από metereologos.gr
Πέμπτη 24 Μαΐου 2018

Ανακαλύφθηκε άγνωστο οικοσύστημα στην Καραϊβική

Στα βάθη ενός κοραλλιογενούς υφάλου εντοπίστηκε μια περιοχή με άγνωστα είδη ψαριών
Ανακαλύφθηκε άγνωστο οικοσύστημα στην Καραϊβική
Στην φωτογραφία εικονίζεται ένα από τα ψάρια που εντοπίστηκαν από τους ερευνητές το οποίο ανήκει σε ένα άγνωστο είδος. Credit: Carole Baldwin, Smithsonian

Μια απρόσμενη όσο και εντυπωσιακή ανακάλυψη έκανε ομάδα ερευνητών στην Καραϊβική. Οι ερευνητές εξερεύνησαν τον κοραλλιογενή ύφαλο που υπάρχει στα ανοικτά του νησιού Κουρακάο που βρίσκεται στις νότιες περιοχές της Καραϊβικής. Οι ειδικοί έχουν χωρίσει σε διάφορες ζώνες την παρουσία της ζωής στην θάλασσα.

Η λεγόμενη ευφωτική ζώνη ξεκινά από την επιφάνεια του νερού και φτάνει μέχρι το βάθος όπου υπάρχει αρκετό φως για να γίνει φωτοσύνθεση από τους φυτικούς οργανισμούς. Στην συνέχεια ακολουθεί η μεσοφωτική ζώνη που ξεκινά από τα 30 μέτρα και φτάνει σε βάθος 120 μέτρων. Οι επιστήμονες θεωρούσαν ότι μετά την μεσοφωτική ζώνη, κάτω δηλαδή από τα περίπου 120 μέτρα δεν μπορούν να επιβιώσουν οι κοραλλιογενείς ύφαλοι και τα οικοσυστήματα που αναπτύσσονται γύρω από αυτούς. Για αυτό και δεν γίνονταν έρευνες κάτω από την μεσοφωτική ζώνη.

Οι ερευνητές εντόπισαν μια νέα περιοχή που ξεκινά περίπου 110 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και φτάνει σε βάθος περίπου 310 μέτρων. Οι ερευνητές ονόμασαν αυτή την ζώνη «ραριφωτική» και σε αυτή εντόπισαν ένα οικοσύστημα στο οποίο ζουν περίπου 70 είδη ψαριών ορισμένα εκ των οποίων δεν γνωρίζαμε την ύπαρξη τους μέχρι σήμερα. Είναι αξιοσημείωτο ότι σε ένα σημείο μόλις 200 τετραγωνικών μέτρων οι ερευνητές εντόπισαν περίπου 30 άγνωστα είδη.
Ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι επίσης το γεγονός ότι τα ψάρια αυτής της ζώνης παρά το γεγονός ότι ζουν σε μεγάλο βάθος που δεν υπάρχει φως δεν ακολουθούν χρωματικά τα είδη που ζουν σε μεγάλα βάθη τα οποία είναι κατά βάση μονόχρωμα και σκουρόχρωμα. Τα ψάρια της ραριφωτικής ζώνης διατηρούν την ποικιλία αλλά και την ένταση των χρωμάτων που έχουν τα ψάρια που ζουν στα κοράλια.

«Περίπου ένα στα πέντε ψάρια που βρίσκαμε στην περιοχή αυτή ανήκε σε κάποιο άγνωστο είδος» αναφέρει ο δρ. Ρος Ρόμπερτσον θαλάσσιος βιολόγος στο Ινστιτούτο Τροπικής Ερευνας Σμιθσόνιαν που ήταν μέλος της ερευνητικής ομάδας. Οι ερευνητές εικάζουν ότι η ραριφωτική ζώνη στις κοραλλιογενείς περιοχές δεν υπήρχε αλλά δημιουργήθηκε σχετικά πρόσφατα από διάφορα είδη που ζούσαν στα κοράλλια αλλά εξαιτίας των κλιματικών αλλαγών και της αύξησης της θερμοκρασίας εκεί την οποία δεν μπορούν να αντέξουν αναζήτησαν καταφύγιο σε μεγαλύτερα βάθη όπου επικρατούν χαμηλότερες θερμοκρασίες.  Η νέα ανακάλυψη όπως είναι ευνόητο δημιουργεί νέα δεδομένα και αναμένεται να ξεκινήσουν έρευνες σε κοραλλιογενείς περιοχές σε όλο τον πλανήτη για να διαπιστωθεί αν υπάρχουν και αλλού ραριφωτικές ζώνες