«Βρετανοί», «Αμερικανοί», «λοιποί Ευρωπαίοι» και… «ανεξάρτητοι». Αυτές είναι σχηματικά οι άτυπες κατηγοριοποιήσεις και «ομαδοποιήσεις» των κολεγίων και των ινστιτούτων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Τη μερίδα του λέοντος κρατά ο… βρετανικός λέων, καθώς, πέρα από τα 14 κολέγια που συμμετέχουν στον Σύνδεσμο Ιδιοκτητών Κολεγίων, τουλάχιστον 10 ακόμη στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη υποστηρίζουν ότι διατηρούν σχέσεις συνεργασίας ή δικαιόχρησης προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων με βρετανικά ανώτατα ιδρύματα. Μάλιστα, ακόμη και κολέγια που έχουν κύρια σχέση συνεργασίας με γαλλικά ή κεντροευρωπαϊκά πανεπιστήμια διαθέτουν, τις περισσότερες φορές, ένα τουλάχιστον εκπαιδευτικό πρόγραμμα το οποίο έχει άμεσες αναφορές σε βρετανικό πανεπιστήμιο.

Εν συνεχεία ακολουθούν οι «Αμερικανοί», με επτά συνεργαζόμενα κολέγια, κυρίως στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, ενώ σε μία τουλάχιστον περίπτωση, η Αμερικανική Γεωργική Σχολή, στη συμπρωτεύουσα, έχει ειδική εκπαιδευτική σχέση συνεργασίας με το Κολέγιο Περρωτής, το οποίο εδρεύει στην ίδια πόλη και έχει προσαρμόσει το εκπαιδευτικό του πρόγραμμα σε κατευθύνσεις σχετικές με τη γεωργία, τη γεωπονία, τον αγροτουρισμό και τη βιομηχανία τροφίμων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ανάμεσα στα 41 κολέγια τα οποία είχαν αιτηθεί και τελικώς λάβει σε πρώτη φάση την άδεια ίδρυσης από το υπουργείο Παιδείας, στα μέσα του περασμένου μήνα, είναι όλα τα μέλη του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Κολεγίων, καθώς και ορισμένα «αμερικανικά», ενώ ανάμεσα στα υπόλοιπα βρίσκονται τέσσερα γαλλικά και έξι «ανεξάρτητα».

Στην τελευταία αυτή κατηγορία, των «ανεξάρτητων» ή άγνωστης ταυτότητας συνεργασιών, ανήκουν κυρίως κολέγια και ινστιτούτα της περιφέρειας, τα οποία έχουν ιδρυθεί, κατά κύριο λόγο, την τελευταία πενταετία και είτε εξ αρχής δεν επέλεξαν τον δρόμο της «εξωτερικής» αναφοράς σε ιδρύματα της Ευρώπης και των ΗΠΑ είτε διατήρησαν για σύντομο χρονικό διάστημα τέτοιες σχέσεις, διακόπτοντάς τες κατόπιν. Από τον Σύνδεσμο Ιδιοκτητών Κολεγίων τα παραπάνω κολέγια υπολογίζονται- έχοντας ως κριτήριο την αδιάλειπτη παρουσία την τελευταία πενταετία- σε περίπου 25 σε ολόκληρη την επικράτεια.

Στον τομέα της Διοίκησης Επιχειρήσεων, με τα αντίστοιχα εκπαιδευτικά προγράμματα, επενδύουν πάρα πολλά από τα κολέγια και τα ινστιτούτα. Μάλιστα, αρκετά από αυτά εντάσσουν στον τομέα αυτόν μαθήματα Ναυτιλιακών και Οικονομικών, ενώ άλλα διαθέτουν ξε χωριστά τμήματα ή σχολές, ανάλογα με το πρότυπο πρόγραμμα του ξένου πανεπιστημίου με το οποίο διατηρούν σχέση συνεργασίας. Τέτοια εκπαιδευτικά προγράμματα προσφέρουν κολέγια όπως το Αμερικανικό Κολέγιο Ελλάδος, πιο γνωστό ως Deree, το Αegean-Οmiros, το ΑΚΜΗ Μetropolitan, το Κολέγιο της Ινδιανάπολις, το Ελληνοβρετανικό, το CΜΑ, αλλά και τα City, ΒCΑ, Ανατόλια και το DΕΙ στη Θεσσαλονίκη. Αντίστοιχο τμήμα διαθέτουν και το Μediterranean στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, το ΜΒS στο Ηράκλειο της Κρήτης και το Γαλλικό Κολέγιο στην Αθήνα.

Τεχνολογία- Πληροφορική
Στους… εραστές της τεχνολογίας και των υπολογιστών απευθύνονται εξίσου πολλά τμήματα κολεγίων ή ινστιτούτα, τα οποία έχουν προσανατολίσει αποκλειστικά το πρόγραμμα σπουδών τους στις νέες τεχνολογίες και στην πληροφορική. Μάλιστα, αρκετά από αυτά προτείνουν εκ παραλλήλου προγράμματα σπουδών που απευθύνονται σε επίδοξους γραφίστες, διαφημιστές, σχεδιαστές βιομηχανικών προϊόντων ή αρχιτέκτονες εσωτερικών χώρων. Ανάμεσα σε αυτά είναι το ΑΑS, το ΑΚΤΟ, το ΙSΤ, η Σχολή Βακαλό, το Ιntergraphics, το Ρraxis και το ΑΜC.

Μηχανολογία- Παραϊατρικά
Την… κλίση της μέσης ελληνικής οικογένειας, όταν έρχεται η «ώρα των αποφάσεων» για το μέλλον των εφήβων, στους τομείς της Υγείας και των κατασκευών, φαίνεται ότι έχουν συνυπολογίσει στις εκπαιδευτικές τους επιλογές πολλά κολέγια. Ετσι, έχουν εντάξει εκπαιδευτικά προγράμματα- πάντα όπως υποστηρίζεται με τη συμβολή και την καθοδήγηση και των συνεργαζόμενων ξένων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων- για την προετοιμασία πολιτικών μηχανικών, μηχανολόγων μηχανικών και αρχιτεκτόνων. Παράλληλα, δίνεται έμφαση και σε ειδικότητες νοσηλευτών ή άλλων παραϊατρικών επαγγελμάτων, όπως είναι οι ψυχολόγοι, οι λογοθεραπευτές, οι κοινωνικοί λειτουργοί και οι βρεφονηπιοκόμοι.

Τέχνες και θεάματα
Ξεχωριστή ενότητα αποτελούν για ορισμένα κολέγια οι διαφημιζόμενες σπουδές κινηματογράφου, τηλεόρασης και θεάτρου. Αξιοποιώντας σε αυτό το σημείο την προβολή των συγκεκριμένων επαγγελμάτων έχουν εισαγάγει στα προγράμματά τους μαθήματα υποκριτικής, χορού, Ιστορίας της Τέχνης, σκηνογραφίας και ενδυματολογίας και δημιουργικής γραφής. Και σε αυτό τον τομέα ακολουθείται το πρότυπο κυρίως πανεπιστημίων και σχολών της Μεγάλης Βρετανίας, στην οποία υπάρχουν αντίστοιχα τμήματα και προγράμματα.

Μεταπτυχιακά και για αποφοίτους ΑΕΙ
Πτυχία ισότιμα, όπως υποστηρίζουν οι ιδιοκτήτες τους, ενός Βachelor και μεταπτυχιακά επιπέδου Μaster παρέχουν τα κολέγια που διατηρούν σχέσεις συνεργασίας με βρετανικά ή αμερικανικά, κυρίως, πανεπιστήμια, προτάσσοντας μάλιστα και πιστοποιήσεις από εκπαιδευτικούς οργανισμούς του εξωτερικού, όπως διάφορες ενώσεις πανεπιστημίων της Μεγάλης Βρετανίας και των ΗΠΑ. Δεν απευθύνονται όμως μόνο στους δικούς τους αποφοίτους ή στους αποφοίτους άλλων κολεγίων και ινστιτούτων. Εχοντας σαν όπλο την πιστοποίηση των ξένων εκπαιδευτικών οργανισμών διαφημίζουν μεταπτυχιακά προγράμματα και προς την κατεύθυνση αποφοίτων ελληνικών πανεπιστημίων και τεχνολογικών ιδρυμάτων, οι οποίοι πιθανότατα δεν έχουν την οικονομική, κυρίως, δυνατότητα για περαιτέρω σπουδές στο εξωτερικό. Στην πλειονότητά τους τα μεταπτυχιακά αυτά προγράμματα αφορούν τα ίδια γνωστικά αντικείμενα τα οποία διδάσκονται και αναλύονται σε προπτυχιακό επίπεδο στα ίδια τα κολέγια. Υπάρχουν όμως και εξαιρέσεις, καθώς αρκετά κολέγια, τα οποία συνεργάζονται κυρίως με βρετανικά ανώτατα ιδρύματα, προκρίνουν μεταπτυχιακά στην Αγγλική Φιλολογία, στη Γλώσσα και Μετάφραση, στα ΜΜΕ και στις σύγχρονες τεχνολογικές εφαρμογές σε αυτά, στην Ιστορία της Τέχνης, στις Πολιτικές Επιστήμες ή στις Δημόσιες Σχέσεις.