Ένας από τους βασικούς μηχανισμούς με τους οποίους τα κύτταρα επιδιορθώνουν τις βλάβες του DNA παίζει σημαντικό ρόλο και στα πρώιμα στάδια της ανάπτυξης των θηλαστικών, αποκαλύπτει ελληνική μελέτη που δημοσιεύεται σε έγκριτη αμερικανική επιθεώρηση.

Όπως εξηγεί ανακοίνωση του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ) στο Ηράκλειο Κρήτης, το DNA εκτίθεται αδιάκοπα σε πλήθος τοξικών παραγόντων που προσβάλλουν την εύθραυστη δομή του.

Τα κύτταρα αντιμετωπίζουν τις βλάβες ενεργοποιώντας πρωτεΐνες που εξειδικεύονται στην επιδιόρθωση γενετικών βλαβών. Στα θηλαστικά, ένας από τους πλέον διαδεδομένους επιδιορθωτικούς μηχανισμούς είναι ο μηχανισμός εκτομής νουκλεοτιδίων, ή NER.

Σε ορισμένα σπάνια σύνδρομα που οφείλονται σε μεταλλάξεις των γονιδίων του NER, πολλοί ασθενείς γερνούν πρόωρα και άλλοι εμφανίζουν αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης διαφόρων τύπων καρκίνου. Μέχρι σήμερα, οι επιστήμονες θεωρούσαν ότι τα προβλήματα αυτά οφείλονταν αποκλειστικά στη σταδιακή συσσώρευση γενετικών βλαβών.

Ελπιδοφόρα αποτελέσματα

Η νέα μελέτη, που δημοσιεύεται στο Proceedings of the National Academy of Sciences, δείχνει τώρα να ανατρέπει αυτή την άποψη.

Χρησιμοποιώντας γενετικά τροποποιημένα ποντίκια που φέρουν βλάβες στο μηχανισμό NER και γερνούν πρόωρα, οι ερευνητές του Ινστιτούτου Μοριακής Βιολογίας και Βιοτεχνολογίας του ΙΤΕ ανακάλυψαν ότι ο ίδιος μηχανισμός επιδιόρθωσης ρυθμίζει και την ανάπτυξη των θηλαστικών.

Ο Δρ Γιώργος Καρίνης και οι συνεργάτες του διαπίστωσαν ότι ο μηχανισμός NER συμμετέχει και στην ενεργοποίηση της έκφρασης αυξητικών ορμονών που είναι απαραίτητες στα πρώιμα στάδια της ανάπτυξης.

Βλάβες σε ορισμένες πρωτεΐνες του NER οδήγησαν σε καθυστέρηση της ανάπτυξης, πρώιμη γήρανση και θάνατο.

Η ανακάλυψη, ελπίζουν οι ερευνητές, θα μπορούσε να οδηγήσει στην ανάπτυξη νέων μεθόδων για τη θεραπεία νοσημάτων που σχετίζονται με τη γήρανση και τον καρκίνο.