Μείωση των τιμών των διοδίων στο εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας από τις αρχές του 2010 επιδιώκει το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και προγραμματίζει επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων παραχώρησης με τις εταιρείες που έχουν αναλάβει την κατασκευή και λειτουργία των εθνικών οδών, η οποία στη συνέχεια θα πρέπει να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Ενωση και να κυρωθεί από τη Βουλή.

Οι υψηλές τιμές διοδίων αποτελούν και την αιτία των διαμαρτυριών κατοίκων της Αττικής, οι οποίοι τα δύο τελευταία Σαββατοκύριακα προχώρησαν σε κατάληψη των σταθμών διοδίων Αφιδνών.

«Τσουχτερά» χαρακτήρισε χθες ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Δ. Ρέππας τα διόδια στο εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας, ιδιαίτερα για όσους τα χρησιμοποιούν καθημερινά, ενώ ο υφυπουργός κ. Ι. Μαγκριώτης έκανε λόγο για επερχόμενη καταιγίδα αυξήσεων στις τιμές των διοδίων το 2010 και το 2011 βάσει των συμβάσεων παραχώρησης που ισχύουν, οι οποίες προβλέπουν ότι τα διόδια θα φθάσουν στα 0,040 λεπτά ανά χιλιόμετρο, τιμή που με τις αναπροσαρμογές και τον ΦΠΑ εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα 0,055 λεπτά ανά χιλιόμετρο. Μάλιστα αναρωτήθηκε αν οι νέοι άξονες είναι υπέρ των τοπικών κοινωνιών ή όχι.

Επίσης, βάσει των συμβάσεων παραχώρησης, οι ανάδοχοι των έργων μπορούν να κατασκευάσουν σταθμούς διοδίων όπου θέλουν. Ηδη έχει δημιουργηθεί ανισορροπία με τα πλευρικά διόδια κατά μήκος του άξονα Αθήνα- Θεσσαλονίκη, καθώς κατασκευάστηκαν τέσσερις σταθμοί διοδίων στον Νομό Φθιώτιδας, τέσσερις στον Νομό Πιερίας και μόλις δύο στον Νομό Λαρίσης. Χρειάζεται λοιπόν εξορθολογισμός των σταθμών διοδίων.

Παράλληλα δεν κατασκευάστηκε το συμπληρωματικό και παράπλευρο δίκτυο του άξονα αυτού που ήταν υποχρέωση των παραχωρησιούχων, ενώ δεν έχουν προβλεφθεί κονδύλια για τον σκοπό αυτόν από το ΕΣΠΑ.

Στις συμβάσεις παραχώρησης προβλέπονται φόροι υπέρ του κράτους από τα διόδια. Οσον αφορά τα ποσά αυτά θα γίνει επαναδιαπραγμάτευσή τους καθώς βάσει των συμβάσεων το κράτος θα αρχίσει να έχει έσοδα από τα διόδια που πληρώνονται τώρα από το έτος 2013 και μετά.

Σε ό,τι αφορά τα διόδια της Εγνατίας οδού, θα έπρεπε να έχει αρχίσει η είσπραξή τους προ διετίας. Επιπλέον η Εγνατία Οδός ΑΕ δεν έχει δυνατότητα να συντηρήσει το έργο της, διότι πήρε δάνεια ύψους 1 δισ. ευρώ με εγγύηση τα έσοδα από τα μελλοντικά διόδια.