Η κρατούσα θεωρία αναφέρει ότι το Γκραν Κάνιον είναι προϊόν σχετικά πρόσφατων γεωλογικών διεργασιών στον πλανήτη μας. Η εκτίμηση είναι ότι το μεγάλο φαράγγι που βρίσκεται στην Αριζόνα σχηματίστηκε πριν από περίπου 6 εκατομμύρια έτη. Μια νέα μελέτη τοποθετεί όμως την ύπαρξή του πριν από 70 εκατομμύρια έτη. Είναι λοιπόν πολύ πιθανό στο Γκραν Κάνιον να «κυκλοφορούσαν» δεινόσαυροι την τελευταία περίοδο της ύπαρξής τους στον πλανήτη.

Η χρονολόγηση

Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Κολοράντο και του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Καλιφόρνιας (το γνωστό Caltech) μελέτησαν ορυκτά που βρίσκονται στο υπέδαφος του πυθμένα του Γκραν Κάνιον. Επικέντρωσαν την προσοχή τους στον απατίτη, ένα ορυκτό που περιέχει ουράνιο και θόριο τα οποία σε βάθος χρόνου αποσυντίθενται παράγοντας ήλιο.

Σε συνθήκες υψηλής θερμοκρασίας όπως αυτές που επικρατούν σε μεγάλα βάθη κάτω από το έδαφος γίνεται έκλυση του ηλίου. Κάποιες φορές,αν υπάρχουν διαβρώσεις στην επιφάνεια του εδάφους, τα πετρώματα που περιέχουν απατίτη ανεβαίνουν προς την επιφάνεια. Εκεί συναντούν χαμηλότερες θερμοκρασίες, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα να συγκρατείται το ήλιο μέσα στα πετρώματα.

Μελετώντας τα επίπεδα του ηλίου τα οποία ήταν ιδιαίτερα υψηλά σε διάφορα πετρώματα οι ερευνητές κατέληξαν στη διαπίστωση ότι οι διαβρώσεις που οδήγησαν στον σχηματισμό του Γκραν Κάνιον έχουν ηλικία 70 εκατομμυρίων ετών.

Η έρευνα που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Science» αναμένεται να προκαλέσει πολλές συζητήσεις στην επιστημονική κοινότητα και αν τα ευρήματα γίνουν τελικά αποδεκτά θα πρόκειται για μια σημαντική ανακάλυψη. Η εικόνα δεινοσαύρων να τριγυρίζουν μέσα στο μήκους 446 χλμ και βάθους 1,8 χλμ φαράγγι είναι ομολογουμένως ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα όσο και εντυπωσιακή.