Η επανεξέταση όλων των χωροταξικών σχεδίων που κατήρτισε η προηγούμενη κυβέρνηση, η άσκηση πολιτικής περιβάλλοντος για την προσαρμογή της εθνικής νομοθεσίας σε όλες τις κοινοτικές οδηγίες, η αναμόρφωση του μέτρου της απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων, του μέτρου για την «τακτοποίηση» των ημιυπαίθριων χώρων, των υπογείων και ισογείων κτιρίων που άλλαξαν χρήση, αλλά και η μείωση της τιμής των διοδίων στις εθνικές οδούς που παραχωρήθηκαν σε ιδιώτες περιλαμβάνονται, σύμφωνα με πληροφορίες, στις προγραμματικές δηλώσεις της νέας κυβέρνησης.

Ειδικότερα στο υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγήςπρογραμματίζεται να επανεξεταστούν άμεσα όλα τα χωροταξικά πλαίσια που κατήρτισε η προηγούμενη κυβέρνηση. Πρόκειται για το Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο και για τα επιμέρους Χωροταξικά Πλαίσια που αφορούν τη Βιομηχανία και τον Παράκτιο και Νησιωτικό Χώρο. Η προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης για απόσυρση του Ειδικού Χωροταξικού Σχεδίου για τον Τουρισμό ισχύει, ενώ θα βελτιωθεί – αν χρειαστεί- και το Ειδικό Χωροταξικό για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ).

Επίσης προγραμματίζεται η αναμόρφωση του μέτρου της απόσυρσης παλαιών οχημάτων, το οποίο συνδέεται με τα νέα «πράσινα» τέλη κυκλοφορίας των οχημάτων. Στόχος είναι να βελτιωθεί για μεγαλύτερο περιβαλλοντικό όφελος, αλλά και δικαιότερα οικονομικά οφέλη για τους πολίτες. Σε ό,τι αφορά τα πράσινα τέλη κυκλοφορίας, η κατεύθυνση είναι να διαμορφωθούν με βάση τις εκπομπές καυσαερίων των οχημάτων και όχι με βάση το έτος κατασκευής του οχήματος.

Για την «τακτοποίηση» των ημιυπαίθριων θα υπάρξει άμεσα νέα συνολικότερη πρόταση, που εκτιμάται ότι δεν θα προσκρούσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Μια σκέψη που κερδίζει έδαφος είναι η αναμόρφωση του μέτρου να αφορά μόνο τους ημιυπαίθριους και όχι τα υπόγεια και τα ισόγεια, ώστε να μην αυξηθεί υπέρμετρα ο συντελεστής δόμησης ανά τη χώρα. Επίσης θα τεθούν κανόνες δόμησης ώστε να μην επαναληφθούν παρόμοια φαινόμενα αυθαιρεσίας στο μέλλον.

Σ τις προτεραιότητες του υπουργείου Περιβάλλοντος περιλαμβάνεται η προσαρμογή της χώρας σε όλες τις κοινοτικές οδηγίες για την προστασία του περιβάλλοντος, ενώ ειδική πολιτική θα εφαρμοστεί για τα νερά. Στόχος είναι να προστατευθεί το περιβάλλον και να μη σύρεται η χώρα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για παραβιάσεις του κοινοτικού Δικαίου.

Στο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων τίθεται ως πρώτη προτεραιότητα η αναμόρφωση του συστήματος ανάθεσης μελετών και δημοσίων έργων, καθώς έχουν σημειωθεί στρεβλώσεις και υψηλές εκπτώσεις που οδηγούν σε ημιτελή έργα, ενώ πολλές κατασκευαστικές επιχειρήσεις βρίσκονται στα πρόθυρα της χρεοκοπίας. Ηδη η πολιτική ηγεσία του υπουργείου προβληματίζεται με το μεγάλο πρόβλημα ρευστότητας που έχει διαπιστώσει, καθώς από τα 1,4 δισ. ευρώ που προβλέπονται στον προϋπολογισμό για έργα, έχουν δοθεί μόλις 400 εκατ. ευρώ και σημειώνεται έλλειμμα ύψους 1 δισ. ευρώ. Παράλληλα φαίνεται ότι υπάρχει και κρυφός δανεισμός.