Η εξαγγελία της κυβέρνησης περί σταδιακής αντικατάστασης των κρατικών οχημάτων με άλλα, χαμηλότερου κυβισμού- έως 1.600 κ.εκ.-, υβριδικής τεχνολογίας, με στόχο τη δραστική μείωση των λειτουργικών εξόδων του Δημοσίου και στον τομέα των υπηρεσιακών μετακινήσεων, επαναφέρει στο προσκήνιο τον ρόλο της τεχνολογίας στην προστασία του περιβάλλοντος και στην εξοικονόμηση ενεργειακών πόρων. Η εισαγωγή της υβριδικής τεχνολογίας στην αυτοκίνηση προέκυψε από την ανάγκη για μειωμένη κατανάλωση καυσίμων και ελαχιστοποίηση των εκπομπών ρύπων. Βασίζεται σε ένα σύστημα που συνδυάζει διαφορετικές πηγές ενέργειας ώστε να μεγιστοποιήσει την ισχύ καθεμιάς αντισταθμίζοντας παράλληλα τις αδυναμίες της. Ετσι, π.χ., ένα υβριδικό σύστημα βενζινοκινητήρα- ηλεκτροκινητήρα συνδυάζει την ισχύ ενός μοτέρ εσωτερικής καύσης με την «καθαρή» αποτελεσματικότητα και την αξιοσημείωτη ροπή ενός ηλεκτρικού κινητήρα, ο οποίος μάλιστα δεν είναι απαραίτητο να μπει στην πρίζα, αφού «φορτίζεται» εν κινήσει. Τα οφέλη του συνδυασμού αυτού έγιναν
προφανή και σε επίπεδο επιδόσεων, καθώς δύο κινητήρες λειτουργούν καλύτερα από έναν, χωρίς ταυτόχρονα να αμφισβητείται η αξιοπιστία του υβριδικού συνόλου. Από την πλευρά τους, οι καταναλωτές, αν και καλούνται να πληρώσουν επιπλέον χρήματα για την απόκτηση ενός υβριδικού μοντέλου λόγω της ακριβότερης τεχνολογίας που αυτό φέρει, σταδιακά συνειδητοποιούν ότι υπό συγκεκριμένες συνθήκες τούς συμφέρει να εξοικονομούν χρήματα από τη μειωμένη κατανάλωση πανάκριβων καυσίμων εξασφαλίζοντας προνόμια όπως η ελεύθερη κυκλοφορία σε κάθε είδους δακτύλιο. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, από την πλευρά τους, βρήκαν τον τρόπο να εξασφαλίσουν το εμπορικό μέλλον κατηγοριών που είτε βρέθηκαν ξαφνικά υπό διωγμό- όπως π.χ. τα SUV ή Οχήματα Ελεύθερου Χρόνου- είτε χρειάζονται ώθηση ώστε να καθιερωθούν στη συνείδησή μας. Στην πορεία του χρόνου η αρχική ιδέα εξελίχθηκε τόσο αποτελεσματικά ώστε η επόμενη γενιά υβριδικών αυτοκινήτων να μπαίνει στην πρίζα (Ρlug-in Ηybrid) για να φορτίζεται από το δημόσιο δίκτυο ηλεκτροδότησης, προσεγγίζοντας έτσι την ιδέα του αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου με μηδενικούς ρύπους κατά τη χρήση.

Επτά μοντέλα τεσσάρων διαφορετικών κατασκευαστών από την Ιαπωνία και τη Γερμανία με κόστος από 19.990 ως 108.300 ευρώ στις βασικές τους εκδόσεις διατίθενται ήδη στη χώρα μας. Οι δύο προτάσεις της ΗondaΙnsight και Civic ΙΜΑ- είναι οι φθηνότερες της αγοράς και οι μόνες στις οποίες ο βενζινοκινητήρας έχει κυβισμό μικρότερο των 1.600 κ.εκ. Στο νέο Τoyota Ρrius το μοτέρ βενζίνης του 1,5 λίτρου αντικαταστάθηκε από ισχυρότερο των 1,8 λίτρων, ενώ στα τρία Lexus κυριαρχούν οι V6 και V8 κινητήρες μεγάλου κυβισμού. Τη νεότερη προσθήκη σε αυτή την κατηγορία αποτελεί η Μercedes-Βenz S400 Ηybrid, η μόνη πρόταση με μπαταρία ιόντων-λιθίου, λύση που συνδυάζει μικρό μεγέθος και κορυφαία απόδοση. Ηonda Ιnsight

Με τον τίτλο του πιο προσιτού υβριδικού οχήματος της ελληνικής αγοράςη τιμή της βασικής του έκδοσης δεν ξεπερνά τις 19.990 ευρώ- το Ιnsight φιγουράρει ήδη ανάμεσα στις δημοφιλέστερες προτάσεις της κατηγορίας. Το πεντάθυρο αμάξωμα των 4,4 μέτρων με την υποδειγματική αεροδυναμική συμπεριφορά εξασφαλίζει την απαιτούμενη ευρυχωρία στον πενταθέσιο θάλαμο επιβατών, ενώ ο συνδυασμός του βενζινοκινητήρα των 1.339 κ.εκ. με το ηλεκτρικό μοτέρ των 14 ίππων προσφέρει ικανοποιητικές επιδόσεις.

Αποδίδοντας 98 ίππους και 167 Νm ροπής, το υβριδικό μοντέλο καταναλώνει μόλις 4,4 λίτρα βενζίνη για κάθε 100 χιλιόμετρα. Αντίστοιχα, οι εκπομπές CΟ2δεν ξεπερνούν τα 101 γραμμ./χλμ., αποδεικνύοντας στην πράξη τα περιβαλλοντικά οφέλη που προκύπτουν από τη χρήση της υβριδικής τεχνολογίας.

Ηonda Civic ΙΜΑ

Μετά και την πρόσφατη ανανέωσή του, το Civic ΙΜΑ συνεχίζει την πορεία του στην ευρωπαϊκή αγορά. Εχοντας δανειστεί το αμάξωμα και αρκετά από τα μηχανικά μέρη των συμβατικών εκδόσεων του ιαπωνικού sedan, περιορίζεται σε σχεδιαστικέςαεροδυναμικές αλλαγές, που μεταξύ άλλων δηλώνουν τις τεχνολογικές του ιδιαιτερότητες.

Οπως και στο Ιnsight, έτσι και στο Civic ΙΜΑ ο κινητήρας εσωτερικής καύσης των 1.339 κ.εκ. λειτουργεί συνδυαστικά με ένα ηλεκτρικό μοτέρ, που στη συγκεκριμένη περίπτωση αποδίδει 20 ίππους.

Η συνδυαστική ισχύς του υβριδικού Civic φτάνει τους 115 ίππους και η μέγιστη ροπή τα 167 Νm, ενώ η μέση τιμή της κατανάλωσης καυσίμου δεν ξεπερνά τα 4,6 λίτρα ανά 100 χλμ. και οι εκπομπές CΟ2τα 109 γραμμ./χλμ. Η τιμή πώλησης του Civic ΙΜΑ στη μοναδική εξοπλιστική έκδοση που διατίθεται στη χώρα μας φτάνει τις 24.390

ευρώ.

Τoyota Ρrius ΙΙΙ

Εχοντας ξεπεράσει το ένα εκατομμύριο πωλήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο, το Τoyota Ρrius δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Ισχυρότερο, πρακτικότερο και σαφέστατα πιο οικονομικό απ΄ ό,τι στο παρελθόν, το Ρrius τρίτης γενιάς επενδύει στο προηγμένο τεχνολογικά προφίλ του.

Για την ακρίβεια, στον εξαιρετικό συνδυασμό του κινητήρα βενζίνης των 1.798 κ.εκ. και των 98 ίππων με το ηλεκτρικό μοτέρ των 80 ίππων.

Η συνδυαστική ισχύς του υβριδικού συστήματος φτάνει τους 136 ίππους, γεγονός που επιτρέπει στο Ρrius ΙΙΙ να κινείται με χαρακτηριστική ευκολία εντός και εκτός πόλης, καταναλώνοντας 3,9 λίτρα βενζίνη (μέση τιμή) για κάθε 100 χιλιόμετρα.

Στην τρίτη γενιά του υβριδικού Τoyota προσφέρεται και η δυνατότητα κίνησης- για περιορισμένο αριθμό χιλιομέτρων και ως την ταχύτητα των 70 χλμ./ώρα- με την αποκλειστική χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας που βρίσκεται αποθηκευμένη στους συσσωρευτές νικελίου-μετάλλου.

Το Ρrius ΙΙΙ διατίθεται στην Ελλάδα από 26.650 ευρώ, φτάνοντας στις πλουσιότερες εξοπλιστικές του εκδόσεις τις 35.550 ευρώ.

Lexus RΧ 450h

Οι επιβλητικές διαστάσεις, η αυξημένη απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος και το εξεζητημένο, συνολικά, προφίλ ενός πολυτελέστατου crossover μπορούν να συνδυαστούν με την υβριδική τεχνολογία.

Αυτό τουλάχιστον αποδεικνύει η ύπαρξη του RΧ 450h και πολύ περισσότερο η αξιοζήλευτη πορεία των υβριδικών Lexus στη συγκεκριμένη κατηγορία αυτοκινήτων.

Σε σχέση λοιπόν με το πρόσφατο παρελθόν το RΧ 450h έχει αυξήσει τη χωρητικότητα και την ισχύ του V6 κινητήρα βενζίνης, περιορίζοντας παράλληλα τη μέση τιμή της κατανάλωσης καυσίμου στα 6,3 λίτρα/100 χλμ. και τις εκπομπές ρύπων στα 148 γραμμ. CΟ2/χλμ.

Το βενζινοκίνητο μοτέρ των 3,5 λίτρων συνδυάζεται με δύο ηλεκτροκινητήρες- έναν σε κάθε άξονα-, αποδίδοντας 299 ίππους (συνδυαστική ισχύς) και διαμορφώνοντας ένα ιδιόμορφο σύστημα μόνιμης τετρακίνησης. Το Lexus RΧ 450h διατίθεται στην ελληνική αγορά στην τιμή των 59.500

ευρώ (βασική έκδοση).

Μercedes-Βenz S400 Ηybrid

Το πρώτο και το σημαντικότερο ίσως βήμα στην κατηγορία των υβριδικών οχημάτων πραγματοποιεί η ΜercedesΒenz με την αντίστοιχη εκδοχή της SClass.

Η επιβλητική μπερλίνα της γερμανικής φίρμας εξοπλίστηκε στην έκδοση S400 Ηybrid με τον έως σήμερα γνωστό εξακύλινδρο βενζινοκινητήρα των 3,5 λίτρων, τη λειτουργία του οποίου ωστόσο υποβοηθά ένα ηλεκτρικό μοτέρ 20 ίππων.

Ο συνδυασμός των δύο αποδίδει 299 ίππους και 385 Νm ροπής, γεγονός που επιτρέπει στην S-Class των 5,1 μέτρων να επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 7,2 δευτερόλεπτα και να αγγίζει την τελική ταχύτητα των 250 χλμ./ώρα.

Στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της υβριδικής Μercedes-Βenz- ανάμεσα στα οποία ξεχωρίζουν οι συσσωρευτές ιόντων-λιθίου- έρχεται να προστεθεί η μέση τιμή της κατανάλωσης καυσίμου (7,9 λίτρα βενζίνη ανά 100 χλμ.) και οι εξίσου περιορισμένες εκπομπές CΟ2, που δεν ξεπερνούν τα 186 γραμμ./χλμ. Τιμή εκκίνησης για την S400 Ηybrid οι 88.400 ευρώ.

Lexus GS 450h

Το υβριδικό μοντέλο που κυριαρχεί στους χώρους στάθμευσης του ελληνικού Κοινοβουλίου είναι ένα υβριδικό σεντάν υψηλών επιδόσεων με τιμή πώλησης από 58.900 ευρώ, που συνδυάζει έναν V6 βενζινοκινητήρα 3.456 κ.εκ. απόδοσης 296 ίππων και έναν ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη- τοποθετημένο μπροστάισχύος 200 ίππων.

Η συνδυαστική ισχύς του υβριδικού συνόλου φτάνει τους 345 ίππους, οι οποίοι περνούν στους πίσω τροχούς μέσω αυτόματου κιβωτίου συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων. Παρά το βάρος του αμαξώματος, που κυμαίνεται μεταξύ 1.865 και 1.930 κιλών, οι επιδόσεις του είναι καταιγιστικές. Το GS 450h επιταχύνεται από στάση (0-100 χλμ./ώρα) σε 5,9 δευτερόλεπτα, ενώ η τελική του ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 χλμ./ώρα.

Παρ΄ όλα αυτά η κατανάλωση καυσίμου συγκρατείται στα 7,9 λίτρα ανά 100 χλμ. (στον μεικτό κύκλο χρήσης), ενώ σε ίδιες συνθήκες οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα CΟ2φτάνουν τα 186 γραμμ./χλμ. (στο Ρrius ΙΙ με κινητήρα 1,5 λίτρου οι αντίστοιχες τιμές είναι 4,3 λίτρα ανά 100 χλμ. και 104 γραμμ./χλμ., ενώ στο Ρrius ΙΙΙ με κινητήρα 1,8 λίτρων οι τιμές κατανάλωσης και εκπομπής ρύπων είναι 3,9 λίτρα ανά 100 χλμ. και 89 γραμμ./χλμ., δηλαδή σχεδόν 50% λιγότερες από εκείνες του GS 450h).

Lexus LS 600h

Αναβαθμισμένη σε επίπεδο σχεδιασμού επέστρεψε η υβριδική εκδοχή του Lexus LS 600 μετά και τη Διεθνή Εκθεση Αυτοκινήτου της Φραγκφούρτης. Εκτός από τις τροποποιήσεις στο εξωτερικό και στο εσωτερικό του, το πολυτελές sedan των 5,06 μέτρων έχει να παρουσιάσει την εντυπωσιακή ισχύ των 445 ίππων, η οποία παράγεται από τη συνδυαστική λειτουργία ενός V8 κινητήρα βενζίνης 5,0 λίτρων και ενός ισχυρού ηλεκτρικού μοτέρ.

Επιταχύνοντας από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 6,3 δευτερόλεπτα, το LS 600h συνδυάζει με επιτυχία τις επιδόσεις με την εξεζητημένη πολυτέλεια και το φιλικό προς το περιβάλλον προφίλ ενός υβριδικού οχήματος το οποίο κοστίζει από 108.300 ευρώ. Μόλις 9,3 λίτρα καύσιμα αρκούν για διανύσει κανείς την απόσταση των 100 χιλιομέτρων, παράγοντας για καθένα από αυτά 218 γραμμ. CΟ2.

Η άλλη άποψη
Ανεξάρτητα από την πρόοδο που συντελείται στον τομέα των εναλλακτικών πηγών κίνησης (υβριδικά, Fuel Cell- υδρογόνο, ηλεκτρικά αυτοκίνητα), στην ευρωπαϊκή αγορά διατίθενται σήμερα δεκάδες μοντέλα συμβατικής τεχνολογίας με χαμηλές εκπομπές CΟ2, του αερίου που θεωρείται το σημαντικότερο για το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου που θα μπορούσαν κάλλιστα να κυκλοφορούν χωρίς περιορισμούς, αφού οι τιμές έκλυσης διοξειδίου του άνθρακα και κατανάλωσης καυσίμου δεν διαφέρουν πολύ από εκείνες των υβριδικών μοντέλων. Στην Ελλάδα μπορεί να λειτουργήσει με επιτυχία ένα σύστημα φορολόγησης και παροχής κινήτρων για την αγορά καινούργιων αυτοκινήτων- ιδιωτικών και μη- βασισμένο στις εκπομπές CΟ2ανεξαρτήτως κυβισμού κινητήρα, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία που διέπει την κυκλοφορία βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων μοντέλων στις γεωγραφικές περιοχές της χώρας. Με τον τρόπο αυτόν δημιουργείται μια στέρεη βάση υπολογισμού του κόστους αγοράς και χρήσης κάθε αυτοκινήτου- νέου ή μεταχειρισμένου- που λειτουργεί ήδη από την πρώτη ημέρα υπέρ του περιβάλλοντος, χωρίς εξαιρέσεις και ψιλά γράμματα.

Η επόμενη ημέρα οδηγεί στην πρίζα

Οι υβριδικές προτάσεις συνεχώς πολλαπλασιάζονται εμφανίζοντας έναν πλουραλισμό σχετικά με τους συνδυασμούς που χρησιμοποιούνται.

Οι επιλογές των κατασκευαστών ποικίλλουν ανάλογα με τις εμπορικές τους προτεραιότητες, π.χ. οι Γάλλοι του ομίλου Ρeugeot/Citroen συνδυάζουν ηλεκτροκινητήρα με ντίζελ μοτέρ 2.000 κ.εκ., καθώς το ντίζελ κυριαρχεί στην Ευρώπη, η καύση του παράγει λιγότερο CΟ2και εξασφαλίζει μεγαλύτερη αυτονομία.

Η τεχνολογία ντίζελ κυριαρχεί στις λύσεις που προτείνει ο όμιλος VW, ενώ η Μercedes-Βenz επενδύει ταυτόχρονα σε όλες τις μορφές ενέργειας με κορυφαία τις κυψέλες καυσίμου (Fuel Cell) που θα περάσουν άμεσα στην παραγωγή.

Η Τoyota έχει ήδη ανακοινώσει ότι ως το 2012 θα υπάρχει υβριδική έκδοση για κάθε μοντέλο της με προτεραιότητα στους κινητήρες βενζίνης, ενώ η Ηonda θα λανσάρει το 2011 υβριδικό Jazz, χωρίς ωστόσο να διευκρινίζει τον κυβισμό του βενζινοκινητήρα του.

Με καύσιμο τη βενζίνη και μοτέρ 1,6 λίτρων κινούνται και τα υβριδικά σχέδια των Ηyundai- Κia, την ώρα που στη Σουηδία η Volvo και ο ενεργειακός κολοσσός Vattenfall έχουν ανακοινώσει το λανσάρισμα το 2012 μιας πλήρους γκάμας ντίζελ-υβριδικών που θα μπαίνουν στην πρίζα, δείχνοντας το μέλλον της αυτοκίνησης.

Θυμηθείτε πάντως ότι η υβριδική τεχνολογία δεν είναι τίποτε περισσότερο από έναν καθαρότερο τρόπο μετάβασης προς τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, το ενεργειακό αποτύπωμα των οποίων θα είναι μηδενικό κατά τη χρήση και στις καλύτερες των περιπτώσεων και κατά την παραγωγή.