Μια ουσία που περιέχεται στο δηλητηριώδη ιστό μιας αράχνης μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να προστατεύσει τον ανθρώπινο εγκέφαλο από τις βλάβες που προκαλεί το εγκεφαλικό επεισόδιο, σύμφωνα με αυστραλιανή μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

Οι ερευνητές των Πανεπιστημίων Κουίνσλαντ και Μόνας, με επικεφαλής τον καθηγητή Γκλεν Κινγκ του Ινστιτούτου Μοριακής Βιοεπιστήμης, ανακάλυψαν τυχαία την πρωτεΐνη Hi1a, καθώς ανέλυαν το DNA του δηλητηρίου. Μάλιστα, διαπίστωσαν ότι προστατεύει τα εγκεφαλικά κύτταρα ακόμη κι αν χορηγηθεί αρκετές ώρες μετά το εγκεφαλικό επεισόδιο, όπως έδειξαν τα πειράματα σε αρουραίους.

Η χορήγηση της Hi1a δύο ώρες μετά το εγκεφαλικό επεισόδιο περιόρισε τη βλάβη στον εγκέφαλο κατά 80%. Όταν η χορήγηση έγινε μετά από οκτώ ώρες, η μείωση της εγκεφαλικής βλάβης ήταν της τάξης του 65%.

Κλινικές δοκιμές μέσα στην επόμενη διετία

«Πιστεύουμε ότι για πρώτη φορά βρήκαμε έναν τρόπο να ελαχιστοποιήσουμε τις συνέπειες της εγκεφαλικής βλάβης μετά από ένα εγκεφαλικό επεισόδιο», εξηγεί ο δρ Κινγκ και τονίζει ότι θα πρέπει να γίνουν κλινικές δοκιμές σε ανθρώπους, οι οποίες αναμένεται να αρχίσουν μέσα στην επόμενη διετία.

Το δηλητήριο της αράχνης Hadronyche ifensa (ή Darling Downs), που απαντάται στην πανίδα της Αυστραλίας, μπορεί να σκοτώσει έναν άνθρωπο μέσα σε 15 λεπτά, όμως η Hi1a είναι αβλαβής και θα μπορούσε μελλοντικά να φέρει επανάσταση στη θεραπεία των εγκεφαλικών επεισοδίων.

Ένα βασικό ερώτημα είναι αν η Hi1a «δουλεύει» και είναι ασφαλής τόσο στα ισχαιμικά όσο και στα αιμορραγικά εγκεφαλικά επεισόδια. Επίσης, κατά πόσο, εκτός από ενέσιμη μορφή, μπορεί να χορηγηθεί και με ρινικό σπρέι.

Περίπου έξι εκατομμύρια άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο παγκοσμίως λόγω εγκεφαλικού επεισοδίου, κυρίως ισχαιμικού τύπου. Πρόκειται για τη δεύτερη αιτία θανάτου μετά τα εμφράγματα. Μέχρι σήμερα δεν υπάρχουν φάρμακα που να προστατεύουν τον εγκέφαλο μετά από εγκεφαλικό επεισόδιο.