Με μήκος μεγαλύτερο από 2.300 χλμ. ο Μεγάλος Κοραλλιογενής Ύφαλος απλώνει την ομορφιά του στην βορειοανατολική ακτή της Αυστραλίας, καταλαμβάνοντας έκταση 344.000 τετρ. χλμ. – αντίστοιχη του μεγέθους της… Γερμανίας. Παρόλα αυτά κατά τα τελευταία χρόνια, η κλιματική αλλαγή σε συνδυασμό με την οξίνιση των ωκεανών και τις ανθρώπινες δραστηριότητες στην γύρω περιοχή φέρνουν τον μεγαλύτερο κοραλλιογενή ύφαλο του πλανήτη και μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO αντιμέτωπο με τον θάνατο.

Οι κοραλλιογενείς ύφαλοι αποτελούν το «σπίτι» εκατομμυρίων ειδών θαλάσσιας ζωής

Ζωή στον βυθό

Εδώ και χρόνια, ερευνητές από το Ινστιτούτο Θαλάσσιας Επιστήμης της Αυστραλίας (Australian Institute of Marine Science – AIMS) προσπαθούν να βρουν τρόπους ώστε να διασώσουν το μοναδικό σε παγκόσμιο επίπεδο θαλάσσιο οικοσύστημα. Από τον Αύγουστο του 2013 στις εγκαταστάσεις του εθνικού προσομοιωτή θαλάσσης Sea Simulator (SeaSim), που είναι εξοπλισμένος με την καινοτόμο τεχνολογία της Siemens, οι ερευνητές μπορούν να αναπαραγάγουν τις συνθήκες που επικρατούν στον ωκεανό με σκοπό να κατανοήσουν καλύτερα τις διαδικασίες που οδηγούν στην λεύκανση και στον θάνατο των κοραλλιών.

Το SeaSim επιτρέπει στους ειδικούς τη μελέτη των περιβαλλοντικών επιπτώσεων στη θαλάσσια ζωή

Ως γνωστόν, οι κοραλλιογενείς ύφαλοι αποτελούν περίπλοκα οικοσυστήματα από τα οποία εξαρτώνται εκατομμύρια είδη θαλάσσιας ζωής. Μέσα από την προσομοίωση των συνθηκών που δημιουργούνται από ανθρώπινες δραστηριότητες και φυσικά φαινόμενα, οι ερευνητές προσπαθούν να βρουν λύσεις γύρω από την προστασία του Μεγάλου Κοραλλιογενή Υφάλου αλλά και του τεράστιου θαλάσσιου οικοσυστήματος που εξαρτάται άμεσα από αυτόν και αποτελείται από 1.625 είδη ψαριών, περισσότερα από 600 είδη σκληρών και μαλακών κοραλλιών, 133 είδη καρχαριών και σαλαχιών, έξι από τα επτά απειλούμενα είδη θαλάσσιων χελωνών παγκοσμίως, 3.000 μαλάκια και χιλιάδες διαφορετικά είδη σφουγγαριών, σκουληκιών, μαλακοστράκων, εχινοδέρμων και θαλάσσιων θηλαστικών.

Διαβάστε ακόμα: Γιατί πεθαίνουν τα κοράλλια

O Μεγάλος Κοραλλιογενής Ύφαλος είναι ορατός από το διάστημα

Η αξία του Μεγάλου Κοραλλιογενή Υφάλου

Σύμφωνα με τον Μαρκ Ριντ, διευθυντή των υπηρεσιών υποστήριξης λειτουργίας του Θαλάσσιου Πάρκου του Κοραλλιογενούς Υφάλου, η οικονομική αξία του μοναδικού θαλάσσιου οικοσυστήματος αποφέρει στην Αυστραλία περίπου 5,6 δισ. δολάρια Αυστραλίας ετησίως – δηλαδή περίπου 4 δισ. ευρώ. «Επίσης, η ύπαρξη του υφάλου δημιουργεί περί τις 70.000 θέσεις εργασίας, από τις οποίες σχεδόν 64.000 εμπλέκονται άμεσα με τον τουρισμό. Ωστόσο, αν λάβουμε υπόψη και τη φυσική αξία του υφάλου, τότε είναι πραγματικά πολύ, πολύ δύσκολο να αποτιμήσουμε οικονομικά ολόκληρη την περιοχή».

Πειράματα θαλάσσιας έρευνας σε περιβάλλον ενυδρείου μπορούν πλέον να πραγματοποιήσουν οι ειδικοί

«Το SeaSim μας δίνει μια δυνατότητα που δεν είχαμε προηγουμένως, από την άποψη της πολυπλοκότητας των πειραμάτων που μπορούμε να πλέον πραγματοποιήσουμε αλλά και να χειριστούμε. Η τεχνολογία της Siemens στηρίζει όλα τα συστήματα παρακολούθησης μέσα στο SeaSim. Είμαστε σε θέση λοιπόν να εξετάσουμε πολλαπλές περιβαλλοντικές παραμέτρους που επηρεάζουν τους θαλάσσιους οργανισμούς, και αυτή είναι η πρώτη φορά που έχουμε τη δυνατότητα να το κάνουμε αυτό», λέει από την πλευρά του ο δρ Ντέιβιντ Σούτερ, διευθυντής έρευνας του AIMS. «Έχουμε διάφορα είδη υποδομών στο AIMS, αλλά το SeaSim αποτελεί την πλέον θεαματική εξέλιξη στο κομμάτι των υποδομών μας».

Το σύστημα της Siemens εγγυάται τη σταθερότητα των συνθηκών και τον ακριβή έλεγχο των ενυδρείων του SeaSim

Προσομοιώνοντας τη θάλασσα

Στόχος του SeaSim ήταν να προσφέρει ένα πλήρες αυτοματοποιημένο σύστημα για να «τρέξει» μια υψηλής ποιότητας θαλάσσια έρευνα σε ένα περιβάλλον ενυδρείου. Το Ινστιτούτο επέλεξε το σύστημα Simatic PCS 7, το οποίο συνοδεύεται από εντυπωσιακές επιδόσεις εφαρμογών, με υψηλή διαθεσιμότητα, αξιοπιστία και δυνατότητα μέτρησης σε ευρεία κλίμακα, χαρακτηριστικά τα οποία επιτρέπουν στους ειδικούς να διεξαγάγουν πολλαπλά πειράματα ταυτόχρονα, για μεγαλύτερες χρονικές περιόδους.

Δείγματα στρες στο κοράλλι αναζητά ο ερευνητής, στο πλαίσιο πειράματος

Με τη βοήθεια της εν λόγω τεχνολογίας, οι ερευνητές είναι σε θέση να ελέγχουν με ακρίβεια την θερμοκρασία, την οξύτητα, την αλατότητα ή ακόμα και τις προσμίξεις στις μεγάλες δεξαμενές θαλασσινού νερού των ερευνητικών εγκαταστάσεων. Κάτι τέτοιο σε συνδυασμό με την δυνατότητα αποθήκευσης και προσπέλασης τεράστιων όγκων δεδομένων, αναμένεται να τους βοηθήσει να κατανοήσουν την επίδραση που έχει η ποιότητα του νερού στους τροπικούς οργανισμούς και τα θαλάσσια οικοσυστήματα.

«Πάνω από 70 επιμέρους πειράματα έχουν διεξαχθεί στο SeaSim μέχρι σήμερα – πρόκειται για πειράματα διάρκειας μόλις μερικών ημερών και άλλα που θα χρειαστούν χρόνια μέχρις ότου ολοκληρωθούν» εξηγεί ο διευθυντής λειτουργίας των εγκαταστάσεων Κρεγκ Χάμφρι. «Μέσα από το πρωτοφανές επίπεδο ελέγχου που έχουμε τώρα, χάρη στο σύστημα ελέγχου της Siemens, είμαστε πλέον σε θέση να αναλάβουμε τα πειράματα που μέχρι πρότινος μπορούσαν να υλοποιηθούν μόνο στα πιο τρελά όνειρά μας. Το Simatic PCS 7 προσφέρει μια σταθερότητα ακριβείας σε μια σειρά από βασικές διαδικασίες, εξασφαλίζοντας ότι δεν θα υπάρχει κανένα σημείο αποτυχίας κατά την διεξαγωγή των πειραμάτων».