από metereologos.gr
Πέμπτη 27 Απριλίου 2017

Νέα μέθοδος εντοπίζει κρυμμένα κύτταρα του HIV στο ανοσοποιητικό

Νέα μέθοδος εντοπίζει κρυμμένα κύτταρα του HIV στο ανοσοποιητικό

Παρίσι

Γάλλοι επιστήμονες ανακάλυψαν ένα τρόπο για να ξετρυπώνουν τον ιό HIV που προκαλεί το AIDS από τις «κρυψώνες» του στο σώμα του ασθενούς, όπου μπορεί να παραμένει σε ύπνωση για δεκαετίες πριν εκδηλωθεί.

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσαν στο Nature οι ερευνητές των Ινστιτούτων Παστέρ και INSERM, του Εθνικού Κέντρου Ερευνών της Γαλλίας (CNRS) και του Πανεπιστημίου του Μονπελιέ, με επικεφαλής τον ιολόγο Μονσέφ Μπενκιράν, η νέα τεχνική μπορεί να διακρίνει τα υγιή κύτταρα από αυτά που έχει μολύνει ο ιός.

Η ανακάλυψη αναμένεται να βοηθήσει στον εντοπισμό των αφανών μολυσμένων κυττάρων και πιθανώς σε κάποια νέα θεραπεία μελλοντικά. Οι υπάρχουσες θεραπείες στοχεύουν τα κύτταρα του ασθενούς που παράγουν τον ιό, αλλά δεν είναι σε θέση να κάνουν το ίδιο εξίσου αποτελεσματικά με τα μολυσμένα κύτταρα που αποτελούν τα «ρεζερβουάρ» του λανθάνοντος ιού.

Ειδικότερα, τα μολυσμένα από τον ιό Τ-κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος που κρύβουν τον HIV, είναι δύσκολο να βρεθούν και να καταστραφούν, πράγμα που συνιστά σοβαρό εμπόδιο στις προσπάθειες θεραπείας του AIDS. Η ανίχνευση και απομόνωση αυτών των μολυσμένων κυττάρων αποτελεί μία από τις προτεραιότητες των επιστημόνων εδώ και χρόνια.

Τα αντιικά φάρμακα εμποδίζουν τον HIV να εξαπλωθεί στο σώμα του ασθενούς, αλλά δεν «ξεριζώνουν» τελείως τον ιό, ο οποίος παραμένει σε λανθάνουσα κατάσταση επί χρόνια, χωρίς να γίνεται αντιληπτός ούτε από το ανοσοποιητικό σύστημα, ούτε από τα φάρμακα. Όταν ο ασθενής σταματήσει να παίρνει τα φάρμακα, ο ιός μπορεί να αφυπνισθεί και να εξαπλωθεί ξανά, με συνέπεια οι ασθενείς να υποχρεώνονται σε φαρμακευτική θεραπεία εφ' όρου ζωής.

Τα νέα ευρήματα

Οι γάλλοι ερευνητές, που εστίασαν σε 12 ασθενείς με AIDS, βρήκαν ένα τρόπο να εντοπίζουν την πρωτεΐνη CD32a, η οποία βρίσκεται μόνο στην επιφάνεια των μολυσμένων Τ-ανοσοκυττάρων. Έτσι, είναι πλέον σε θέση να διακρίνουν ένα μολυσμένο κύτταρο από τα άλλα κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος, τα οποία παραμένουν υγιή. Το επόμενο βήμα θα είναι η στοχευμένη καταστροφή των μολυσμένων κυττάρων.

«Από το 1996 το όνειρό μας είναι να καταστρέψουμε αυτά τα κύτταρα όπου κρύβεται ο ιός, αλλά δεν είχαμε τρόπο να το κάνουμε, επειδή δεν μπορούσαμε να τον αναγνωρίσουμε», σχολιάζει ο δρ Μπενκιράν.

Επιστήμονες στις ΗΠΑ και αλλού θα επιβεβαιώσουν τη σημασία και αποτελεσματικότητα της νέας τεχνικής σε περισσότερους ασθενείς και, αν όλα πάνε καλά, στη συνέχεια θα αρχίσει η ανάπτυξη φαρμάκων που θα στοχεύουν ακριβώς τα λανθάνοντα μολυσμένα κύτταρα.