Οι αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων έχουν αρχίσει να γίνονται αντιληπτές και να πονάνε το ήδη ταλαιπωρημένο πορτοφόλι μας. Υπάρχει ωστόσο ένας τρόπος για μετακίνηση με μικρότερο κόστος και περιβαλλοντική συνείδηση, ο οποίος παράλληλα επιτρέπει νέες γνωριμίες: το carpooling.

«Πριν από αρκετά χρόνια σε κάποιες εκλογές πήγαινα στα Γιάννενα. Μέσω του carpooling.gr συνεννοήθηκα με κάποια κοπέλα από το Αιγάλεω να ανεβούμε μαζί. Οταν ταξιδεύεις με κάποιον άλλον η διαδρομή γίνεται πολύ πιο ευχάριστη ενώ το κόστος αυτόματα μοιράζεται στα δύο. Εκείνο το πεντάωρο που θα ταξίδευες μόνος σου έχεις κάποιον να μιλήσεις, να ανταλλάξεις ιδέες και εμπειρίες. Σύμφωνα άλλωστε με το feedback που παίρνουμε από τους χρήστες της σελίδας μας, αυτό που τους αρέσει περισσότερο είναι οι γνωριμίες» λέει στο BHMagazino ο Γιώργος Σακελλάρης, ένας από τους υπεύθυνους της ιστοσελίδας.

Το carpooling είναι η υπηρεσία που προσφέρουν ορισμένες ιστοσελίδες στους χρήστες τους να μοιραστούν το όχημά τους με ένα ή περισσότερα άτομα για κάποια διαδρομή που πρόκειται να πραγματοποιήσουν. To «διαδικτυακό κέντρο οτοστόπ», όπως τους αρέσει να το αποκαλούν, πρωτοεμφανίστηκε στη Γερμανία στα τέλη της δεκαετίας του 1990 από μια ομάδα φοιτητών. Η ιδέα είχε μεγάλη απήχηση, με αποτέλεσμα σε αρκετές χώρες όπως η Γερμανία, η Πολωνία, η Ιταλία και η Αγγλία οι ανεξάρτητες ιστοσελίδες που οργανώνουν carpooling να γνωρίζουν μεγάλη επιτυχία.

Τον Αύγουστο του 2004 ξεκίνησε τη λειτουργία του και τo ελληνικό carpooling.gr, ενώ τον Ιούλιο του 2006 άρχισε η υλοποίηση της δεύτερης έκδοσής του, με διαδραστικούς χάρτες, λίστα ενημερώσεων για επιθυμητές διαδρομές κ.ά. «Η ιδέα να φέρουμε το carpooling στην Ελλάδα προέκυψε από κάποιους φίλους μας που ζούσαν στη Γερμανία. Το είχαμε συζητήσει αρκετές φορές, μας φάνηκε πολύ ενδιαφέρουσα ιδέα και έτσι, αφού ολοκληρώσαμε τις μεταπτυχιακές σπουδές, αποφασίσαμε με μία συμφοιτήτριά μου να το τολμήσουμε. Το κάνουμε φυσικά ως χόμπι, ο καθένας ασχολείται με το επάγγελμά του» μας λέει ο Γιώργος.

Η διαδικασία εγγραφής στο site είναι απλή: Συμπληρώνεις δωρεάν τα στοιχεία σου όπως σε κάθε άλλη ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης, καταχωρείς τη διαδρομή που θέλεις να κάνεις και αν προσφέρεις όχημα ή ζητάς μεταφορά. Στη συνέχεια μπορούν να προστεθούν και επιμέρους στοιχεία, όπως το αγαπημένο είδος μουσικής, έτσι ώστε οι συνεπιβάτες να είναι όσο το δυνατόν καλύτερα ενημερωμένοι.

Σημαντική παράμετρος της υπηρεσίας είναι το μοίρασμα του κόστους. Αν λάβει κάποιος υπόψη του την κατακόρυφη άνοδο στις τιμές των καυσίμων, η διαίρεση των εξόδων που κάποτε θα έμοιαζε απλώς συμφέρουσα σήμερα καθίσταται σχεδόν αναγκαία, ιδιαίτερα για μακρινές αποστάσεις. «Για τη διαδρομή Γιάννενα – Αθήνα έβαζα 30 ευρώ βενζίνη. Εφέτος το Πάσχα έβαλα 45 ευρώ και αν συνυπολογίσεις τα έξοδα της γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου, συν τα διόδια και έναν καφέ στον δρόμο, μου βγήκε γύρω στα 65 ευρώ» υποστηρίζει ο Γιώργος.

Ο εύλογος δισταγμός για το ποιόν του «άγνωστου» συνεπιβάτη δεν αναιρείται εξ ολοκλήρου από κάποια ασφαλιστική δικλίδα που θα μπορούσε να προσφέρει η σελίδα. Ωστόσο το carpooling.gr προτείνει την ύπαρξη κάποιας επικοινωνίας μεταξύ των μελών πριν από την πραγματοποίηση της κοινής διαδρομή τους, όπως και έγινε με τον Ηλία και την Ιωάννα.

Ο Ηλίας Λάππας είναι σχετικά καινούργιος στο… άθλημα. Πριν από ενάμιση μήνα καταχώρισε μια διαδρομή από Αθήνα για Ναύπλιο και έπειτα από τρεις ημέρες ήρθε η πρώτη απάντηση. «Η Ιωάννα πήγαινε στο ίδιο μέρος με εμένα για να δει κάποια φίλη της, είδα το προφίλ της και στη συνέχεια μιλήσαμε μέσω Facebook. Ακριβώς επειδή οι περισσότεροι χρήστες χρησιμοποιούν για την εγγραφή τους το ίδιο e-mail που χρησιμοποιούν και για το Facebook, είναι εύκολο να τους βρεις και να έχεις μια συνολικότερη εικόνα του προφίλ τους. Αυτό λειτουργεί και ως ασφαλιστική δικλίδα» μας λέει ο αεροναυπηγός Ηλίας Λάππας.

Η Ιωάννα Παπασταμάτη, φοιτήτρια του Πανεπιστημίου Πειραιά, συμφωνεί: «Στην αρχή ήμουν λίγο διστακτική στο να εμπιστευτώ κάποιον άγνωστο, αλλά αφού γίναμε φίλοι στο Facebook ανακαλύψαμε ότι είμαστε σχεδόν γείτονες και μάλιστα βρήκαμε κάποιον κοινό γνωστό, οπότε θεώρησα ότι μπορώ να δείξω εμπιστοσύνη και το κανονίσαμε». Tocarpooling επιτρέπει στους χρήστες να κάνουν και καθημερινές διαδρομές, μοιράζοντας έτσι τα έξοδα αλλά και συμβάλλοντας στη μείωση των ρύπων των αυτοκινήτων. «Ειδικά για κοντινές αποστάσεις δεν είναι τα χρήματα που θα σκεφτείς. Εγώ το κάνω πιο πολύ από άποψη. Συνήθως βλέπεις έναν οδηγό σε κάθε αμάξι. Αποτέλεσμα; Περισσότερα αμάξια, κίνηση και ρύποι που αναπνέουμε καθημερινά. Το carpooling είναι υπέρ της οικονομίας και της προστασίας του περιβάλλοντος» λέει ο Ηλίας.

Τα πλεονεκτήματα του carpooling δεν διέφυγαν την προσοχή αμερικανικών εταιρειών-κολοσσών, που προέτρεπαν τους υπαλλήλους τους να τo χρησιμοποιούν. Σήμερα, άλλωστε, που σε περίπου 20 Πολιτείες των ΗΠΑ υπάρχουν ειδικά διαμορφωμένες λωρίδες για οχήματα με πληρότητα άνω των τριών ατόμων, η τακτική βοηθάει και στην εξοικονόμηση χρόνου. Το εταιρικό carpooling είναι πλέον διαδεδομένο και μεταξύ των ελληνικών εταιρειών.

Εχουμε συνεργασία, για παράδειγμα, με μια τράπεζα που έχει γραφεία στο κέντρο και σε κάποια άλλη περιοχή. Εχει δημιουργήσει έναν ιδιωτικό “χώρο” στο carpooling.gr, όπου μπαίνουν μονάχα οι υπάλληλοί της. Αυτό διασφαλίζει ότι δεν μπαίνει κάποιος άλλος για να δει τα στοιχεία τους και ότι όσοι κάνουν διαδρομές γνωρίζουν ότι ο συνεπιβάτης θα είναι συνάδελφος, γεγονός που συμβάλλει στην αίσθηση της ασφάλειας.

Αυτή η τακτική δίνει στους υπαλλήλους μια οικονομική, εναλλακτική λύση για μεταφορά στη δουλειά και συνεισφέρει στη μείωση των ρύπων, του κόστους και του κυκλοφοριακού» εξηγεί ο Χάρης Φιλάνδρας, υπεύθυνος μάρκετινγκ του carpooling.gr. Το εταιρικό carpooling συνοδεύεται και από την υπηρεσία 4events, μια συνεργασία με διοργανώτριες εταιρείες συναυλιών και εκδηλώσεων, για την οικολογική και οικονομική μεταφορά του κοινού.

Παρόμοια με τη σελίδα carpooling.gr είναι και η υπηρεσία του volevei.gr. – ένα ελληνικό website που στόχο έχει να διευκολύνει τις καθημερινές κυρίως μετακινήσεις. Ο Θάνος Παπαδόπουλος, ιδιοκτήτης εταιρείας συμβούλων ακινήτων και ένα από τα μέλη του volevei.gr, χρησιμοποιεί την υπηρεσία σε τακτική βάση. «Οταν η παρέα είναι διασκεδαστική, η ώρα περνάει χωρίς να το καταλάβεις. Βέβαια, στις 8.00 το πρωί δεν περιμένεις από τον συνομιλητή σου να είναι πάντα ευδιάθετος. Εντύπωση μου έκανε ένας ζωγράφος ο οποίος, σκοπεύοντας να με ανταμείψει και να συνεχίσει τη “συνεργασία” του μαζί μου, θέλησε να μου δωρίσει έναν πίνακά του. Πάντως, το αρχικό αίσθημα αμηχανίας, ανασφάλειας και καχυποψίας που ενδέχεται να δημιουργηθεί προοδευτικά απομακρύνεται χάρη στην καλή διάθεση για εξυπηρέτηση και στο πνεύμα συνεργασίας στο οποίο και αποσκοπεί τελικά αυτή η ιδέα. Δηλαδή, στο χτίσιμο αμοιβαίας εμπιστοσύνης και στη δημιουργία επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων που ζουν στην ίδια πόλη και οι οποίοι ως χθες ήταν άγνωστοι μεταξύ τους».

Δημοσιεύθηκε στο BHMagazino, τεύχος 496, σελ. 62-64, 18/04/2010.