Κορυφαίους έλληνες επιστήμονες επιστρατεύει το υπουργείο Παιδείας για τον συντονισμό και τη χάραξη πολιτικής στον τομέα της έρευνας στην Ελλάδα. Εκτός από τη σύνταξη νέου νόμου τον οποίο θα παρουσιάσει η κυβέρνηση ως το τέλος του έτους, συγκροτείται τώρα και ανεξάρτητο γνωμοδοτικό όργανο που θα συμβουλεύει το υπουργείο Παιδείας για τη διάθεση του 1 δισ. ευρώ των κοινοτικών κονδυλίων για την έρευνα στην Ελλάδα. Τα μέλη του νέου οργάνου θα εισηγούνται στη Γενική Γραμματεία Ερευνας και Τεχνολογίας τη στρατηγική σε θέματα έρευνας και θα αξιολογούν τα αποτελέσματά της. «Στον χώρο της έρευνας ως χώρα διαθέτουμε μια “Εθνική Ελλάδος” πολύ σημαντική» δήλωσε χθες η υπουργός Παιδείας κυρία Αννα Διαμαντοπούλου παρουσιάζοντας το νεοσυσταθέν Εθνικό Συμβούλιο Ερευνας και Τεχνολογίας (ΕΣΕΤ). «Το ΕΣΕΤ θα λειτουργεί γνωμοδοτικά για την κυβέρνηση, ενώ τα μέλη του θα επιλέγουν και τους κατάλληλους ανθρώπους που θα τεθούν επικεφαλής στα ερευνητικά κέντρα και στα ινστιτούτα της χώρας» είπε μιλώντας στο «Βήμα» ο γενικός γραμματέας Ερευνας και Τεχνολογίας του υπουργείου Παιδείας κ. Αχ. Μητσός. Οπως μάλιστα τόνισε, μέσα στους επόμενους μήνες θα προκηρυχθούν ερευνητικά προγράμματα ύψους 300 εκατ. ευρώ, ενώ δύο ακόμη αντίστοιχες «δόσεις» κοινοτικών κονδυλίων θα χορηγούνται ετησίως στην έρευνα ως το 2013. Σταμάτης Κριμιζής
«Χωρίς αξιολόγηση δεν γίνεται τίποτα»

Η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου (δεξιά), η αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας Φώφη Γεννηματά και ο πρόεδρος του νεοσύστατου φορέα ΕΣΕΤ Σταμάτης Κριμιζής

O κορυφαίος αστροφυσικός της ΝΑSΑ δρ Σταμάτης Κριμιζής, αφού χαρτογράφησε το Διάστημα, αναλαμβάνει τώρα να… τακτοποιήσει και τον πολύπαθο χώρο της έρευνας στην Ελλάδα. Ο ίδιος και η «ομάδα των δέκα» κορυφαίων επιστημόνων που θα αναλάβουν να… αναστηλώσουν το οικοδόμημα της έρευνας στην Ελλάδα μπήκαν στο υπουργείο Παιδείας χθες στις 9.30 το πρωί και βγήκαν λίγο πριν από τις έξι το απόγευμα. Μάλιστα στη συνάντησή τους συμμετείχε μέσω τηλεδιάσκεψης και συνεργάτης τους από την Ουάσινγκτον των ΗΠΑ. Οπως λέει ο κ. Κριμιζής, «η υπουργός Παιδείας χρειάζεται το ΕΣΕΤ για πολλά θέματα, η βασική κατεύθυνση των οποίων είναι η αξιοκρατία και η διαφάνεια. Πρέπει να προωθηθεί η έρευνα και η τεχνολογία στην Ελλάδα και να συνδεθεί με τις επιχειρήσεις, ώστε να βοηθήσουμε την οικονομία της χώρας να αναπτυχθεί».

Για την καθυστέρηση της έγκρισης των προτάσεων για τα ερευνητικά προγράμματα «Θαλής» και «Ηράκλειτος» που έχουν φέρει σε κόντρα πανεπιστημιακούς και υπουργείο Παιδείας ο κ. Κριμιζής δεν θέλει να κάνει χαρακτηρισμούς. «Χρειάζεται να κάνουμε έναν στρατηγικό σχεδιασμό για τη χρηματοδότηση των ΑΕΙ, γιατί είναι εμφανής η έλλειψη πλαισίου» δηλώνει. «Η έρευνα και η τεχνολογία αποτελεί το βασικό ενδιαφέρον μας με στόχο να βοηθήσουμε την ανάπτυξη της χώρας. Είμαστε εδώ για να ενισχύσουμε τη διαφάνεια και την αξιολόγηση σε όλο το φάσμα των φορέων που κάνουν έρευνα στην Ελλάδα» συνεχίζει. Ο κ. Κριμιζής επιμένει ιδιαίτερα στη λέξη «αξιολόγηση» που παραμένει επίκαιρη επί μία πενταετία στην Ελλάδα. Συμπληρώνει μάλιστα ότι «χωρίς αξιολόγηση δεν γίνεται τίποτα». «Η αξιολόγηση θα γίνεται με αντικειμενικά κριτήρια, αλλά η στήριξη του θεσμού χρειάζεται δουλειά» δηλώνει. Στην αυτονόητη ερώτηση ποιος θα αξιολογεί τα αποτελέσματα των ερευνητικών προγραμμάτων και θα τα κατατάσσει στη χώρα ο κ. Κριμιζής απαντά διπλωματικά: «Δεν μπορούμε σε μία ημέρα να τα απαντήσουμε όλα αυτά». «Πρέπει να πάρουμε και τις απόψεις της ερευνητικής κοινότητας της χώρας» προσθέτει. Σχετικά με τις διεθνείς κατατάξεις των ελληνικών πανεπιστημίων, ο έλληνας αστροφυσικός αναφέρει: «Δυστυχώς τα ελληνικά πανεπιστήμια βρίσκονται σε χαμηλές θέσεις στις διεθνείς κατατάξεις. Αυτό πρέπει να αλλάξει. Ολοι θέλουμε να δούμε τα ελληνικά πανεπιστήμια ανάμεσα στα 100 ή ακόμη και στα 50 καλύτερα του κόσμου, αλλά αυτό προς το παρόν είναι ανέφικτο» λέει.