Ομάδα ερευνητών υποστηρίζει ότι στον πρώιμο Αρη γεωλογικές και ατμοσφαιρικές διεργασίες προκάλεσαν την απότομη αύξηση της θερμοκρασίας του Κόκκινου Πλανήτη. Η αύξηση της θερμοκρασίας είχε ως αποτέλεσμα το νερό που βρισκόταν παγωμένο στην επιφάνεια του να ξεπαγώσει και να αρχίσει να ρέει. Η ροή του νερού σύμφωνα με τους ερευνητές άλλαξε το τοπίο δημιουργώντας κοιλάδες και άλλους γεωλογικούς σχηματισμούς στον Αρη.

Οι θεωρίες

Η δημοφιλέστερη θεωρία για τον σχηματισμό των κοιλάδων υποδεικνύει επίσης το νερό ως δημιουργό τους αλλά καταγράφει διαφορετικό μηχανισμό για την παρουσία του από αυτόν της νέας μελέτης. Σύμφωνα με αυτή τη θεωρία η πτώση μεγάλων αστεροειδών, μετεωριτών και άλλων διαστημικών βράχων στην επιφάνεια του Αρη είχε ως αποτέλεσμα να σχηματίζονται κάθε φορά στρώματα ατμόσφαιρας με αρκετή υγρασία. Κάποια στιγμή προκαλούνταν έντονες βροχοπτώσεις «ποτίζοντας» έτσι με νερό την επιφάνεια.

Ειδικοί του Πολιτειακού Πανεπιστημίου Penn στις ΗΠΑ πιστεύουν ότι αυτός ο μηχανισμός δεν μπορούσε να παραγάγει τις ποσότητες νερού που ήταν ικανές να δημιουργήσουν κοιλάδες ή να «σκάψουν» τα φαράγγια του Αρη. Αποφάσισαν να αναζητήσουν μια πιο πιθανή αιτία και έκαναν προσομοιώσεις με κλιματικά μοντέλα που οι ίδιοι ανέπτυξαν.

Τι (μπορεί) να συνέβη

Οι προσομοιώσεις έδειξαν ότι η ηφαιστειακή δραστηριότητα πριν από περίπου 4 δισ. έτη στον Αρη παρήγαγε μια σειρά από αέρια (υδρογόνο, διοξείδιο του άνθρακα, οξυγόνο κ.α) τα οποία αλληλεπιδρώντας μεταξύ τους αύξησαν τη θερμοκρασία στον πλανήτη. Ετσι πριν από 3,8 δισ. έτη η θερμοκρασία στον Αρη είχε αυξηθεί τόσο ώστε τα νερό που βρισκόταν σε παγωμένη μορφή στην επιφάνεια του να ξεπαγώσει και να αρχίσει να ρέει.

«Είναι πολύ ενδιαφέρον να σκεφτόμαστε ότι εκείνη την περίοδο ο Αρης είχε σχετικά υψηλή θερμοκρασία δεδομένου ότι τότε ο Ηλιος ήταν λιγότερο φωτεινός από ότι σήμερα» αναφέρει ο Ραμσές Ραμίρες, μέλος της ερευνητικής ομάδας. Εκτιμάται ότι πριν από 4 δισ. έτη ο Ηλιος ήταν περίπου 30% λιγότερο φωτεινός από ό,τι σήμερα. Η μελέτη δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Nature Geoscience».