Μάχη με τις δύσκολες καιρικές συνθήκες που επικρατούν στη Βόρεια Ελλάδα και ταυτόχρονα μάχη με τον χρόνο δίνουν καθημερινά 25 ειδικοί μηχανικοί, γεωλόγοι και αλπινιστές, με στόχο να προλάβουν ως το Πάσχα να δώσουν με ασφάλεια στην κυκλοφορία το οδικό πέρασμα της κοιλάδας των Τεμπών. Αυτές τις ημέρες στην ομάδα των ειδικών θα προστεθούν άλλα 15 άτομα, προκειμένου να επισπευσθούν οι εργασίες.

Δεμένοι με σχοινιά, εξοπλισμένοι με όργανα αναρρίχησης, αλλά και όργανα μέτρησης των προβλημάτων του εδάφους, ανεβαίνουν στην πλαγιά των Τεμπών και καθαρίζουν σε όλη της την έκταση την κατολίσθηση που έγινε στις 17 Δεκεμβρίου 2009 και στοίχισε τη ζωή στον ιταλό διευθυντή του έργου μετατροπής της εθνικής οδού Αθηνών- Θεσσαλονίκης σε αυτοκινητόδρομο.

Καθαίρουν ό,τι είναι σαθρό, ό,τι κινδυνεύει να κατρακυλήσει, βράχους, πέτρες και χώματα. Πολλές φορές ερευνούν το έδαφος με βουρτσάκι και φτυαράκι, όπως οι αρχαιολόγοι, και εγκαθιστούν όργανα παρακολούθησης του εδάφους. Η εργασία αυτή αν χρειαστεί θα επεκταθεί σε όλο το επικλινές του Κισσάβου και σε ύψος 1.000

μέτρων.

Προς το παρόν εκτελούνται εργασίες καθαρισμού της πλαγιάς από την οποία προήλθε η πτώση του τεράστιου βράχου που έκοψε τη χώρα στα δύο. Θα απομακρυνθούν περίπου 750 τόνοι μπάζων και θα γίνουν σύνθετες εργασίες απομάκρυνσης των επικίνδυνων βράχων και στερέωσης αυτών που θα παραμείνουν στη σημερινή τους θέση.

Αφού ολοκληρωθούν οι εργασίες καθαρισμού, οι ίδιοι ειδικοί με τη βοήθεια εξειδικευμένων μηχανημάτων θα τοποθετήσουν φράχτες και ειδικά ατσάλινα πλέγματα σε όλο το επικλινές του βουνού και θα κάνουν ό,τι επιτρέπει η σύγχρονη τεχνολογία προκειμένου να μειώσουν στο ελάχιστο την πιθανότητα να πέσουν ξανά πέτρες και βράχοι στο οδόστρωμα, ώστε η διέλευση των οχημάτων να γίνεται με τη μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια. Παρά ταύτα, όπως σημειώνουν οι ειδικοί, είναι αμφίβολο αν ακόμη και αυτά τα πλέγματα θα μπορούσαν να συγκρατήσουν τον μεγάλο βράχο που έπεσε τον περασμένο Δεκέμβριο.

Οι ειδικοί της παραχωρησιούχου κοινοπραξίας Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ υποστηρίζουν ότι 100% ασφάλεια θα προσφέρει μόνο η κατασκευαζόμενη οδική σήραγγα, η οποία προγραμματίζεται να δοθεί στην κυκλοφορία τον Σεπτέμβριο του 2012.

Οι γερμανοί και ελβετοί ειδικοί επιστήμονες, που εργάζονται από τις 25 Ιανουαρίου στα Τέμπη, θεωρούνται παγκοσμίως ως οι καλύτεροι και οι πλέον εξειδικευμένοι. Η ελβετική εταιρεία Geobrugg ΑG, που ανέλαβε το έργο καθαρισμού και αντιστήριξης της πλαγιάς των Τεμπών, είναι ένας παγκόσμιος κολοσσός, από τις ελάχιστες εξειδικευμένες εταιρείες σε όλον τον κόσμο για εργασίες αυτού του είδους, και κλήθηκε στην Ελλάδα από την Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ.

Τόσο το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων όσο και η κοινοπραξία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου δεν θέτουν προς το παρόν θέμα κόστους, αφού τα έργα βελτίωσης της ασφάλειας στην κοιλάδα των Τεμπών περιλαμβάνονται στη σύμβαση του 2007 για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου. Είναι ωστόσο πιθανόν στο μέλλον οι κατασκευαστές να διεκδικήσουν πρόσθετα κονδύλια της τάξεως των 3-5 εκατ. ευρώ για εργασίες που δεν περιλαμβάνονται στη μελέτη που είχε υποβληθεί στο υπουργείο πολύ καιρό πριν από την κατολίσθηση. Τότε αναμένεται να αναζητηθούν οι ευθύνες και η υπόθεση να καταλήξει στη διαιτησία.

Το χρονοδιάγραμμα που υπεβλήθη από τους Ελβετούς και την κοινοπραξία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, το οποίο εγκρίθηκε από το υπουργείο, θα χρειαστεί περίπου τέσσερις μήνες για να υλοποιηθεί, υπό την προϋπόθεση οι καιρικές συνθήκες να είναι καλές. Ωστόσο οι εργασίες εκτελούνται πυρετωδώς προκειμένου ο δρόμος να δοθεί στην κυκλοφορία ως το Πάσχα. Πάντως οι καιρικές συνθήκες που θα επικρατήσουν φαίνεται ότι θα κρίνουν το αποτέλεσμα, καθώς για παράδειγμα αυτή την εβδομάδα χάθηκαν τρεις ημέρες εργασιών λόγω έντονων βροχοπτώσεων.

Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
Εκταση έργου: 4,5 χλμ. Με πλέγματα θα καλυφθεί έκταση 5.425 τ.μ.

Θα αποκολληθούν βράχια σε επιφάνεια 10.550 τ.μ.

Παράδοση: καταβάλλεται προσπάθεια για το Πάσχα ΝΙΚΟΛΓΟΥΪΛΙ, 30ΧΡΟΝΟΣ ΕΛΒΕΤΟΣ ΑΛΠΙΝΙΣΤΗΣ
«Εχω κάνει δυσκολότερες δουλειές»
«Δεν είναι εξαιρετικά δύσκολες οι εργασίες προστασίας από τις βροχοπτώσεις στα Τέμπη» είπε προς «Το Βήμα» ο κ. Νικόλ Γουίλι, ο 30χρονος ελβετός αλπινιστής που είναι υπεύθυνος του εργοταξίου στα Τέμπη εκ μέρους της ελβετικής εταιρείας Geobrugg ΑG. «Εχω κάνει δυσκολότερες δουλειές στην Ελβετία, όπου εργαστήκαμε σε έναν κάθετο βράχο ύψος 80 μέτρων, και γενικότερα στην Ευρώπη, αλλά και στην Ελλάδα, στην περιοχή της Επιδαύρου, όταν την περίοδο 2005-2006 βάλαμε δίχτυα προστασίας από βραχοπτώσεις σε έκταση 4,5 χλμ. και σε ύψος 30 μέτρων από τον δρόμο», λέει ο κ. Γουίλι και δηλώνει υπερήφανος που οι Ελληνες επέλεξαν πάλι την εταιρεία Geobrugg ΑG για την προστασία της εθνικής οδού στα Τέμπη.

Ο κ. Γουίλι μετακινείται από χώρα σε χώρα για τις ανάγκες του επαγγέλματός του, από την Ευρώπη ως το μακρινό Ιράν, και δεν είναι παντρεμένος. Μετά την ολοκλήρωση των εργασιών στα Τέμπη θα κάνει διακοπές μιας εβδομάδας εντός Ευρώπης.