Αισιόδοξες θεωρούν οι ειδικοί τις ανακοινώσεις για επαναλειτουργία της εθνικής οδού Αθηνών- Θεσσαλονίκης στην περιοχή των Τεμπών σε έναν ως τρεις μήνες και υπενθυμίζουν ότι οι κατολισθήσεις στη Μαλακάσα στοίχισαν το κλείσιμο της εθνικής οδού για τρία χρόνια στο σημείο αυτό. Και πρόσθεταν ότι η περίπτωση της Μαλακάσας μπορεί να θεωρηθεί ηπιότερη από την εκτεταμένη κατολίσθηση που συνέβη στην κοιλάδα των Τεμπών, την περασμένη Πέμπτη, σκοτώνοντας έναν άνθρωπο. Ετσι, προς το παρόν κανείς δεν μπορεί να υπολογίσει με ακρίβεια πότε θα ξανανοίξει ο εθνικός δρόμος στο συγκεκριμένο σημείο.

Τα αίτια της κατολίσθησης δεν έχουν ακόμη διευκρινιστεί. Οι πρώτες εκτιμήσεις αναμένονται εντός της εβδομάδας. Στη συνέχεια θα απαιτηθούν μελέτες και έργα σταθεροποίησης του βουνού που κατολισθαίνει, διαδικασία που θεωρείται χρονοβόρος. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι πρόκειται για το αποτέλεσμα των συνεχών βροχοπτώσεων των τελευταίων ημερών, σε συνδυασμό ενδεχομένως με τα κατασκευαζόμενα έργα στην περιοχή για τη δίδυμη οδική σήραγγα του αυτοκινητοδρόμου Μαλιακός- Κλειδί. Οι εργασίες διάνοιξης των σηράγγων γίνονται με ελεγχόμενες εκρήξεις, ενώ από το 2004 έχει κατασκευαστεί στην ίδια περιοχή και σήραγγα του ΟΣΕ, ωστόσο οριστικές απαντήσεις για τα αίτια δεν μπορεί να δοθούν προτού ολοκληρωθούν οι ειδικές μελέτες.

Οι εκπρόσωποι της κατασκευάστριας εταιρείας επισήμαναν από την πρώτη στιγμή την ανάγκη να διερευνηθούν τα αίτια που προκάλεσαν τις κατολισθήσεις με αυτοψίες από ειδικούς επιστήμονες του εξωτερικού, αλλά και πανεπιστημιακούς καθηγητές, προκειμένου να γίνουν υποδείξεις αν απαιτούνται παρεμβάσεις και σε ποια σημεία. Οπως ανακοίνωσε η παραχωρησιούχος κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», κατά τη διάρκεια των έντονων καιρικών φαινομένων των τελευταίων ημερών στην κοιλάδα των Τεμπών παρατηρήθηκαν σποραδικές πτώσεις λίθων την περασμένη Τρίτη και την περασμένη Τετάρτη. Για τον λόγο αυτόν ζητήθηκε από τις αρμόδιες αρχές να διακόψουν την κυκλοφορία του δρόμου προκειμένου να επιθεωρηθεί από ειδικούς η περιοχή και να γίνουν, όπου χρειάζεται, οι αναγκαίες επεμβάσεις. Η κυκλοφορία διακόπηκε τα μεσάνυχτα της Τετάρτης προς Πέμπτη. Το πρωί της περασμένης Πέμπτης ο ιταλός διευθυντής του έργου Σέρτζιο Σιάνι μαζί με συνεργείο ξεκίνησε την επιθεώρηση. Κατά τη διάρκεια αυτής της επιθεώρησης ακαριαίως, χωρίς καμία ένδειξη, έγινε έντονη κατολίσθηση μικρών και μεγάλων λίθων σε ένα από τα επικίνδυνα σημεία, όγκου πλέον των 100 κ.μ. και από ύψος πλέον των 100 μ. Δυστυχώς, ο διευθυντής του έργου καταπλακώθηκε όταν ένας μεγάλος βράχος ισοπέδωσε το αυτοκίνητο πίσω από το οποίο προσπάθησε να προφυλαχθεί όταν άρχισε η κατολίσθηση, ενώ τα υπόλοιπα μέλη πρόλαβαν και απομακρύνθηκαν.

Η ειρωνεία είναι ότι ο άτυχος μηχανικός επιθεωρούσε εκείνη την ώρα το έργο ακριβώς για να εξασφαλίσει την ασφαλή διέλευση όλων των άλλων, των υπαλλήλων στο εργοτάξιο και των διερχόμενων οδηγών.

Το κλείσιμο της εθνικής οδού στο ύψος των Τεμπών κόβει την Ελλάδα στα δύο, καθώς οι παρακαμπτήριοι δρόμοι δύσκολα μπορούν να σηκώσουν το βάρος των εμπορευματικών μεταφορών του εθνικού άξονα, ενώ η διαδρομή μέσω Σαρανταπόρου αυξάνει την απόσταση κατά 60 χλμ. Προς το παρόν η κυκλοφορία διεξάγεται μέσω Λάρισας- ΤυρνάβουΕλασσόνας, ενώ τα Ι.Χ. αυτοκίνητα μπορούν προς Νότον να χρησιμοποιήσουν και την παραλιακή οδό. Σχεδιάζεται δε οι οδηγοί να μην καταβάλλουν διόδια, αν και μετά τα Τέμπη έχουν τοποθετηθεί τρεις νέοι σταθμοί διοδίων.

Η ανάγκη διεκπεραίωσης της κυκλοφορίας μέσω των παρακαμπτηρίων έφερε, πάντως, στο προσκήνιο το θέμα της έλλειψης συντήρησης του επαρχιακού οδικού δικτύου, αλλά και το γεγονός ότι στη χώρα μας τα έργα που κατασκευάζονται σχεδόν ποτέ δεν συντηρούνται ή ελέγχονται. Οπως έλεγαν οι ειδικοί, στην Ελλάδα δεν υπάρχει ελεγκτική διαδικασία στα δίκτυα και επομένως δεν υπάρχει πρόληψη. Και ανέφεραν ως παράδειγμα (και μαζί προειδοποίηση) ότι επί σειρά ετών χρησιμοποιούνται γέφυρες που ποτέ δεν έχει ελεγχθεί η αντοχή τους!

Πώς ξεκίνησε η αποκόλληση των βράχων
Oι βράχοι του Κισάβου είχαν αρχίσει να αποκολλούνται από την περασμένη Τρίτη, οπότε και έσκασαν τα λάστιχα διερχόμενου φορτηγού. Οι πτώσεις συνεχίστηκαν και την περασμένη Τετάρτη στο ίδιο σημείο, γεγονός που ενεργοποίησε την περιφερειάρχη Θεσσαλίας κυρία Πόπη Γερακούδη , η οποία έχοντας ενημερωθεί από την παραχωρησιούχο κοινοπραξία επικοινώνησε με το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και με τον γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εργων κ. Ιωάννη Οικονομίδη, προτείνοντας να κλείσει ο δρόμος στο ύψος των Τεμπών. Τα μεσάνυχτα της περασμένης Τετάρτης η πολιτική ηγεσία του υπουργείου υπό τον υπουργό κ. Δ.Ρέππα αποφάσισε να κλείσουν τα Τέμπη. Η απόφαση αυτή απέτρεψε πιθανή τραγωδία, καθώς εκατοντάδες οδηγοί είναι πιθανόν να διέρχονταν από το σημείο την ώρα της μεγάλης κατολίσθησης.

Την περασμένη Πέμπτη στο εργοτάξιο της σήραγγας, στο ύψος του 386ου χιλιομέτρου της ΕΟ Αθηνών – Θεσσαλονίκης, εκεί όπου βρίσκεται το εκκλησάκι της Αγίας Παρασκευής, εξαμελές συνεργείο εμπειρογνωμόνων με επικεφαλής τον ιταλό διευθυντή του έργου της κατασκευαστικής κοινοπραξίας Σέρτζιο Σιάνι, 62 ετών, έσπευσε να δει τι συμβαίνει. Την ώρα που έφτασαν, ακούστηκε ένας δυνατός θόρυβος και μέσα σε δευτερόλεπτα εξελίχθηκε η μεγάλη κατολίσθηση. Ενας τεράστιος βράχος αποκολλήθηκε από ύψος περίπου 150 μέτρων από το οδόστρωμα και καταπλάκωσε τον διευθυντή του έργου, ο οποίος προσπάθησε να προστατευθεί πίσω από το σταθμευμένο όχημά του, αλλά δεν τα κατάφερε.

Η καταστροφή οδήγησε σε συνεχείς συσκέψεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με τις τοπικές αρχές και εκπροσώπους της παραχωρησιούχου κοινοπραξίας, όπου εξετάστηκαν κατ΄ αρχήν όλες οι εναλλακτικές διαδρομές- μέσω παρακαμπτηρίων – για όσο χρονικό διάστημα μείνουν κλειστά τα Τέμπη.

Για τη σταθεροποίηση των εδαφών, στο σημείο έφθασαν ειδικοί επιστήμονες από την Ελβετία και έλληνες επιστήμονες. Ο ακριβής χρόνος κατά τον οποίο θα μείνει κλειστή η ΠΑΘΕ στο ύψος των Τεμπών θα ανακοινωθεί από την ερχόμενη εβδομάδα. Κλιμάκιο εμπειρογνωμόνων του υπουργείου Υποδομών μετέβη επί τόπου και καταρτίζει σχετικό πόρισμα, ενώ ο εισαγγελέας Λάρισας διέταξε προκαταρκτική εξέταση.

Σε σύσκεψη υπό τον υπουργό Υποδομών κ. Δ. Ρέππα αποφασίστηκε να καταβληθεί κάθε προσπάθεια για την καλύτερη προετοιμασία του διαθέσιμου οδικού δικτύου, προκειμένου να ανταποκριθεί στις ανάγκες της αυξημένης κυκλοφοριακής κίνησης, εν όψει και της εορταστικής περιόδου.