα τα καταφέρει να είναι σωστό στις συμβατικές του υποχρεώσεις».

Όπως εξήγησε ο κ. Μαγκριώτης, οι κοινοπραξίες και οι τράπεζες έχουν κληθεί από το υπουργείο Υποδομών σε έναν υπεύθυνο διάλογο για να «σωθούν οι αυτοκινητόδρομοι». Κι αυτό είναι προς το συμφέρον του ελληνικού Δημοσίου και των ίδιων των εταιρειών.

Πρέπει, είπε, να γίνουν τροποποιήσεις και των πέντε συμβάσεων παραχώρησης των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, αφού προχωρήσουμε σε διαπραγματεύσεις, με βάση τα νέα δεδομένα, για να σώσουμε τα έργα, και οι συμβάσεις αυτές θα έρθουν σύντομα στη Βουλή.

Ερώτηση Παπαδημούλη

Το θέμα φέρνει στη Βουλή ο Δημήτρης Παπαδημούλης του ΣΥΡΙΖΑ με ερώτηση προς τους υπουργούς Μεταφορών και Εσωτερικών.

Ο κ. Παπαδημούλης ρωτά:

  • Μήπως θα πρέπει άμεσα να επανεξεταστούν οι όροι των συμβάσεων παραχώρησης και να ανακληθούν άμεσα οι αυξήσεις που επιβλήθηκαν στις τιμές των διοδίων;
  • Σκοπεύει η κυβέρνηση να αλλάξει το καθεστώς είσπραξης των διοδίων και να εξαρτάται από την πρόοδο των εργασιών στο πραγματικό εθνικό δίκτυο και όχι στο υπό διαμόρφωση (π.χ Πατρών-Κορίνθου και Τέμπη) με την εκ του ασφαλούς, για τις κοινοπραξίες που έχουν αναλάβει τα έργα, υποχρεωτική καταβολή των διοδίων;
  • Ποια άμεσα μέτρα θα ληφθούν ώστε οι πολίτες να μην πληρώνουν καθημερινά σημαντικό ποσοστό του εισοδήματός τους για διαδρομές λίγων χιλιομέτρων από και προς τον τόπο της εργασίας τους;
  • Πώς ελέγχεται, πως κατανέμεται και ποιο είναι το συνολικό ποσό που έχουν εισπράξει μέχρι σήμερα από τα διόδια οι εταιρείες στις οποίες έχει ανατεθεί η κατασκευή και συντήρηση των εθνικών οδών;