Σ την οθόνη της τηλεόρασης οι φιγούρες των παικτών εναλλάσσονται με τα πλάνα της κάμερας από την εξέδρα. Στο τραπεζάκι μπροστά από τον καναπέ, ανοικτά δύο κουτιά με πίτσα και μπόλικες μπίρες. Λίγο πιο δίπλα, ανακατεμένα, κουπόνια του Στοιχήματος. Οι φίλαθλοι οπαδοί παρακολουθούν τον αγώνα φορώντας φανέλες και καπέλα της εθνικής ομάδας που υποστηρίζουν, κραδαίνοντας και τα αντίστοιχου χρώματος κασκόλ. Στο αντικρινό ράφι της βιβλιοθήκης, δεσπόζουν βιβλία που αναφέρονται στη φωτεινή αλλά και στη σκοτεινή πλευρά του ποδοσφαίρου. Αυτή θα μπορούσε να είναι η εικόνα ενός μέσου σαλονιού τις ημέρες του Μουντιάλ, με αγορές ειδικά για την περίσταση και την καλύτερη παρακολούθηση των αγώνων, τουλάχιστον κατά τα ελληνικά πρότυπα. Ενας ολόκληρος οικονομικός κύκλος ξεκινά ήδη πριν από το πρώτο σφύριγμα και τη σέντρα των αγώνων. Συνολικά για όλα αυτά τα προϊόντα και τα αγαθά που η παραπάνω σκηνή περιελάμβανε, ο έλληνας οπαδός και φίλος του ποδοσφαίρου θα ξοδέψει πάνω από 1 δισ. ευρώ.

Στο Στοίχημα και τηρουμένων των αναλογιών με τις πιο πρόσφατες μεγάλες διεθνείς διοργανώσεις, του Μουντιάλ του 2006 και του Εuro του 2008, αναμένεται να τοποθετηθούν περίπου 400 εκατ. ευρώ, στο έτοιμο φαγητό τουλάχιστον 200-250 εκατ. ευρώ, στην αγορά αθλητικών ειδών, με άμεση ή έμμεση αναφορά στο Μουντιάλ, στις ποδοσφαιρικές ομάδες που συμμετέχουν και στους παίκτες ακόμη 20-30 εκατ. ευρώ. Παράλληλα τονώνεται και η κυκλοφορία στα καταστήματα και στο Διαδίκτυο, προϊόντων, δώρων ή βιβλίων που αναφέρονται είτε αποκλειστικά είτε σε μεγάλο βαθμό στη «στρογγυλή θεά», ενώ τουλάχιστον 300-350 εκατ. ευρώ αναμένεται να διοχετευθούν στην αγορά νέων τηλεοράσεων και στην εγκατάσταση ηχοσυστημάτων, κυρίως από ιδιοκτήτες μεγάλων καφέ και σημείων συνάντησης σε κεντρικές ή πολυσύχναστες συνοικίες και δρόμους.

Η δυσμενής μάλιστα κατάσταση που επικρατεί στα πορτοφόλια έχει ωθήσει όλες τις εταιρείες οι οποίες έμμεσα ή άμεσα εμπλέκονται στη «βιομηχανία» αυτή με το έντονο αθλητικό χρώμα να προχωρούν σε σημαντικές προσφορές. Ετσι, για παράδειγμα, στον χώρο των ηλεκτρικών ειδών προβάλλονται εκπτώσεις, μειώσεις τιμών, απορροφήσεις κόστους μεταφοράς ή φόρων, προσφορές για την αγορά ή τοποθέτηση δύο ή περισσότερων συσκευών τηλεόρασης πολλών ιντσών. Ταχυφαγεία, μεγάλες αλυσίδες έτοιμου φαγητού, κυρίως πιτσαρίες, ακόμη και συνοικιακά σουβλατζίδικα προσφέρουν δωρεάν φαγητό ή ποτά ανάλογα με το κόστος της παραγγελίας, προσφορές στη δεύτερη ή τρίτη παραγγελία μέσα στην ίδια εβδομάδα ή εντός δεκαημέρου, μειώσεις ακόμη και 40%-50% στις τιμές των δημοφιλέστερων ειδών τους, προνομιακές τιμές για αυτοπρόσωπη παραλαβή της παραγγελίας από τα καταστήματα κ.ά.

Για να γίνει αντιληπτό πάντως το μέγεθος του τζίρου αυτών των καταστημάτων, σύμφωνα με έρευνα της Εurostat, η οποία αναφερόταν στην ποσότητα έτοιμου φαγητού που καταναλώνουν οι κάτοικοι της Ευρωπαϊκής Ενωσης και στο κόστος του ανά χώρα, ο Ελληνας ξόδευε 600 εκατ. ευρώ ετησίως σε αυτόν τον τομέα, με περίπου το 1/3 του ποσού αυτού να δαπανάται σε ημέρες ποδοσφαιρικής αγωνιστικής δραστηριότητας. Αξίζει να σημειωθεί ότι η έρευνα είχε λάβει χώρα το 2008, χρονιά του Εuro, με τη δεύτερη συνεχόμενη συμμετοχή της Εθνικής που, σύμφωνα με υπολογισμούς αλυσίδων έτοιμου φαγητού, επαύξησε τον τζίρο τους κατά 30% τις ημέρες που αγωνιζόταν η ομάδα του κ. Οτο Ρεχάγκελ σε σχέση με τις υπόλοιπες ημέρες του

χρόνου. Γενικά τις ημέρες του Εuro 2008 οι πιτσαρίες και τα σουβλατζίδικα είδαν το ταμείο τους να γεμίζει κατά 20%-25% περισσότερο σε σχέση με τον υπόλοιπο χρόνο. Την ίδια ποσοστιαία αύξηση κατέγραφαν ως το 2008 και οι πωλήσεις βιβλίων, μυθιστορημάτων, βιογραφιών, ιστορικών τεκμηρίων ή μαρτυριών που αναφέρονται στο ποδόσφαιρο και στις κοινωνικές του εκφάνσεις. Οπως σημειώνει ο κ. Γιάννης Καραχάλιος, υπεύθυνος εκδοτικών τμημάτων των εκδόσεων Ελληνικά Γράμματα, «βιβλία που αφορούν το ποδόσφαιρο επανέρχονται στο προσκήνιο σε κορυφαία αθλητικά γεγονότα, κάτι που λογικά αναμένεται να συμβεί και με το Μουντιάλ. Σε αυτό βοηθάνε μια σειρά αφιερώματα ή εκδηλώσειςπου γίνονται αυτή την περίοδο.Σε ό,τι αφορά την εμπορική κίνησή τους, αυτή είναι σχετικά ικανοποιητική κυρίως για βιβλία που θεωρούνται πλέον κλασικά στο είδος τους όπως “Τα χίλια πρόσωπα του ποδοσφαίρου” του Εντουάρντο Γκαλεάνο και “Ο πυρετός της μπάλας” του Νικ Χόρνμπι, που έχουν κυκλοφορήσει από τα Ελληνικά Γράμματα πριν από 12 χρόνια.Το ίδιο όμως ισχύει και για κάποιες πιο πρόσφατες εκδόσεις, που κινούνται μάλιστα στον χώρο της λογοτεχνίας, όπως το βιβλίο του Βασίλη Σαμπράκου “Σκίσε το manual” για τα στημένα ποδοσφαιρικά παιχνίδια». Πάντως ως σήμερα η γενικότερη οικονομική δυσκαμψία δεν έχει βοηθήσει την κυκλοφοριακή άνοδο. «Αλλοτετέτοια περίοδοη αγοραστική ζήτηση ήταν αυξημένη. Το βιβλίο με ποδοσφαιρικό περιεχόμενο ή έναυσμα πουλούσε και το ζητούσαν κυρίως έφηβοι ή ενήλικοι που εμφανώς ήταν φίλαθλοι» αναφέρει χαρακτηριστικά ο ιδιοκτήτης του βιβλιοπωλείου «Μικρός Κοραής» στα βόρεια προάστια κ. Γιώργος Ασημακόπουλος.