Τρεις υπουργούς των κυβερνήσεων Καραμανλή, τους κκ. Ευάγγελο Μπασιάκο, Αλέξανδρο Κοντό και Σωτήρη Χατζηγάκη , οι οποίοι πέρασαν διαδοχικά από τον θώκο του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, «φωτογραφίζει» πόρισμα των επιθεωρητών του υπουργείου Οικονομικών, το οποίο διαπιστώνει κατασπατάληση δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ από τον λογαριασμό του Ειδικού Φορέα Δασών, σε δαπάνες οι οποίες δεν αφορούν τη δασοπροστασία, παρά τη ρητά αντίθετη αναφορά του νόμου.

Oι επιθεωρητές, σε ένα πόρισμα καταπέλτη, το οποίο ήδη διαβιβάστηκε στον γενικό επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης κ. Λέανδρο Ρακιντζή, αλλά και στον εισαγγελέα, περιγράφουν λεπτομερώς τα όσα προέκυψαν από τον διαχειριστικό- οικονομικό έλεγχο τον οποίο διενήργησαν και επιβεβαιώνουν τις καταγγελίες, καταγράφοντας έλλειμμα συνολικού ύψους 102.000.000 ευρώ στο ταμείο του ειδικού φορέα.

Στο 28σέλιδο πόρισμα διαπιστώνουν ότι αντίθετα από την πρόβλεψη του Νόμου 3208/2003 για τη σύσταση του Ειδικού Φορέα Δασών, ο οποίος είχε ως σκοπό την αυτοχρηματοδότηση της δασοπονίας, ο φορέας αυτός όχι μόνο δεν συστάθηκε ποτέ, αλλά και τα έσοδα που του αντιστοιχούσαν (και εισπράττονταν κανονικά από διάφορες πηγές), ουδέποτε διατέθηκαν υπέρ της προστασίας των δασών, αλλά διοχετεύτηκαν σε άλλες μη προβλεπόμενες από τον νόμο δαπάνες.

Και όμως, στις 22 Μαρτίου του 2009, επί υπουργίας του κ. Κοντού, μόλις «Το Βήμα» είχε αποκαλύψει ότι ανατέθηκε στους επιθεωρητές του υπουργείου Οικονομικών να ελέγξουν τα πεπραγμένα στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης σχετικά με την τύχη και τα χαμένα κονδύλια του Ειδικού Φορέα Δασών, η ηγεσία του υπουργείου υποστήριζε ότι δεν υφίστατο κανένα θέμα. Σε δελτίο Τύπου με ημερομηνία 08.04.2009 που εξεδόθη, ο υπεύθυνος για τα δάση υφυπουργός κ. Κωνσταντίνος Κιλτίδης ανακοίνωνε ότι « ο Ειδικός Φορέας Δασών ενεργοποιήθηκε με απόφασή μου στις 8.11.2007, από την ανάληψη των καθηκόντων μου ως υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και στο πλαίσιο άσκησης της αρμοδιότητας της δασικής πολιτικής. Διά της ενεργοποίησής του αποδίδονται έκτοτε στον δασικό χώρο οι προβλεπόμενοι οικονομικοί πόροι ».

Οι επιθεωρητές του υπουργείου Οικονομικών «μπήκαν» στον Ειδικό Φορέα Δασών τον Φεβρουάριο του 2009, έπειτα από συγκεκριμένες αναφορές- καταγγελίες, αλλά και την εντολή του επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης κ. Ρακιντζή να ερευνήσουν πού διοχετεύτηκαν κονδύλια συνολικού ύψους 159.886.545,18 ευρώ, τα οποία έπρεπε να έχουν διατεθεί αποκλειστικά και μόνο για την προστασία των δασών.

Οπως προκύπτει από τα στοιχεία του υπουργείου που παρατίθενται αναλυτικά στο 28σέλιδο πόρισμα των επιθεωρητών, τα χρήματα από τα έσοδα του Ειδικού Φορέα Δασών ενσωματώθηκαν στα λοιπά έξοδα του Κεντρικού Ταμείου Γεωργίας, Κτηνοτροφίας και Δασών. Αυτό υποστήριξαν οι υπεύθυνοι όταν κλήθηκαν από τον οικονομικό επιθεωρητή κ. Νικόλαο Λόη, ο οποίος και διενήργησε τον σχετικό έλεγχο, να δώσουν εξηγήσεις. Είπαν δηλαδή ότι τα χρήματα του Ειδικού Φορέα Δασών μπορεί να μη διατέθηκαν για τη δασοπροστασία, όπως ρητά ορίζει ο νόμος, χρηματοδότησαν όμως διάφορες άλλες ανάγκες που εντάσσονταν στον προϋπολογισμό του υπουργείου.

Ο κ. Βασίλης Αναστασόπουλος, μέλος της Ομάδας Κοινωνικής Εγρήγορσης εξαιτίας των ενεργειών τής οποίας έλαβε γνώση του θέματος τόσο ο γενικός επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης κ. Λέανδρος Ρακιντζής όσο και ο τότε Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου κ. Γιώργος Σανιδάς και ξεκίνησε η έρευνα, το αμφισβητεί. « Τα στοιχεία που δίνει στους επιθεωρητές το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, όπως αναφέρονται στο πόρισμαγια την τύχη των κονδυλίων, προκαλούν ερωτηματικά για το κατά πόσον διοχετεύτηκανπράγματι στον γενικό προϋπολογισμόή αν πρόκειται για επιτηδευμένη αναφορά, η οποία στοχεύει στην κάλυψη του ελλείμματος », λέει μιλώντας στο «Βήμα». Την παράμετρο αυτή, εκτιμάται ότι θα διερευνήσει τώρα και ο εισαγγελέας, στα χέρια του οποίου βρίσκεται ήδη το πόρισμα των επιθεωρητών προκειμένου να στοιχειοθετήσει την ενδεχόμενη ύπαρξη δόλου.

Νομικοί κύκλοι, οι οποίοι έχουν ήδη μελετήσει το πόρισμα, εκτιμούν ότι αν τελικά ο εισαγγελέας διερευνήσει περαιτέρω την υπόθεση θα θέσει, κυρίως, στο στόχαστρό του τις τυχόν ευθύνες των μελών των διοικητικών συμβουλίων του Κεντρικού Ταμείου Γεωργίας- Κτηνοτροφίας και Δασών, καθώς σε αυτό ανήκει η κεντρική διαχείριση και ευθύνη για τα οικονομικά του υπουργείου. Του συμβουλίου ηγείται ο εκάστοτε γενικός γραμματέας του υπουργείου, θέση στην οποία την επίμαχη περίοδο, από το 2004 ως το 2009, βρισκόταν ο κ. Κωνσταντίνος Σκιαδάς.

Εκτός από τον εισαγγελέα και τον γενικό επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, το πόρισμα για τα κονδύλια του Ειδικού Φορέα Δασών έχει επίσης διαβιβαστεί και στο Ελεγκτικό Συνέδριο προκειμένου να συνεκτιμηθούν στοιχεία με εκείνα των απολογισμών- ισολογισμών του υπουργείου της χρονικής περιόδου από το 2004 ως το 2008.

«Στην ουσία δεν ήθελαν να υλοποιηθεί ο νόμος»
O κ. Ελευθέριος Φραγκιουδάκης, προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Δασών και Φυσικού Περιβάλλοντος κατά την περίοδο 2006- 2007 και μέλος του Κεντρικού Ταμείου Γεωργίας, Κτηνοτροφίας και Δασών, ο οποίος σήμερα έχει συνταξιοδοτηθεί, μιλώντας στο «Βήμα» σημείωσε ότι τα κονδύλια δεν πήγαν στα δάση γιατί η πολιτική τού υπουργείου ήταν τελείως αντίθετη με την εφαρμογή του νόμου και δεν ήθελε τον ειδικό φορέα. Μάλιστα, όπως λέει, ο ίδιος έγινε τόσο ενοχλητικός στις συνεδριάσεις του διοικητικού συμβουλίου του Κεντρικού Ταμείου όταν επέμενε στην εφαρμογή του νόμου, ώστε για πρώτη φορά στα τριάντα χρόνια λειτουργίας του οργάνου ελήφθη η απόφαση ο προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Δασών να εξαιρεθεί από το διοικητικό συμβούλιο, στο οποίο ως τότε είχε ρόλο εισηγητού.

Κατά τις συνεδριάσεις τόσο ο ίδιος όσο και ένα ακόμη μέλος του ΔΣ του Κεντρικού Ταμείου, υπάλληλος του υπουργείου Οικονομικών, είχαν επισημάνει ότι πρέπει να ενεργοποιηθεί ο φορέας και επιπλέον ότι θα έπρεπε τόσο στους ισολογισμούς όσο και στους προϋπολογισμούς του να φαίνονται ξεχωριστά τα έσοδα και τα έξοδα του φορέα. Οπως εξηγεί, παρά το γεγονός ότι ο άλλοτε Φορέας 120 είχε μετονομαστεί από τον νόμο σε Ειδικό Φορέα Δασών και είχαν προσδιοριστεί ρητά οι πηγές των εσόδων, αλλά και τα έξοδά του, το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης διατήρησε το παλαιό καθεστώς, εν γνώσει μάλιστα της οικονομικής διεύθυνσης, με αποτέλεσμα και τα έσοδα να μην εμφανίζονται ποτέ, αλλά και τα έξοδα να μην εκταμιεύονται με τον τρόπο που όριζε ο νόμος.

« Είχα εισηγηθεί κάποια χρήματα να εκταμιευτούν στις δασικές υπηρεσίες για να αντιμετωπιστούν θέματα που είχαν να κάνουν κυρίως με τη συντήρηση του δασικού οδικού δικτύου και με την κατάρτιση των δασικών χαρτών, αλλά δεν εισακούστηκα. Οι επίμονες επισημάνσεις μου, μάλιστα, είχαν ως αποτέλεσμα, με το πρόσχημα ότι κάνουν αναθεωρήσεις συλλογικών οργάνων, να με θέσουν εκτός Κεντρικού Ταμείου. Δεν ήθελαν να διανοηθούν ότι χρήματα που πήγαιναν σε άλλες χρηματοδοτήσεις θα δίδονταν αποκλειστικά και μόνο για το δάσος. Στην ουσία, δεν ήθελαν να υλοποιηθεί ο νόμος »!

Οι διαπιστώσεις του πορίσματος
Τα συμπεράσματα των επιθεωρητών, όπως κωδικοποιούνται στο πόρισμα, είναι αποκαλυπτικά.

1. «Οι διατάξεις του άρθρου 8 του Ν. 3208/2003 (ΦΕΚ 303/Α/24.12.2003) δεν ενεργοποιήθηκαν ως σήμερα και συγκεκριμένα:

α) δεν έγινε διαχωρισμός και ιδιαίτερη παρακολούθηση των εσόδων που προέρχονται από τους πόρους του Ειδικού Φορέα Δασών και που ρητά κατονομάζονται με την παράγραφο 3 του άρθρου 8 του Ν. 3208/03, από τα λοιπά έσοδα του Κεντρικού Ταμείου Γεωργίας Κτηνοτροφίας & Δασών. (ΚΤΓΚ & Δασών), β) μετά την εμφάνιση, στον προϋπολογισμό του έτους 2006, του φορέα Δάση- Θήρα με την ονομασία φορέας 120 Ειδικός Φορέας Δασών, δεν έγινε διαχωρισμός και ιδιαίτερη παρακολούθηση των εξόδων που ρητά κατονομάζονται από τις διατάξεις του άρθρου 8 του Ν. 3208/03, από τα λοιπά έξοδα του ΚΤΓΚ & Δασών.

2. Τόσο τα προσδιορισθέντα έσοδα όσο και τα προσδιορισθέντα έξοδα του Ειδικού Φορέα Δασών είναι ενσωματωμένα στα συνολικά έσοδα και έξοδα του ΚΤΓΚ & Δασών. Τα έσοδα έχουν εισαχθεί στη διαχείριση του ΚΤΓΚ & Δασών και τα έξοδα πραγματοποιούνται σε εκτέλεση των ψηφισθέντων από τη Βουλή προϋπολογισμών».