Με το «πράσινο φως» της Κομισιόν προχωρούν οι διαδικασίες για το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι.
Η Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ενέκρινε, σύμφωνα με πληροφορίες, τον φάκελο που αφορά τη σύμβαση παραχώρησης για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του νέου αερολιμένα, που θα είναι και το μοναδικό νέο αεροδρόμιο στην Νοτιοανατολική Ευρώπη για την επόμενη 20ετία.
Αν και με αργούς μέχρι σήμερα ρυθμούς, μετά την ανάδειξη στα τέλη Μαΐου του 2017 της κοινοπραξίας Ariadne Airport Group, του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την ινδική GMR σε προσωρινό ανάδοχο, φαίνεται πως ο διαγωνισμός μπαίνει σε τροχιά ολοκλήρωσης. Μετά την έγκριση του φακέλου από τις ευρωπαϊκές αρχές, που στις συμβάσεις παραχώρησης ελέγχουν για το ενδεχόμενο παράνομης κρατικής ενίσχυσης, θα ακολουθήσει η οριστικοποίηση της σύμβασης και η έγκρισή της από το Ελεγκτικό Συνέδριο και φυσικά η κύρωση από τη Βουλή των Ελλήνων.
Εάν δεν παρουσιαστούν μεγάλες καθυστερήσεις, εκτιμάται ότι οι πρώτες εργασίες θα μπορούσαν να ξεκινήσουν στα τέλη του 2018, κλείνοντας μια 15ετία εξαγγελιών, προεκλογικών δεσμεύσεων όλων των Πρωθυπουργών που μεσολάβησαν, προκήρυξης και ακύρωσης του διαγωνισμού, καθώς και 11 συνεχών αναβολών μετά την τελευταία δημοπράτηση.
Πρόκειται για το πρώτο μεγάλο έργο νέας γενιάς που θα ξεκινήσει να υλοποιείται στη χώρα. Το καθαρό κατασκευαστικό κόστος έχει προϋπολογιστεί σε 480 εκατ. ευρώ, ενώ η οικονομική πρόταση του επενδυτή προβλέπει μηδενικό δανεισμό για την παραχωρησιούχο εταιρεία. Αυτό σημαίνει ότι το Δημόσιο θα εισπράττει μερίσματα από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του αεροδρομίου και παράλληλα δεν προκύπτει επιβάρυνση για το δημόσιο χρέος.
Η διάρκεια της σύμβασης έχει ορισθεί σε 37 χρόνια, εκ των οποίων τα πέντε εκτιμάται ότι θα είναι η κατασκευαστική περίοδος.
Εν τω μεταξύ, η διαδικασία των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων έχει ήδη ξεκινήσει, προκαλώντας φυσικά αντιδράσεις στην τοπική κοινωνία. Πρόκειται για τη νέα διαδικασία που ακολουθείται βάσει του άρθρου 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων, ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης διαθεσιμότητα του χώρου για την εκτέλεση του έργου πριν από την έναρξη της Περιόδου Παραχώρησης και πρόδρομες αρχαιολογικές εργασίες.
Σημειώνεται ότι στο αποκορύφωμα των συνεπειών που επέφερε η κρίση στον ελληνικό τουρισμό, το υφιστάμενο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» έπεσε μόνο μια χρονιά, το 2012, οριακά κάτω από τα 5 εκατ. επιβάτες. Οι συνθήκες που διαμορφώνονται κατά τη θερινή σεζόν στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου δεν περιποιούν τιμή όχι μόνο για το μεγαλύτερο νησί της χώρας, αλλά γενικότερα για το τουριστικό μας προϊόν.