Η βρετανική κυβέρνηση και η μεγάλη βρετανική εταιρεία οπλικών συστημάτων BAE επενδύουν σε έναν πρωτοποριακό στροβιλοκινητήρα που θα επέτρεπε σε αεροσκάφη να φτάνουν οπουδήποτε στον κόσμο μέσα σε τέσσερις μόνο ώρες, ακόμα και να πετούν σε χαμηλή γήινη τροχιά.

Η χρηματοδότηση

Ο κινητήρας Sabre αναπτύχθηκε από τη μικρή βρετανική εταιρεία Reaction Engines, η οποία εξασφάλισε επένδυση 60 εκατ. λιρών από τη βρετανική κυβέρνηση, αναφέρει το BBC. Η ΒΑΕ με τη σειρά της θα πληρώσει 20,6 εκατ. λίρες για να αποκτήσει το 20% της εταιρείας. Ενα πρωτότυπο του κινητήρα προγραμματίζεται να είναι έτοιμο για επίγειες δοκιμές μέχρι τα τέλη της δεκαετίας, ενώ η παρθενική πτήση δεν αναμένεται πριν από το 2025.

Η Reaction Engine έχει πάντως ήδη παρουσιάσει το σχέδιο του «διαστημοπλάνου» Skylon που θα βασίζεται στο Sabre και θα μπορούσε να καλύπτει την απόσταση Λονδίνο – Νέα Υόρκη σε λιγότερο από μία ώρα.
Το Sabre, το οποίο θα χρησιμοποιεί υδρογόνο ως καύσιμο, σχεδιάστηκε να λειτουργεί ως συμβατικός στροβιλοκινητήρας εντός της ατμόσφαιρας και ως πυραυλοκινητήρας πάνω από αυτή. Θα επιτρέπει στο Skylon να φτάνει σε ύψος 25 χιλιομέτρων με ταχύτητα Mach 5 (πενταπλάσια από την ταχύτητα του ήχου), ενώ πάνω από αυτό το ύψος θα μπορεί να μετατρέπεται σε πυραυλοκινητήρα και να φτάσει σε χαμηλή γήινη τροχιά.


H Reaction Engines δεν αποκαλύπτει λεπτομέρειες, παρουσίασε όμως αυτό το σχέδιο του Sabre (Πηγή: Reaction Engines Ltd)

Οι σημερινοί στροβιλοκινητήρες (τζετ) δεν μπορούν να λειτουργήσουν σε ταχύτητες άνω των Mach 2,5 (δυόμισι φορές η ταχύτητα του ήχου) κυρίως λόγω του κινδύνου υπερθέρμανσης. Η νέα τεχνολογία φέρεται να ξεπερνά αυτόν τον περιορισμό χάρη σε έναν εναλλάκτη θερμότητας που μπορεί να ψύχει τον αέρα από τους 1.000 στους -150 βαθμούς Κελσίου σε ένα εκατοστό του δευτερολέπτου.

Η Reaction Engines δεν αποκαλύπτει λεπτομέρειες του σχεδίου, και μάλιστα δεν έχει καν υποβάλλει αιτήματα για διπλώματα ευρεσιτεχνίας, λόγω του φόβου ότι άλλες εταιρείες θα σπεύσουν να την αντιγράψουν. Για πτήσεις με ταχύτητες άνω των Mach 2,5 δοκιμάζεται πάντως και ένα άλλο είδος πειραματικού κινητήρα με την ονομασία scramjet (αυλoωθητής υπερηχητικής καύσης).

Οι κινητήρες scramjet που δοκιμάζονται στις ΗΠΑ και την Αυστραλία έχουν πετύχει ταχύτητες μέχρι Mach 10, το πρόβλημα όμως είναι ότι δεν μπορούν να λειτουργήσουν σε χαμηλές ταχύτητες και πρέπει να επιταχύνονται και να φτάνουν στο τελικό ύψος πτήσης με τη βοήθεια ξεχωριστών πυραυλοκινητήρων. Το Sabre, αντίθετα, φέρεται ικανό να λειτουργεί από τη στιγμή της απογείωσης. Σύμφωνα μάλιστα με την Reaction Engines, ο νέος εναλλάκτης θερμότητας θα μπορούσε να αξιοποιηθεί και σε συμβατικά τζετ προκειμένου να μειώνει την κατανάλωση καυσίμων κατά 5 με 10 τοις εκατό.