Η Νορβηγία, η οποία ήδη καμαρώνει για τον μεγαλύτερο αριθμό ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε σχέση με τον πληθυσμό της, ανακοίνωσε αυτήν την εβδομάδα ότι τα μισά από τα αυτοκίνητα που καταχωρήθηκαν εφέτος ήταν ηλεκτροκίνητα ή υβριδικά. Όπως φαίνεται, οι φοροαπαλλαγές και τα υπόλοιπα κίνητρα έπιασαν τόπο.

«Πρόκειται για ορόσημο στον δρόμο της Νορβηγίας προς έναν ηλεκτροκίνητο στόλο αυτοκινήτων» δήλωσε o υπουργός Κλίματος και Περιβάλλοντος Βίνταρ Χέλγκεσεν. «Ο τομέας των μεταφορών είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για την κλιματική πολιτική που θα αντιμετωπίσουμε την επόμενη δεκαετία. Πρέπει να μειώσουμε τις εκπομπές [διοξειδίου του άνθρακα] κατά τουλάχιστον 40% έως το 2030» εξήγησε ο υπουργός στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Ανοδος στα «πράσινα» αυτοκίητα

Σύμφωνα με το νορβηγικό Συμβούλιο Πληροφοριών Οδικής Κυκλοφορίας, οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων μοντέλων αντιστοιχούσαν στο 17,6% των καταχωρίσεων νέων οχημάτων τον Ιανουάριο, ενώ τα υβριδικά κατέλαβαν το 33,8% για ένα συνολικό μερίδιο 51,4%.

Παρόλο που η Νορβηγία είναι μακράν ο μεγαλύτερος παραγωγός πετρελαίου στη Δυτική Ευρώπη, η κυβέρνηση υιοθέτησε μια γενναιόδωρη πολιτική για την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών μετακίνησης. «Η Νορβηγία είναι ένα πολιτικό εργαστήριο που δείχνει ότι τα πράγματα προχωρούν γρήγορα αν υπάρχουν οι κατάλληλοι μηχανισμοί κινήτρων» σχολίασε ο Χέλγκεσεν.

Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα εξαιρούνται σχεδόν από όλους τους φόρους και οι οδηγοί τους απολαμβάνουν μιας πληθώρας άλλλων προνομίων, όπως η δωρεάν διέλευση από διόδια, τα δωρεάν εισιτήρια για φέρι μποτ και η ελεύθερη στάθμευση σε δημόσια πάρκινγκ. Στο μέλλον, μάλιστα, δεν αποκλείεται να τους επιτραπεί και η κυκλοφορία σε λεωφορειολωρίδες.

Ισχυρά κίνητρα αλλά και προβλήματα

Όπως όμως επισήμανε η Κριστίνα Μπου, γενική γραμματέας της Νορβηγικής Ένωσης Ηλεκτρικών Οχημάτων, οι οδηγοί αντιμετωπίζουν ακόμα το πρόβλημα έλλειψης σταθμών φόρτισης οχημάτων αλλά και της αργής φόρτισης στους υφιστάμενους σταθμούς.

Η Νορβηγία έχει θέσει στόχο να μειώσει τις εκπομπές των νέων οχημάτων κάτω από τα 85 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο, έναν στόχο που ήδη κοντεύει να πετύχει: το νούμερο έπεσε τον Φεβρουάριο στα 88 γραμμάρια, συγκριτικά με 133 γραμμάρια όταν ελήφθη η απόφαση το 2012.

Πέρυσι, η κυβέρνηση έθεσε στόχο να μηδενίσει μετά το 2015 τις πωλήσεις οχημάτων που κινούνται αποκλειστικά με βενζίνη ή ντίζελ.

Newsroom ΔΟΛ