Μπορεί να μοιάζει με χοντρό γυαλί, στην πραγματικότητα όμως πρόκειται για ένα κομμάτι διάφανου ξύλου! Σύμφωνα με αμερικανούς ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Μέριλαντ, το εντυπωσιακό αποτέλεσμα βασίζεται σε μια διαδικασία σε δύο στάδια κατά την οποία το ξύλο «απογυμνώνεται» από το καφέ του χρώμα και αποκτά… διαφάνεια.

Οι ειδικοί θεωρούν ότι το διάφανο ξύλο είναι ανθεκτικότερο και καλύτερο μονωτικό μέσο από το γυαλί, ενώ παράλληλα είναι πιο βιοδιασπώμενο από το πλαστικό. Κάτι τέτοιο σημαίνει, εξηγούν, ότι το εν λόγω επαναστατικό υλικό θα μπορούσε στο μέλλον να χρησιμοποιηθεί επιτυχώς σε παράθυρα, έπιπλα, αυτοκίνητα, κατασκευές ή ακόμα φωτοβολταϊκά νέας γενιάς.

«Είμαστε πραγματικά έκπληκτοι με τον βαθμό διαφάνειας που επιτύχαμε» δηλώνει ο δρ Λιανγκμπίνγκ Χου, συγγραφέας της μελέτης που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Advanced Materials». «Αυτό θα μπορούσε να ξεκλειδώσει μια σειρά από εφαρμογές που ίσως οδηγήσουν στην αντικατάσταση του γυαλιού».

O δρ Χου κρατάει το διάφανο κομμάτι ξύλου πάνω από το λογότυπο του Πανεπιστημίου του Μέριλαντ

Ισχυρό και «φωτεινό» παράλληλα

Στο πλαίσιο της μελέτης τους, ο δρ Χου και η ομάδα του έβρασαν αρχικά το ξύλο σε ένα μείγμα νερού, υδροξείδιο του νατρίου και άλλες χημικές ουσίες για περίπου δύο ώρες. Η συγκεκριμένη διαδικασία έγδυσε το ξύλο από το χρώμα του αφαιρώντας το μόριο της λιγνίνης, αφήνοντας όμως ανέπαφη τις άχρωμες πια κυτταρικές του δομές. Στην συνέχεια, πέρασαν το ξύλο με μια εποξική στεγανωτική ουσία ενισχύοντας την αντοχή κατά έξι φορές.

Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι τα φυσικά κανάλια στο εσωτερικό του ξύλου μέσα από τα οποία διοχετεύονταν νερό και ιόντα στο δέντρο, πλέον χρησίμευαν ως διαβιβαστές φωτός το οποίο περνούσε μέσα από αυτά. «Στην περίπτωση των κλασικών υλικών το φως ανακλάται. Είδαμε όμως ότι το διάφανο ξύλο καθοδηγούσε το φως στο εσωτερικό του γεγονός που σημαίνει ότι αν τοποθετούνταν σε ένα παράθυρο, το σπίτι μας θα ήταν πιο φωτεινό» λέει ο δρ Χου.

Στην παρούσα φάση οι ερευνητές εργάζονται προκειμένου να δημιουργήσουν μεγαλύτερα κομμάτια διάφανου ξύλου.