Τριάντα άνθρωποι είχαν την ευκαιρία να φορέσουν τα γυαλιά επαυξημένης πραγματικότητας που αποκάλυψε η Microsoft την 21η Ιανουαρίου 2015. Αν και το εσωτερικό της συσκευής κρεμόταν από το λαιμό και ήταν καλωδιωμένο στην πρίζα, περιγράφουν με ενθουσιασμό την εμπειρία που έζησαν φορώντας για λίγα λεπτά τα Microsoft HoloLens.

Πριν μπουν στον χώρο διεξαγωγής των demo, οι δημοσιογράφοι αναγκάστηκαν να αφήσουν κατά μέρος όλα τα τεχνολογικά επιτεύγματα του παρελθόντος, δηλαδή smartphone, tablet και κάμερες κάθε λογής. Η λήψη φωτογραφιών και βίντεο απαγορευόταν. Έτσι, με ένα χάρτινο σημειωματάριο και ένα μολύβι μπήκαν στο μυστικό εργαστήριο στο οποίο εργάστηκαν οι μηχανικοί της εταιρείας επί πέντε χρόνια -κάτω από τον χώρο επισκεπτών.

Αυτά είναι τα Γυαλιά της Microsoft. Ο άνθρωπος που τα φοράει δεν αποκόπτεται από την πραγματικότητα, δεν ζει στην εικονική πραγματικότητα. Εξάλλου, το γυαλί είναι ημιδιαφανές.

Μετά από μια εντυπωσιακή παρουσίαση (δείτε την παρουσίαση στην διεύθυνση
http://news.microsoft.com/windows10story/ μετά το 1:37′), οι περισσότεροι περιγράφουν πόσο απογοητευμένοι αισθάνθηκαν όταν είδαν ότι δεν θα φορούσαν τα γυαλιά που μόλις είδαν, αλλά κάτι ξεχαρβαλωμένα εξαρτήματα που θα κρέμονταν στον λαιμό τους, ένα headset που θα έσφιγγε τα μάτια τους ενώ θα έμεναν καλωδιωμένοι στην πρίζα.

Γρήγορα όμως άλλαξαν γνώμη. Τα demo ήταν τρία. Σε ένα από αυτά περπάτησαν στην επιφάνεια του Άρη όπου συνυπήρχαν με τα ομολογουμένως περίεργα ολογράμματα επιστημόνων, σε ένα άλλο άλλαξαν έναν διακόπτη ηλεκτρικού ρεύματος υπό καθοδήγηση μέσω Skype και σε ένα τρίτο, είδαν τα τουβλάκια του Minecraft τοποθετημένα εύστοχα στο πραγματικό σαλονάκι της παρουσίασης. Δεν ζαλίστηκαν, δεν σκόνταψαν πουθενά, δεν δυσκολεύτηκαν να μάθουν να χειρίζονται με τη φωνή και τα χτυπήματα στον αέρα αυτή τη μείξη του πραγματικού με τον εικονικό κόσμο. Όλοι συμφωνούν ότι η εμπειρία ήταν φανταστική.

Κανείς δεν ξέρει εάν και πότε θα κυκλοφορήσει ως προϊόν αυτό που είδαν ή πόσο θα κοστίζει. Δεν ξέρουν πόσες και ποιες εφαρμογές θα τρέχουν, αν θα είναι πραγματικά χρήσιμο ή πρακτικό να φοράει κανείς τα HoloLens. Δεν ξέρουν αν μπορεί να προκληθεί ζαλάδα ή οτιδήποτε άλλο από την χρήση τους σε μικρούς ή μεγάλους. Έμαθαν όμως ότι το εργαστήριο της NASA που εξετάζει ενδελεχώς τις τεχνολογικές εξελίξεις, συνεργάστηκε με τη Microsoft για να αναπτυχθεί η εφαρμογή OnSight που θα αξιοποιηθεί στην αποστολή του ρομποτικού οχήματος Curiosity στον Άρη.


Οι παριστάμενοι στα demo ένιωσαν να περπατούν στην επιφάνεια του Άρη και συνομίλησαν με τα ολογράμματα άλλων επιστημόνων που μοιράζονταν την ίδια εμπειρία.

Η Microsoft κάλεσε τους προγραμματιστές που έχουν ήδη ασχοληθεί με τεχνολογία αιχμής στον τομέα της εικονικής και της επαυξημένης πραγματικότητας να αξιοποιήσουν το API του HoloLens για να αναπτύξουν τις δικές τους εφαρμογές. Το κάλεσμα απευθυνόταν ευθέως στους developers του Oculus Rift, του Magic Leap και του Google Glass και γιατί όχι, του Project Morpheus.

Ο απεσταλμένος του Associated Press περιγράφει: «Φόρεσα τα Γυαλιά για να δω ένα demo του Minecraft σε ένα μικρό σαλόνι. Όπως μου υπέδειξε ένας άνθρωπος της Microsoft, πήρα το εικονικό σφυρί του παιχνιδιού και έκανα ότι μου είπε: άρχισα να χτυπάω το τραπεζάκι. Ήθελε δηλαδή, να σπάσω κάτι πραγματικό με κάτι εικονικό. Το έκανα και έμεινα με το στόμα ανοικτό: μπροστά στα μάτια μου, το πραγματικό τραπεζάκι έγινε κομμάτια και δεν υπήρχε πουθενά πια στο περιβάλλον που έβλεπα. Τα HoloLens είχαν διαγράψει εντελώς την ύπαρξή του».

«Αυτό δεν είναι κάτι χρήσιμο, θα σκέφτεστε, και δεν μπορεί κανείς να το αμφισβητήσει. Γι’αυτό, η Microsoft ήταν έτοιμη να δείξει και κάτι τέτοιο:

Σε αυτό το σενάριο, έγινε μια βιντεοκλήση κλήση μέσω Skype σε έναν ηλεκτρολόγο. Έπρεπε να αλλάξω έναν διακόπτη. Μπορούσα να τον δω να στέκεται τσο πεδίο μου καθώς προσπαθούσα να κάνω τη δουλειά. Έβλεπε ό,τι έβλεπα χάρη στην κάμερα στα γυαλιά μου και μπορούσε να μου σχεδιάσει διαγράμματα για να με καθοδηγήσει».

Οι λιγοστοί δημοσιογράφοι που είχαν την ευκαιρία να φορέσουν τα HoloLens αισθάνθηκαν σαν να περπατούσαν στην επιφάνεια του Άρη, αν και επρόκειτο για μια ολογραφική απεικόνιση εικόνων από τις λήψεις του ρομποτικού οχήματος Curiocity. Στον υπολογιστή που υπήρχε στο πραγματικό δωμάτιο της παρουσίασης, εμφανιζόταν ένας χάρτης του Άρη. Όταν ο χρήστης επέλεγε ένα σημείο στον χάρτη του πλανήτη, μπορούσες να κοιτάξεις τριγύρω και να δεις μια σημαία στο σημείο αυτό, στον εικονικό κόσμο που είχε δημιουργηθεί γύρω σου.

Κατά την παρουσίαση του HoloLens η Microsoft έδειξε επίσης το HoloStudio, που μοιάζει να δίνει την δυνατότητα ακόμα και σε αρχάριους να σχεδιάσουν τρισδιάστατα αντικείμενα τόσο καλά ώστε να είναι εφικτή η εκτύπωσή τους από εκτυπωτή αντικειμένων 3D.

Ο Lance Ulanoff από το Mashable ήταν επίσης εκεί και γράφει με ενθουσιασμό τι έζησε. Δεν φόρεσε τα καλοφτιαγμένα HoloLens που είδαμε στην παρουσίαση, από τον λαιμό του κρεμόταν η κεντρική μονάδα του νέου προσωπικού υπολογιστή και ένας τεχνικός χρειάστηκε να επέμβει για να βάλει έτσι τα Γυαλιά ώστε να βλέπει ένα μπλε παραλληλόγραμμο γύρω από το λογότυπο των Windows που εμφανιζόταν στην ημιδιαφανή οθόνη μπροστά του. Μπορούσε όμως να δει και να ακούσει το ολόγραμμα ενός επιστήμονα από το εργαστήριο JΡL που συμμετείχε στο demo του Άρη, και ο ίδιος έμαθε με ευκολία να κάνει το ταπ στον αέρα για να επιλέξει τα σημεία που το Curiosity θα έπρεπε να προχωρήσει για να τραβήξει περισσότερες φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης. Ήταν ένα από τα καλύτερα demo που έχουν συμμετάσχει, είπε ο Ulanoff.

O Matt Rosoff από το Business Insider είχε επίσης την ευκαιρία να παίξει με τα HoloLens επί 40 λεπτά, λίγα αλλά αρκετά για να δηλώσει με ενθουσιασμό ότι το personal computing βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή. Αυτά που είδε από σκηνής τα τοποθετεί μια δεκαετία αργότερα. Τότε, θα φοράμε headset που θα προβάλλουν τρισδιάστατες εικόνες με τις οποίες θα μπορούμε να αλληλεπιδρούμε στον πραγματικό κόσμο. Πρόκειται όμως για κάτι διαφορετικό από την εικονική πραγματικότητα στην οποία αφορά η εμπειρία με το Oculus Rift. Τα HoloLens αντιπροσωπεύουν την επαυξημένη πραγματικότητα (augmented reality), δηλαδή προβάλλουν εικόνες πάνω στον καμβά της πραγματικότητας. Τα ολογράμματα που προβάλλει δεν τα βλέπουν όλοι, μόνο εκείνος που φοράει τα Γυαλιά ή βλέπει σε μια οθόνη τι βλέπει ο άλλος. Οι φακοί είναι ημιδιαφανείς. Ο προγραμματιστής μπορεί να ορίσει πόσο θα φαίνεται ο πραγματικός κόσμος. Στο demo με τον Άρη για παράδειγμα, το μόνο πραγματικό αντικείμενο που έβλεπε ο άνθρωπος που φορούσε τα Γυαλιά ήταν ο υπολογιστής με τον χάρτη του πλανήτη. Στο demo με το Skype, ο Rosoff άλλαξε με επιτυχία έναν διακόπτη βλέποντας τον συνομιλητή του που του έδινε λεπτομερείς οδηγίες. Το ίδιο ενθουσιασμένος γράφει για το Minecraft που έσκαβε στον πραγματικό κόσμο (με ένα φτυάρι έσκαψε στο τραπεζάκι όπου κρύβονταν κάποια ζόμπι, για να βρει λάβα στο εσωτερικό του και να βάλει ΤΝΤ για να τα ανατινάξει, εξαφανίζοντας από την εικόνα που έβλεπε το πραγματικό τραπεζάκι).

Αυτό που έδειξε η Microsoft στην εκδήλωση της 21ης Ιανουαρίου θυμίζει μόνο αυτό που έχει δείξει η Magic Leap, στην οποία πρόσφατα επένδυσε περισσότερο από μισό δισεκατομμύριο δολάρια η Google (αν και το ποσό δεν μοιάζει υψηλό, αν σκεφτεί κανείς ότι η Facebook Inc. επένδυσε 2 δισ. δολάρια για να πάρει στα χέρια της την Oculus).