«O,τι πάρεις ένα ευρώ, περάστε κόσμε, περάστε για να δείτε». Οι φωνές των τελάληδων στο Γιουσουρούμ, χωρίς να έχουν εκλείψει, έχουν αντικατασταθεί με τις ιστοσελίδες του Διαδικτύου και τα μηνύματα διαφήμισης και παρουσίασης των αντικειμένων στα ηλεκτρονικά ταχυδρομεία. Ακολουθώντας τα σημεία των καιρών, αλλά παρατηρώντας και την πελατεία τους στις παραγωγικές ηλικίες να φθίνει, οι παλαιοπώλες ανακαλύπτουν την διαδικτυακή «βιτρίνα». Επιπλα, λευκά είδη, διακοσμητικά αντικείμενα, στρατιωτικά είδη, συσκευές τηλεφώνων και ραδιοφώνων, δίσκοι βινυλίου ή 45 στροφών, φωτιστικά, πίνακες ζωγραφικής, γκραβούρες, αναμνηστικά είδη, συλλογές και βιβλία αναρτώνται πρώτα με φωτογραφίες στο Διαδίκτυο και μετά ακολουθείται η διαδικασία παζαριού καθώς η τιμή του κάθε αγαθού, ακόμη και εκείνου που πωλείται προς 1 ευρώ, μόνο ενδεικτική θεωρείται. Μάλιστα, εφόσον προηγηθεί τηλεφωνική επικοινωνία με τον παλαιοπώλη ή επίσκεψη στην ηλεκτρονική διεύθυνση που διατηρεί, έτσι ώστε να γνωστοποιείται ότι ο υποψήφιος πελάτης είδε το αντικείμενο στο Διαδίκτυο, ορισμένοι επαγγελματίες κάνουν έκπτωση από 5% ως 10% στις επόμενες αγορές του.

«Κανένα προϊόν δεν πωλείται στην τιμή που αναγράφεται ή προτείνεται. Το παζάρεμα είναι παράδοση για τον παλαιοπώλη» υποστηρίζει ο ιδιοκτήτης ενός από τα παλαιότερα καταστήματα του είδους στο Μοναστηράκι κ. Κ. Σωτηρόπουλος . Ο ίδιος δημιούργησε την ιστοσελίδα του παλαιοπωλείου του στο Διαδίκτυο, πριν από έξι χρόνια. «Η παραδοσιακή μας πελατεία,λόγω περασμένης ηλικίας ή οικονομικής δυσπραγίας,αποσύρεται σταδιακά. Η μετατροπή του παλαιοπωλείου σε εν μέρει “ηλεκτρονικό κατάστημα΄΄ ήταν μονόδρομος. Το Διαδίκτυο χρησιμοποιούν οι νέες γενιές, οι επαγγελματίες, οι άνθρωποι που βρίσκονται στην παραγωγική φάση της ζωής τους. Αν θέλει ένας επιχειρηματίας να τους προσελκύσει, είναι αναπόφευκτο και απολύτως λογικό πλέον να έχει και εκεί διακριτή και αισθητή παρουσία» τονίζει.

Στην πλατεία Αβησσυνίας παλαιοπώλες και υποψήφιοι πελάτες τριγυρνούν ανάμεσα στα στοιβαγμένα εμπορεύματα και παζαρεύουν, εξετάζουν, ανταλλάσσουν χρήματα και αντικείμενα. Ο αλβανικής καταγωγής κ. Μεσάτ Αρχάι περνάει με βερνίκι μια παλιά καρέκλα έξω από το παλαιοπωλείο όπου εργάζεται. «Ο κόσμος έρχεται,κοιτάζει,αλλά ελάχιστα ψωνίζει» εξηγεί. «Οι περισσότεροι έρχονται από περιέργεια ή προσπαθώντας να βρουν μιαν ευκαιρία,αισθητά φθηνότερη σε σχέση με προϊόντα σύγχρονα ή ακριβά». Πολλοί έχουν πρώτα περιηγηθεί στην ιστοσελίδα του παλαιοπωλείου. «Εκεί “ανεβάζουμε΄΄ καταχωρίσεις κυρίως επίπλων ή προϊόντων και αντικειμένων που προσφέρονται για αγορά ή ενοικίαση». Οι πελάτες αυτοί είναι κυρίως νέοι, επιχειρηματίες ή συλλέκτες. «Στην ιστοσελίδα προειδοποιούμε τους υποψήφιους αγοραστές ότι πιθανή αίτησή τους για αποστολή του αντικειμένου που επιθυμούν ανεβάζει και το τελικό κόστος αγοράς.

Οι περισσότεροι χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο για μια πρώτη “ενημέρωση΄΄ και ματιά. Μόνο εδώ αποκτούν τελική άποψη» υπογραμμίζει ο κ. Αρχάι.

Η παραγγελία μέσω Διαδικτύου κρύβει και εδώ παγίδες. Ο αγοραστής κινείται στα τυφλά καθώς μπορεί να πέσει θύμα εξαπάτησης. «Το καλύτερο για τον υποψήφιο πελάτη και για εμάς είναι να σχηματίσει επί τόπου άποψη για την ποιότητα,την κατάσταση και το αποτέλεσμα της δουλειάς αποκατάστασης που πιθανώς απαιτήθηκε» προτρέπει ο ιδιοκτήτης παλαιοπωλείου στην πλατεία Αβησσυνίας κ. Γ. Νοάτσος .

Την ίδια άποψη έχει και ο κ. Ν. Πασβαντίδης ο οποίος περιεργάζεται παλαιά βιβλία από μια στοίβα στην πλατεία. «Κατέβηκα στο Μοναστηράκι για να εξετάσω από κοντά ένα σετ μικρού σαλονιού που είδα σε ιστοσελίδα.Αν και δεν έμεινα ικανοποιημένος από την κατάστασή του, βρήκα την ευκαιρία να δω ορισμένα παλαιά κόμικς και περιοδικά».