Επιφυλακτικοί εμφανίζονται οι συγκοινωνιολόγοι μετά την εξαγγελία του προγράμματος «Αθήνα Αττική 2014» από το υπουργείο Περιβάλλοντος. Ειδικά όσον αφορά τις πεζοδρομήσεις μεγάλων αρτηριών του κέντρου της πρωτεύουσας, όπως είναι η Πανεπιστημίου και η Βασ. Ολγας, ο συγκοινωνιολόγος κ. Π. Παπαδάκος θεωρεί ότι η υλοποίηση των έργων είναι εφικτή αλλά υπό αυστηρές προϋποθέσεις. «Θα επιτύχει μόνο εφόσον μελετηθούν σωστά, υλοποιηθούν με βάση τον σχεδιασμό και ενταχθούν σε έναν συνολικό σχεδιασμό που έχει να κάνει όχι μόνο με την ανάπλαση των περιοχών αλλά και με την καλύτερη λειτουργία του συγκοινω- νιακού συστήματος της πόλης, το οποίο θα πρέπει να βασίζεται στην περαιτέρω αξιοποίηση των μέσων μαζικής μεταφοράς» λέει ο κ. Παπαδάκος. Το κλειδί, σύμφωνα με τους συγκοινωνιολόγους, βρίσκεται στη συνεργασία. «Στο πλαίσιο ενός ενιαίου συγκοινωνιακού σχεδιασμού όπως εξαγγέλθηκε την προηγούμενη εβδομάδα, είναι αναγκαίο αυτές οι επεμβάσεις να συνοδευτούν με ένα πλήθος μέτρων και παρεμβάσεων οι οποίες έχουν ήδη μελετηθεί, κοστολογηθεί και αξιολογηθεί από ένα μεγάλο πρόγραμμα μελετών του ΟΑΣΑ το οποίο στοίχισε πολλά εκατομμύρια ευρώ και δίνει συγκεκριμένες λύσεις και προτάσεις με χαμηλού κόστους μέτρα» αναφέρει ο κ. Παπαδάκος.

Τα μέτρα αυτά τού υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, σύμφωνα με τον ίδιο, ακολουθούν την ίδια λογική με τις προτάσεις του υπουργείου Περιβάλλοντος. Στοχεύουν στον περιορισμό της χρήσης του ΙΧ δεσμεύοντας ζωτικό χώρο από τις λωρίδες κυκλοφορίας και αποδίδοντάς τον στα επιφανειακά δημόσια μέσα μεταφοράς τα οποία θα μπορούν πλέον να λειτουργούν αξιόπιστα, με ταχύτητα και άνεση, γεγονός που θα τα καταστήσει βασική επιλογή μετακίνησης από τους πολίτες.

Την ανάγκη συνεργασίας μεταξύ των υπουργείων Περιβάλλοντος και Υποδομών αλλά και του Δήμου Αθηναίων επισημαίνει και ο αντιπρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων κ. Μ. Καρλάφτης. «Ολες οι εξαγγελίες για την Αθήνα ακούγονται καλές και είναι προς τη σωστή κατεύθυνση της αναβάθμισης της αστικής κινητικότητας και της ποιότητα ζωής. Αλλά απαιτείται συνεργασία » δηλώνει. Και προσθέτει: «Εμείς οι συγκοινωνιολόγοι είμαστε παραδοσιακά υπέρ των ήπιων μέσων μεταφοράς. Ομως από το υπουργείο Περιβάλλοντος δεν έχουμε δει μελέτες οι οποίες να δείχνουν τις επιπτώσεις στην πόλη από τις παρεμβάσεις που προτείνονται» τονίζει ο κ. Καρλάφτης.

Οπως εξηγεί, στην Πανεπιστημίου η πεζοδρόμηση θα επηρεάσει τις διαμπερείς κινήσεις. Δηλαδή μετακινήσεις από τη μία πλευρά της Αττικής στην άλλη μέσω του κέντρου της πόλης. «Θέλουμε να “διώξουμε” αυτές τις μετακινήσεις από το κέντρο. Ομως πρέπει να μελετηθεί προς τα πού θα διοχετευθεί αυτή η κίνηση. Η Πανεπιστημίου είναι μία από τις βασικές αρτηρίες που εξυπηρετούν τις διαμπερείς κινήσεις της Αθήνας. Η πεζοδρόμησή της και η μελλοντική επέκταση του δικτύου τού τραμ εκεί θα βοηθήσουν μόνο τις τοπικές κινήσεις» λέει ο κ. Καρλάφτης.

Τέρμα στα γκέτο
Το πρόγραμμα Αθήνα 2014 περιελάμβανε και σημαντικές αναπλάσεις περιοχών και πλατειών της πρωτεύουσας. Ενας από τους στόχους είναι και η προσπάθεια για απογκετοποίησή τους. Ο συγκοινωνιολόγος κ. Παπαδάκος επισημαίνει ότι για τις υποβαθμισμένες περιοχές του κέντρου της πόλης μόνο οι πεζοδρομήσεις και οι αναπλάσεις δεν θα καταφέρουν να τις απογκετοποιήσουν. «Δεν λύνονται τα προβλήματα δημιουργώντας απλώς ένα ωραίο περιβάλλον. Και η Ομόνοια αναπλάστηκε, πεζοδρομήθηκε και τελικά τι έγινε; Αυτό που κρυβόταν ένα στενό πιο πίσω, τώρα πια είναι ορατό μπροστά στην πλατεία » αναφέρει ο ίδιος. Και καταλήγει: «Οσο καλές κι αν είναι οι επεμβάσεις δεν λύνουν από μόνες τους το πρόβλημα. Είναι σαν να κρύβουμε τα προβλήματα κάτω από ένα ωραίο χαλί. Πρέπει να γίνει συνολικός σχεδιασμός».