Στις αρχές του επόμενου μήνα, μια νέα καλλυντική σειρά προϊόντων θα κυκλοφορήσει στην αγορά από την εταιρεία KORRES. Αν τώρα αναρωτιέστε τι μπορεί να θέλει μιαν τέτοια είδηση στο συγκεκριμένο ιστότοπο, η απάντηση είναι απλή: μέσα σε κάθε βαζάκι αυτών των προϊόντων κρύβεται ένα τεράστιο ερευνητικό έργο, αλλά και ένα επιτυχές πάντρεμα βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας. Και όλα αυτά επί ελληνικού εδάφους.

Εν αρχή ήν η Φύσις!

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή: όλα άρχισαν το 2010 με το πρόγραμμα AGROCOS (ακρωνύμιο που προέρχεται από τις λέξεις Agrochemical και Cosmetic), το μοναδικό που επιλέχθηκε μεταξύ 15 άλλων προτάσεων να λάβει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Τον συντονισμό του προγράμματος είχε ο καθηγητής Α.Λ. Σκαλτσούνης, Διευθυντής του Τομέα Φαρμακογνωσίας και Χημείας Φυσικών Προϊόντων της Φαρμακευτικής Σχολής του ΕΚΠΑ. Στόχος του προγράμματος ήταν να μελετηθούν φυσικά συστατικά ως προς την φαρμακευτική ή/και καλλυντική δράση τους. Στα τέσσερα χρόνια που διήρκησε, οι 70 ερευνητές που συμμετείχαν σε αυτό μελέτησαν 3.600 εκχυλίσματα από 1.800 διαφορετικά φυτά προερχόμενα από τις πλουσιότερες πανίδες του κόσμου (Ελλάδα, Παναμάς, Μαδαγασκάρη, Νέα Καληδονία, Γαλλική Γουιάνα και Νότια Αφρική).

Η Καστανιά της Αρκαδίας

Τα ελληνικά φυτά που εξετάσθηκαν ήταν περί τα 450 και επιλέχθηκαν με βάση αρχαία συγγράμματα, αλλά και την εμπειρική γνώση. Μεταξύ αυτών, η αρκαδική καστανιά που αποδείχθηκε κορυφαία σε ότι αφορά στις αντιοξειδωτικές ιδιότητές της. «Αν σκεφτεί κανείς ότι τα φυτά δεν μπορούν να μετακινηθούν, αντιλαμβάνεται ότι έχουν αναπτύξει μηχανισμούς που τους επιτρέπουν να προστατεύονται από διάφορες επιθέσεις, όπως για παράδειγμα την ηλιακή ακτινοβολία» είπε μιλώντας στο BHMA Science ο κ. Σκαλτσούνης και προσέθεσε: «αυτού του είδους την χημική προστασία αναζητήσαμε στα φυτικά εκχυλίσματα που μελετήσαμε, θεωρώντας ότι θα μπορούσε να είναι χρήσιμη και για τον άνθρωπο». Περιττό να πούμε ότι η αρκαδική καστανιά δεν είναι το μόνο φυτό που βρέθηκε να έχει ιδιότητες που μπορούν να αξιοποιηθούν για φάρμακα και καλλυντικά. Ωστόσο, είναι το πρώτο που επιλέχθηκε από την εταιρεία KORRES (επίσης εταίρος του προγράμματος AGROCOS) για περαιτέρω αξιοποίηση.

Λουπεόλη η δύσκολη!

Το εκχύλισμα φύλλων της αρκαδικής καστανιάς αποδείχθηκε να έχει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση. Μεταξύ των συστατικών του, οι ερευνητές της εταιρείας KORRES αποφάσισαν να εστιάσουν στην λουπεόλη, καθώς υπήρχε ήδη μια καλά τεκμηριωμένη βιβλιογραφικά αντιφλεγμονώδη και αντιοξειδωτική δράση. Αφού λοιπόν ήταν γνωστές αυτές οι ιδιότητες της λουπεόλης, γιατί κανείς μέχρι σήμερα δεν τις είχε αξιοποιήσει για παρασκευή καλλυντικών; Την απάντηση μας έδωσε η κυρία Λένα Φιλίππου, Head of Innovation της εταιρείας: «η λουπεόλη είναι αδιάλυτη. Δεν διαλύεται ούτε σε νερό, ούτε σε έλαιο, ούτε σε αλκοόλη, πράγμα που σημαίνει ότι δεν θα μπορούσε να απορροφηθεί από την επιδερμίδα».

Ελληνική καινοτομία

Το αδιάλυτο της λουπεόλης δεν σταμάτησε τους έλληνες ερευνητές και η επιμονήυ τους ανταμείφθηκε: δημιούργησαν το μόριο Active HALupeol «ένα ενεργό πλέγμα υαλουρονικού οξέως το οποίο επιτρέπει την μεταφορά της καθαρής λουπεόλης στα βαθύτερα στρώματα της επιδερμίδας» εξηγεί η κυρία Φιλίππου.

Δράση σε όλα τα επίπεδα

Τι κάνει όμως η λουπεόλη όταν βρεθεί στα βαθύτερα στρώματα της επιδερμίδας; Σύμφωνα με ευρήματα επιστημόνων του Ερευνητικού Κέντρου Δημόκριτος που πειραματίστηκαν με κυτταρικές καλλιέργειες, το μόριο της ενεργούς λουπεόλης επιδρά τόσο στο εξωκυτταρικό περιβάλλον όσο και στο ίδιο το κύτταρο. Ειδικότερα, στο εξωκυτταρικό περιβάλλον μειώνει την ενεργότητα των ενζύμων που αποδομούν το κολλαγόνο και την ελαστίνη, των δύο πρωτεϊνών που εξασφαλίζουν την τρισδιάστατη δομή του δέρματος.
Στο εσωτερικό του κυττάρου, αφενός μειώνει το οξειδωτικό στρες και αφετέρου ρυθμίζει την έκφραση των γονιδίων που σχετίζονται με τη διατήρηση της καλής υγείας των πρωτεϊνών (και κατ επέκταση του ιδίου του κυττάρου). Χάρη σε αυτές τις ιδιότητες, τα προϊόντα της σειράς Καστανιά αρκαδική που περιέχουν το μόριο Active HALupeol υπόσχονται την ανανέωση της επιδερμίδας μας. Φυσικά, μόνο η δοκιμή θα μας πείσει…