Εξω πάμε καλά. Παρά τη διεθνή κρίση τα ελληνικά βιολογικά προϊόντα «φυσάνε» στις ευρωπαϊκές αγορές. Εφέτος σε σχέση με το 2009 οι εξαγωγές τους αυξήθηκαν κατά περίπου 5%, ενώ σε ορισμένες εταιρείες το ποσοστό της αύξησης μπορεί να φθάνει και το 10%. Στην εσωτερική αγορά πάλι, η οικονομική κρίση χτύπησε από τις πρώτες μια αγορά που μόλις άρχιζε να αναπτύσσεται και η πτώση είναι φανερή. Τα βιολογικά καταστήματα κλείνουν το ένα μετά το άλλο. Υπολογίζεται ότι οι πωλήσεις έχουν πέσει κατά μέσον όρο περίπου 15%-20%. Υπάρχουν μάλιστα παραγωγοί οι οποίοι είδαν τον τζίρο τους από τον περασμένο Μάιο να μειώνεται κατά 50%, ακόμη και 70%. Ορισμένοι ωστόσο δηλώνουν ότι οι πωλήσεις τους παραμένουν σταθερές.

Η κρίση στην Ελλάδα αποτρέπει τον κόσμο να αγοράζει βιολογικά προϊόντα διότι κοστίζουν περισσότερο από τα συμβατικά. Σε διεθνές επίπεδο όμως η αγορά φαίνεται να αντιστέκεται απέναντι στην οικονομική κρίση. «Μπορεί ο ρυθμός ανάπτυξης που τα προηγούμενα χρόνια αυξανόταν ετησίως κατά 20% και 30% να έχει πλέον περιοριστεί σε μονοψήφια ποσοστά, όμως και σήμερα εξακολουθεί να είναι θετικός» σημειώνει ο γενικός διευθυντής του Οργανισμού Πιστοποίησης Βιολογικών Προϊόντων ΔΗΩ κ. Σπ. Σγούρος.

Καταναλωτές επιπέδου
Η κατανάλωση των βιολογικών προϊόντων,όπως έχει αξιολογηθεί κατά καιρούς, βασίζεται σε καταναλωτές υψηλού μορφωτικού και πολιτιστικού επιπέδου οι οποίοι τα επιλέγουν όχι με αυστηρά εισοδηματικά κριτήρια. «Είναι ενημερωμένοι για τη διατροφική αξία τους και γνωρίζουν ότι η παραγωγή τους ακολουθεί τη φυσική πορεία παραγωγής χωρίς παρεμβάσεις με φυτοφάρμακα ή άλλες χημικές ουσίες» λέει ο κ. Σγούρος. Οπως επισημαίνει ο ίδιος, μπορεί εξαιτίας της κρίσης να έχουν περιοριστεί οι περιστασιακοί καταναλωτές, όμως ταυτόχρονα έχει παραμείνει σταθερή ή και αυξηθεί η κατανάλωση των μόνιμων βιο-καταναλωτών.

Ετσι κι αλλιώς η κατανάλωση των βιολογικών προϊόντων, παρά τη σημαντική αύξησή της τα τελευταία χρόνια, εξακολουθεί να παραμένει σε αρκετά χαμηλά επίπεδα, οπότε τα περιθώρια βελτίωσης εξακολουθούν να παραμένουν σημαντικά. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η κατά κεφαλήν κατανάλωση στην Ευρώπη των «15» είναι 35,9 ευρώ και στην Ελλάδα μόλις 5,4 ευρώ. Σε Γερμανία, Αυστρία και Δανία το ποσό κατανάλωσης κατά κεφαλήν φθάνει τα 80 ευρώ. Η αγορά των βιολογικών προϊόντων δείχνει και τις σημαντικές δυνατότητες που έχουν οι έλληνες παραγωγοί, τόσο για την ελληνική αγορά που κατακλύζεται από βιολογικά προϊόντα άλλων χωρών όσο και για τις σημαντικές δυνατότητες που ανοίγονται για εξαγωγές.

Εξαγωγές και οργάνωση

Οπως αναφέρει μιλώντας στο «Βήμα» ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Gaea κ. Αρ.Κεφαλογιάννης, στο εσωτερικό οι πωλήσεις των βιολογικών προϊόντων της εταιρείας (ελαιόλαδο, ελιές, λιαστές ντομάτες, σάλτσες κ.ά.) κυμάνθηκαν περίπου στα ίδια επίπεδα, όταν στις εξαγωγές βιολογικών καταγράφηκε το πρώτο δεκάμηνο του 2010 αύξηση 5% σε σχέση με πέρυσι. Την ίδια ώρα όμως οι εξαγωγές συμβατικού ελαιολάδου της εταιρείας αυξήθηκαν κατά 16%, γεγονός που πιθανώς να καταδεικνύει μια «συγκράτηση» και των ευρωπαϊκών αγορών, λόγω οικονομικής κρίσης, στην αγορά των βιολογικών προϊόντων. Στη Βρετανία η Gaea είναι η νούμερο 3 επώνυμη εταιρεία στις ελιές, ενώ την ίδια θέση κατέχει και στη Νορβηγία, αγορά στην οποία βρίσκεται στην 3η θέση επίσης και στην κατηγορία των ελαιόλαδων.

Στα λαχανικά και στα φρούτα, στην παραγωγή των οποίων εξειδικεύεται η εταιρεία Βιολογικά Αγρα Κτήματα, οι πωλήσεις στην Ελλάδα είναι εφέτος μειωμένες κατά 10%. «Από τον Μάιο και μετά παρατηρείται η μεγαλύτερη πτώση» λέει ο συνιδιοκτήτης της εταιρείας κ. Γρ.Πάππος. Αντίθετα, οι εξαγωγές στη Γερμανία αυξήθηκαν κατά περίπου 5% σε σχέση με πέρυσι. «Οι γερμανοί καταναλωτές έχουν μια κουλτούρα χρόνων σχετικά με τα βιολογικά προϊόντα. Στην Ελλάδα η αγορά τώρα στήνεται» αναφέρει ο ίδιος. Τα λεγόμενά του βρίσκουν σύμφωνο και τον πρόεδρο της ΒΙΑΝΑΜΕ κ. Φ. Κυδωνάκη. «Η παραγωγή είναι ακόμη μικρή στη χώρα μας.Αν είχαμε μεγαλύτερη παραγωγή θα ήταν ευκολότερες οι εξαγωγές.Θα μπορούσε να ιδρυθεί ένας φορέας ο οποίος να συλλέγει τα προϊόντα από πολλούς παραγωγούς και να τα προωθεί για εξαγωγές.Εφέτος είχαμε αύξηση κατά 5% με 10% στις εξαγωγές ντομάτας,αγγουριού, πιπεριάς, μελιτζάνας, καρπουζιού και πεπονιού» σημειώνει ο κ. Κυδωνάκης.

Πτώση στις λαϊκές αλλά…
Δραματική πάντως είναι η μείωση στις πωλήσεις στις λαϊκές βιολογικών προϊόντων. Ο παραγωγός και πρόεδρος των βιοκαλλιεργητών Σερρών κ. Ι. Παπαδόπουλος – δραστηριοποιείται κυρίως στις βιολογικές αγορές της Θεσσαλονίκης, ενώ δίνει προϊόντα (ξηρούς καρπούς, λάδι και ελιά) και σε σουπερμάρκετ- είδε τις πωλήσεις του εφέτος να πέφτουν (σε σύγκριση με πέρυσι) από 50% ως και 70%. Οπως επισημαίνει ο ίδιος, «στις λαϊκές πάμε καλά τις ημέρες που ο κόσμος πληρώνεται.Ο αριθμός των πελατών μας δεν έχει μειωθεί,αγοράζουν όμως μικρότερες ποσότητες.Είχα έναν σταθερό πελάτη ο οποίος πέρυσι, κάθε Σάββατο, αγόραζε ένα κιλό αμύγδαλα.Εφέτος αγοράζει άλλες φορές 300 γραμμάρια, άλλες φορές μισό κιλό.Και άλλοι συνάδελφοι αντιμετωπίζουν μείωση στον τζίρο τους. Πάλι καλά πάντως. Ακόμη κρατιέται η αγορά.Να μην είμαστε και αχάριστοι».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ