Ξανά στην – παλιά – αφετηρία βρίσκονται τα κάθε είδους κολέγια, «αναγνωρισμένα» ή μη, μετά τις εξελίξεις της τελευταίας βδομάδας και την προσωρινή(;) αναστολή λειτουργίας της αρμόδιας Επιτροπής Ελέγχου του υπουργείου Παιδείας. Τα συνολικά 41 κολέγια τα οποία ως τα μέσα Αυγούστου είχαν λάβει άδεια ίδρυσης, δεν έλαβαν εντός της σιωπηρώς τεθείσας προθεσμίας της 31ης Αυγούστου και τις άδειες λειτουργίας, γεγονός που συντηρεί την κατάσταση αβεβαιότητας στο ούτως ή άλλως θολό τοπίο της, πέρα από τα αμφιθέατρα των Πανεπιστημίων και τα εργαστήρια των ΤΕΙ, μεταλυκειακής εκπαίδευσης.

Οι ιδιοκτήτες πάντως των κολεγίων αισιοδοξούν ότι και εφέτος θα συγκεντρώσουν το ενδιαφέρον όσων αποφοίτων Λυκείου δεν προσανατολίζονται σε σπουδές στο εξωτερικό ή σε μια εκ νέου απόπειρα συμμετοχής στις πανελλαδικές εξετάσεις του ερχόμενου έτους, προτάσσοντας «δοκιμασμένα» αλλά και νεότερα προγράμματα σπουδών. Παράλληλα ευελπιστούν ότι στο ευνοϊκό για αυτούς κλίμα που δημιούργησε η κατ΄ αρχάς αδειοδότηση ίδρυσης, θα συνδράμει και η ένταξη της κοινοτικής οδηγίας, η οποία αναγνωρίζει επαγγελματικά δικαιώματα αποφοίτων κολεγίων, στο ελληνικό Δίκαιο. Σε αυτό το πεδίο «ποντάρουν» κυρίως τα κολέγια και τα ινστιτούτα που συντηρούν σχέσεις συνεργασίας ή λειτουργούν σε καθεστώς δικαιόχρησης με πανεπιστήμια της Μεγάλης Βρετανίας, της Γαλλίας ή άλλων κρατών της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Στις περισσότερες μάλιστα περιπτώσεις το πρόγραμμα σπουδών για την απόκτηση «πτυχίου», bachelor ή master, είναι σχεδόν πανομοιότυπο με εκείνο των συνεργαζόμενων ξένων πανεπιστημίων, δίνοντας έμφαση σε αντικείμενα όπως η γραφιστική, τα οικονομικά και η λογιστική, τα παιδαγωγικά, η ψυχολογία, η διοίκηση επιχειρήσεων και διάφορα τουριστικά επαγγέλματα.

Ο τελευταίος μάλιστα εκπαιδευτικός τομέας κρατά την μερίδα του λέοντος ανάμεσα στα εκπαιδευτικά προγράμματα των Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης και των κολεγίων. Ενδεικτικό αυτής της κατάστασης είναι το γεγονός ότι ανάμεσα στα 41 κολέγια που έλαβαν κατ΄ αρχάς άδειες ίδρυσης το προηγούμενο διάστημα, τα 27 είτε κατά αποκλειστικότητα είτε σε ένα από τα τμήματά τους, διαφημίζουν την παροχή ειδικών, εκπαιδευτικών προγραμμάτων για στελέχη ξενοδοχειακών μονάδων ή άλλων επιχειρήσεων του τουριστικού κλάδου, διοικητικά στελέχη των τουριστικών επιχειρήσεων, μαγείρους και ζαχαροπλάστες. Χαρακτηριστικό μάλιστα είναι ότι όλα τα κολέγια ή τα παραρτήματα κολεγίων της Αθήνας, τα οποία λειτουργούν σε πόλεις της περιφέρειας και έλαβαν το «πράσινο φως» της αδειοδότησης, διαθέτουν είτε τμήματα είτε λειτουργούν με αποκλειστικό προσανατολισμό τον τουρισμό.

Ετσι στη Χερσόνησο του Ηρακλείου Κρήτης και στις εγκαταστάσεις μεγάλου ξενοδοχειακού συγκροτήματος λειτουργεί το Μinoan Ιnternational College, το οποίο διαφημίζει την εξειδίκευση των εκπαιδευτικών του προγραμμάτων και τις διεθνείς συνεργασίες του στους τομείς της διοίκησης τουριστικών επιχειρήσεων, της μαγειρικής και της ζαχαροπλαστικής και της στελέχωσης τουριστικών και ξενοδοχειακών μονάδων.

Το ίδιο προτάσσουν και τα κολέγια Δήμητρα- Ελληνικό Κολέγιο στη Λάρισα, το Ευρωπαϊκό Κολέγιο Τουριστικής Ανάπτυξης στην Κέρκυρα και τα παραρτήματα κολεγίων όπως το ΙCΒS ή το ΒCΑ στη Θεσσαλονίκη και στη Λάρισα.

Τη μορφωτική «πυξίδα» στραμμένη προς τον τουρισμό έχουν και το Αlba College με έδρα τη Βουλιαγμένη, το Αlpine με έδρα τη Γλυφάδα και το ΑΚΜΙ Μetropolitan στη Θεσσαλονίκη. Πάντως σχεδόν ένα στα δύο κολέγια που δραστηριοποιούνται στη χώρα διαθέτουν κάποιο πρόγραμμα συναφές με τον τουρισμό, είτε ως αυτόνομο εκπαιδευτικό πεδίο είτε ως τμήμα των μαθημάτων που άπτονται της Διοίκησης Επιχειρήσεων, του Μάρκετινγκ και των Οικονομικών. Η εξήγηση για την… εμμονή των κολεγίων στα τουριστικά επαγγέλματα δίνεται από τα χείλη ιδιοκτητών ή διδασκόντων που υποστηρίζουν ότι «υπάρχει ένα τεράστιο κενό, εδώ και χρόνια, στην εκπαίδευση ικανών στελεχών για την τουριστική βιομηχανία από τη δημόσια, τριτοβάθμια εκπαίδευση».

Σημειώνουν μάλιστα ότι «ακόμη και τα σχετικά τμήματα ΤΕΙ, πιθανώς και λόγω χαμηλής ζήτησης και λόγω του τρόπου εισαγωγής που έχει επιλέξει το υπουργείο Παιδείας, παραμένουν άδεια». Και προσθέτουν στο ίδιο πλαίσιο ότι « στην πραγματικότηταο τουρισμός δεν απαιτεί απολυτήριο Λυκείου με βαθμό 17 ή 12, αλλά πρόσχαρους και δυναμικούς ανθρώπους με έφεση στην επικοινωνία και στις ξένες γλώσσες».

Τα… φώτα της εκπαιδευτικής δραστηριότητας στα κολέγια συγκεντρώνουν πέρα από τον τουρισμό σειρά ακόμη ειδικοτήτων που είναι «άμεσα συνδεδεμένες με την αγορά εργασίας», όπως τονίζει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Κολεγίων και ιδρυτής του Ελληνοβρετανικού κ. Κ. Καρκανιάς.

Ετσι προσφέρονται εκπαιδευτικά προγράμματα για μελλοντικά στελέχη επιχειρήσεων, λογιστές, γραφίστες, τεχνικούς και μηχανικούς διαφόρων επιπέδων και χώρων, βρεφονηπιοκόμους και νοσηλευτές, ψυχολόγους και αρχιτέκτονες εσωτερικών χώρων.

Σε ορισμένες μάλιστα περιπτώσεις, στο πρόγραμμα σπουδών περιλαμβάνονται μαθήματα νομικών, πολιτικών ή κοινωνικών επιστημών.

Ξεχωριστό κομμάτι αποτελούν και οι παρεχόμενες στα περισσότερα κολέγια σπουδές πληροφορικής, καθώς εδώ επικρατεί το αξίωμα της προσφοράς (από τα κολέγια) και της ζήτησης (από τους αποφοίτους Λυκείου, με… αδυναμία στον κόσμο των υπολογιστών). Πάντως, όπως τονίζουν σε όλους τους τόνους ιδιοκτήτες κολεγίων και διδάσκοντες, τα προγράμματα των σπουδών τους δεν εξαρτώνται από τη βούληση των εν Ελλάδι κολεγίων.

«Σε κάθε περίπτωση, είμαστε υπόλογοι στο πανεπιστήμιο του εξωτερικού το οποίο ελέγχει τόσο την ποιότητα των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών όσο και την πιστότητα του προγράμματος και των προδιαγραφών του, που συναρτάται άμεσα με όσα στο οικείο πανεπιστήμιο της Ευρώπηςδιδάσκονται» υπογραμμίζει ο κ. Καρκανιάς.