από metereologos.gr
Δευτέρα 23 Ιουλίου 2018
 
 

Υπ. Παιδείας: Το ΙΟΒΕ «εξυπηρετεί κομματικές επιλογές»

Με αιχμή την αντιπαράθεση για την αύξηση των άνεργων πτυχιούχων στη χώρα
Υπ. Παιδείας: Το ΙΟΒΕ «εξυπηρετεί κομματικές επιλογές»
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Για «εξυπηρέτηση ιδεολογικών και κομματικών επιλογών» κατηγορεί το υπουργείο Παιδείας το ΙΟΒΕ (Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών) σχολιάζοντας τις σοβαρές ενστάσεις που διατυπώθηκαν προχθες απο σχετικά με την  αύξηση των άνεργων πτυχιούχων στη χώρα μας και την ανάγκη επαναπροσδιορισμού του εκπαιδευτικού μοντέλου της.

Με μια ανακοίνωση στο γνωστό ειρωνικό και απαξιωτικό ύφος που χρησιμοποιούν το τελευταίο καιρό οι συντάκτες των δελτίων τύπου του υπουργείου Παιδείας, το ΙΟΒΕ χαρακτηρίζεται ως «υποτιθέμενο ερευνητικό κέντρο» στο οποίο αποδίδονται μάλιστα και …σκοτεινές προθέσεις.

«Για μια ακόμη φορά η έκθεση του ΙΟΒΕ για την εκπαίδευση δεν εκπλήσσει κανέναν. Βασισμένη στο ιδεολόγημα ότι η εκπαίδευση πρέπει να υπηρετεί αποκλειστικά τους κανόνες της αγοράς, δηλαδή μια «αγοραία» ιδεοληψία του νεοφιλελευθερισμού, κάνει ανάλογες προτάσεις» αναφέρει το υπουργείο Παιδείας.

Και χωρίς να απαντάει στην ανάγκη των εκατοντάδων νέων για …εργασία μετά την ολοκληρωση των σπουδών τους, ο υπουργός Παιδείας ερμηνεύει τα ευρήματα του ΙΟΒΕ αναφέροντας οτι ζητάει:

Περιορισμού του αριθμού των εισακτέων στα πανεπιστήμια δηλαδή μόρφωση για λίγους και πτυχία για όσους χωράει η αγοράς, ανάθεση στα ιδρύματα της αρμοδιότητας κατανομής των εισαγόμενων φοιτητών στις επιμέρους σχολές και τμήματα, επαγγελματικά δικαιώματα όχι σε όλους τους πτυχιούχους, σύνδεση μέρους της χρηματοδότησης των ιδρυμάτων με την πορεία μετάβασης των αποφοίτων τους στην αγορά εργασίας.

«Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης διαχρονικά σημειώθηκε μείωση της απασχόλησης των αποφοίτων Δημοτικού και Γυμνασίου. Επίσης, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, αυξήθηκε το μερίδιο στην αγορά των αποφοίτων Λυκείου κατά 3 μονάδες (από 31,7% σε 34,7%), των πτυχιούχων με ανώτατη εκπαίδευση επίσης σημειώνεται σημαντική άνοδος περίπου 10 ποσοστιαίων μονάδων από 21,4% το 2009 σε 30,9% το 2017 και των ατόμων με μεταπτυχιακά σημειώνεται άνοδος περίπου 4 μονάδων από 0,7% σε 4,8%» αναφέρει το υπουργείο Παιδείας.

«Προκαλεί, λοιπόν, έκπληξη όταν είναι τόσο σαφές πως η πρώτη επιλογή ενός υποτιθέμενου ερευνητικού κέντρου είναι να εξυπηρετήσει ιδεολογικές και κομματικές επιλογές. Για πολλοστή φορά καλούμε όλα αυτά τα άτομα να δεσμευτούν δημόσια ότι η πρώτιστη ευθύνη της πολιτείας είναι να παρέχει ποιοτική εκπαίδευση με στόχο την μόρφωση της νεολαίας. Όμως, η αυταξία της μόρφωσης είναι μία ξένη έννοια στον νεοφιλελευθερισμό, ο οποίος αντί να ασχολείται με τα πραγματικά αίτια της ανεργίας προσπαθεί να κατηγορήσει τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ότι αυτά ευθύνονται για την ανεργία» καταλήγει η ανακοίνωση.

Η έκθεση του ΙΟΒΕ


Υπενθυμίζεται ότι σε προχθεσινή έκθεση του για την εκπαιδευση και την αγορά εργασίας, το ΙΟΒΕ ανέφερε ότι την τελευταία δεκαετία οι πτυχιούχοι ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα μας έχουν αυξηθεί θεαματικά (έφτασαν το 2017 στον αριθμό των 2,12 εκατομμυρίων ατόμων έναντι 1,18 εκατομμυρίων το 2001), κάτι που κρίνεται ως ένας από τους λόγους που έχουν οδηγήσει στην τεράστια αύξηση των ανέργων νέων με πτυχία στη χώρα μας.

Συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από τη μελέτη, μεταξύ 2000-2009:

1.Οι άνεργοι πτυχιούχοι ανώτατης εκπαίδευσης ανέρχονται σε 240.000 και οι άνεργοι με μεταπτυχιακές ή διδακτορικές σπουδές σε 20.000. (Οι αριθμοί αυτοί αντιστοιχούν στο μέγεθος μιας ολόκληρης πόλης όπως η Πάτρα, η τρίτη δηλαδή μεγαλύτερη πόλη της χώρας.)

2. Παρά το γεγονός ότι στο σύνολο των ανέργων το υψηλότερο μερίδιο καταλαμβάνουν οι απόφοιτοι μέσης εκπαίδευσης στο Λύκειο - παραμένοντας σχεδόν αμετάβλητο τις τελευταίες δύο δεκαετίες -, η μεγαλύτερη αύξηση μεριδίου, κατά 5 μονάδες, μετά την έναρξη της κρίσης, σημειώθηκε στους αποφοίτους ανώτατης εκπαίδευσης (από 19% σε 24%). Ωστόσο τα ποσοστά ανεργίας των πτυχιούχων, αν και υπερδιπλασιάστηκαν (από 7% σε 17,1% το 2017), παραμένουν τα χαμηλότερα μεταξύ των επιπέδων εκπαίδευσης, λόγω και της φυγής πολλών στο εξωτερικό.

3. Στον ιδιωτικό τομέα αυξήθηκε το μερίδιο των αποφοίτων ανώτατης εκπαίδευσης στους απασχολουμένους (από 14% σε 18%) και των αποφοίτων Λυκείου (από 29% σε 34%), ενώ στον δημόσιο τομέα αυξήθηκε το μερίδιο των αποφοίτων ανώτατης εκπαίδευσης (από 57% σε 64%) και των κατόχων μεταπτυχιακών και διδακτορικών σπουδών (από 1% σε 4%), ενώ μειώθηκαν τα μερίδια του Λυκείου (από 26% σε 21%), του Δημοτικού (από 8% σε 3%) και του Γυμνασίου (4%). Οι σημαντικότεροι κλάδοι απασχόλησης των αποφοίτων του πανεπιστημιακού τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης ήταν στην Ελλάδα η εκπαίδευση και η δημόσια διοίκηση, τομείς στους οποίους απασχολούνται αναλογικά περισσότεροι πτυχιούχοι σε σύγκριση με τις χώρες της ΕΕ-28.

4. Τα ποσοστά ανέργων μειώθηκαν σε όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης, με εξαίρεση το Δημοτικό, το υψηλότερο ποσοστό ανεργίας διατηρήθηκε μεταξύ των αποφοίτων μεταδευτεροβάθμιας και μέσης εκπαίδευσης (Γυμνάσιο ή Λύκειο). Σε αντίθεση με άλλες αναπτυγμένες χώρες όπου γενικά ισχύει ότι όσο υψηλότερο είναι το επίπεδο εκπαίδευσης των ατόμων τόσο μικρότερο είναι το ποσοστό ανεργίας, στην Ελλάδα οι απόφοιτοι ανώτατης εκπαίδευσης είχαν περίπου ίσο ποσοστό ανέργων με τους αποφοίτους χαμηλής εκπαίδευσης στο Δημοτικό.


Κοινωνία περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (1)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    Πολύ μου αρέσει... | 11/07/2018 16:32
    ... που το σημερινό υπουργείο "παιδείας" (μιας κυβέρνησης μόλις 3 ετών) υπερασπίζεται ένα εκπαιδευτικό σύστημα που είναι απαράλλαχτο κοντά 40 χρόνια ! Αντί να βγει μπροστά και να προχωρήσει σε ουσιαστικές αλλαγές, υπερασπίζεται ό,τι έχει γίνει από το 1976-1982 και μετά... Τι να πει κανείς... (είναι περιττό, νομίζω, να τους ενημερώσει κάποιος για τη διεθνή συζήτηση πάνω στην εκπαίδευση. Είναι σαν να χτυπάς το κεφάλι σου στον τοίχο).
    Ένας συνάδελφος του υπουργού
    απάντηση00