Ενίσχυση του ρόλου του Λυκείου μέσω του συνυπολογισμού της βαθμολογίας των μαθητών του για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, δέσμες μαθημάτων με πολιτιστικό χαρακτήρα και κυρίως μια προσπάθεια να διατυπωθεί ρεαλιστική πρόταση για το εξεταστικό σύστημα της χώρας. Αυτοί είναι οι άξονες που χαρακτηρίζουν τη φιλοσοφία του καθηγητή Γ. Μπαμπινιώτη, ο οποίος ηγείται από χθες του διαλόγου για την Παιδεία. Ο κ. Μπαμπινιώτης τοποθετήθηκε από τον υπουργό Παιδείας κ. Αρ.Σπηλιωτόπουλο στη θέση του προέδρου του αναβαθμισμένου Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΣΠΔΕ) το οποίο και ανέλαβε να διεξαγάγει τον διάλογο και να υποβάλει προτάσεις για αναλυτικά προγράμματα και εξεταστικό σύστημα.

Η επιλογή του κ. Μπαμπινιώτη, όπως έλεγαν χθες και μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας, δείχνει ότι η κυβέρνηση έχει πλέον έναν στόχο: αυτή τη φορά ο διάλογος να πετύχει. Κάτι που δεν κατάφερε ο πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας και υπεύθυνος ως χθες για τον διάλογο στην Παιδεία κ. Αθ. Βερέμης, ο οποίος δεν κέρδισε τις εντυπώσεις για τις ικανότητές του σε επίπεδο διοίκησης. Χειμαρρώδης και παρορμητικός όπως πάντα, ο κ. Βερέμης δεν παρέλειψε χθες να επιτεθεί στον υπουργό Παιδείας, χαρακτηρίζοντας προσπάθεια εντυπωσιασμού τις δηλώσεις του περί tabula rasa (άγραφη πλάκα) στον διάλογο. « Αυτός είναι ένας τρόπος να πεις ότι είμαστε ανοιχτοί σε όλες τις ιδέες» δήλωσε ο κ. Βερέμης σε συνέντευξή του στον ραδιοφωνικό σταθμό Real FΜ. «Πολιτικοί είναι οι άνθρωποι, αναγκάζονται να χρησιμοποιούν εκφράσεις που εντυπωσιάζουν.Καλά κάνουν,είναι η δουλειά τους.Μόνο ο Θεός δημιουργεί εκ του μηδενός.Ο άνθρωπος βασίζεται αναγκαστικά σε προηγούμενα,σε υπάρχοντα, σε μη υπάρχοντα,σε προσδοκίες » κατέληξε.

Ο κ. Βερέμης αποτέλεσε επιλογή της πρώην υπουργού Παιδείας κυρίας Μαριέττας Γιαννάκου και στη διάρκεια της θητείας του έφερε αρκετές φορές σε δύσκολη θέση την κυβέρνηση με τις δηλώσεις του, όταν οι προτάσεις του δεν γίνονταν αποδεκτές. Παράλληλα, δεν κατόρθωσε, παρά τις προσπάθειές του, να πείσει τους εταίρους του να επιστρέψουν στον διάλογο από τον οποίο και είχαν αποχωρήσει αμέσως μόλις εξαγγέλθηκε. Το αποκορύφωμα ήταν η τελευταία πρόταση που διέρρευσε από το ΕΣΥΠ για το εξεταστικό σύστημα και η οποία όχι μόνο απελευθέρωνε το Λύκειο από την υπερβολική φόρτιση που χαρακτηρίζει τις τελευταίες τάξεις του εν όψει της εισαγωγής σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, αλλά πρότεινε τη διεξαγωγή και απογευματινών μαθημάτων ως προπαρασκευαστικών για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση! « Αν απορρίψουν την πρότασή μου επειδή είμαι εγώ,θα πω καλά, παιδιά μου, μάλλον δεν με χρειάζεστε,βάλτε κάποιον άλλο » δήλωσε χαρακτηριστικά χθες ο κ. Βερέμης.

O κ. Μπαμπινιώτης από την άλλη πλευρά, έχει επιδείξει επί εξαετία την ικανότητά του στον χώρο της διοίκησης- από το 2000 ως το 2006 διετέλεσε πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών- και ο οποίος είναι σε θέση να οργανώσει τον διάλογο και να κατευθύνει τα αποτελέσματά του σε συγκεκριμένες προτάσεις. Εχει συνδέσει το όνομά του με τα γράμματα και την ακαδημαϊκή ζωή της χώρας, είναι πρόεδρος της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας Αρσακείων- Τοσιτσείων Σχολείων, πρόεδρος της Γλωσσικής Εταιρείας των Αθηνών και από το 2006 πρόεδρος του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού. Είναι δε και ένας καθηγητής«σταρ», καθώς τα πανεπιστημιακά αμφιθέατρα ήταν πάντοτε γεμάτα κατά τη διάρκεια των μαθημάτων του. Την ίδια στιγμή και παρά τη μακρόχρονη θητεία του σε θέσεις εξουσίας, έχει την ικανότητα να «μη μιλάει» διαφυλάττοντας τις ειδήσεις που αφορούν τη δουλειά του και ανακοινώνοντας μόνον όσα βρίσκονται «υπό έλεγχο». Στην επιλογή του άλλωστε είχε ήδη καταλήξει και ο πρώην υπουργός Παιδείας κ. Ευρ. Στυλιανίδης, αναθέτοντάς του την ηγεσία της επιτροπής για τα νέα αναλυτικά προγράμματα στα σχολεία.

Αμέτοχα τα κόμματα της Αριστεράς
Σε πολιτικό επίπεδο ο διάλογος έχει φτάσει ήδη σε αδιέξοδο. Το ΠαΣοΚ έχει ξεκαθαρίσει ότι θα στηρίξει τις σοβαρές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης στον χώρο της Παιδείας, αλλά όχι έναν «διάλογο για προεκλογική κατανάλωση». Τα κόμματα της Αριστεράς δεν θα συμμετάσχουν στον διάλογο. Το ΚΚΕ διατύπωσε ήδη ανοικτά την πρόθεσή του να μη συμμετάσχει στον διάλογο κατά τη σχετική συζήτηση στη Βουλή. «Οχι σε διάλογο πάνω σε τετελεσμένα» σχετικά με το θέμα της Παιδείας, είπε χθες ο πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ κ. Αλ. Αλαβάνος. Ο ΣΥΡΙΖΑ θα συμμετάσχει στον διάλογο που προτείνει η κυβέρνηση μόνον εφόσον η κυβέρνηση καλύψει τρεις προϋποθέσεις: σταματήσει τη διαδικασία δικαιόχρησης των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών με τα ξένα πανεπιστήμια, παγώσει τον νόμο-πλαίσιο αποδεχόμενη τις τροποποιητικές προτάσεις των Συγκλήτων των ΑΕΙ και αναλάβει τη δέσμευση για άμεση αύξηση των χρηματοδοτήσεων για την εκπαίδευση. Οπως είπε ο κ. Αλαβάνος μετά τη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του κόμματος, «θα συμμετάσχουμε σε διαδικασίες διαλόγου και με την ΟΛΜΕ των καθηγητών δημοσίων σχολείων και με την ΠΟΣΔΕΠ των καθηγητών ΑΕΙ, και προτείνουμε στην κυβέρνηση να κάνει και αυτή το ίδιο».

Πάντως, η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας δεν έχουν ορίσει χρονοδιάγραμμα διαλόγου. Οπως ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός κ. Κ. Καραμανλής , τις αποφάσεις για τον νέο κύκλο αλλαγών στην Παιδεία θα πάρει η πολιτική επιτροπή που θα συγκροτηθεί από τους εκπροσώπους όσων κομμάτων συμμετάσχουν στον πολιτικό διάλογο για αυτήν.