από metereologos.gr
Τετάρτη 13 Δεκεμβρίου 2017

Όταν τα αντιβιοτικά αποτυγχάνουν, θεραπεία με βακτηριοφάγους

Ασθενής με χρόνια πνευμονική λοίμωξη θεραπεύθηκε πλήρως χάρη σε πειραματική θεραπεία με φάγους
Όταν τα αντιβιοτικά αποτυγχάνουν, θεραπεία με βακτηριοφάγους
Καλλιτεχνική απεικόνιση φάγου να ετοιμάζεται να τρυπήσει ένα βακτήριο για να το μολύνει με το γενετικό υλικό του

Λίβερπουλ

Ασθενής που υπέφερε από χρόνια λοίμωξη στους πνεύμονες λόγω πολυανθεκτικών βακτηρίων δείχνει να θεραπεύτηκε πλήρως χάρη σε πειραματική θεραπεία με βακτηριοφάγους, ιούς που επιτίθενται αποκλειστικά σε βακτήρια.

Με το πρόβλημα της ανθεκτικότητας των μικροβίων στα αντιβιοτικά να παίρνει διαστάσεις κρίσης σε παγκόσμιο επίπεδο, «η ανάγκη νέων προσεγγίσεων είναι επείγουσα» λέει ο Άρας Καντιόγλου, επικεφαλής της μελέτης στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ.

Η ομάδα του παρουσιάζει στην επιθεώρηση Thorax την περίπτωση ενός ασθενή με την κληρονομική πάθηση της κυστικής ίνωσης, η οποία μεταξύ άλλων γεμίζει τους πνεύμονες με παχύρρευστη βλέννα και ενθαρρύνει έτσι τις λοιμώξεις.

Ο συγκεκριμένος ασθενής έπασχε από χρόνια λοίμωξη με πολυανθεκτικά στελέχη του Pseudomonas aeruginosa (ψευδομονάδα η αεριογόνος). Λόγω του προβλήματος της ανθεκτικότητας, το βακτήριο αυτό αναγνωρίστηκε πρόσφατα από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας ως ένας από τους παθογόνους παράγοντες για τον οποίο απαιτούνται επειγόντως νέες θεραπείες.

Οι φάγοι τον έσωσαν από την κυστική ίνωση

Η θεραπεία με βακτηριοφάγους (ή απλά φάγους) φαίνεται ότι απάλλαξε τον ασθενή από το χρόνιο πρόβλημά του. Παρενέργειες δεν αναφέρθηκαν, κάτι αναμενόμενο δεδομένου ότι οι φάγοι δεν μολύνουν κύτταρα ζώων ή άλλων οργανισμών πέρα από τα βακτήρια.

Η αλήθεια βέβαια είναι ότι τα διαθέσιμα δεδομένα για την αποτελεσματικότητα και την ασφάλεια της θεραπείας με φάγους είναι λιγοστά.

Σύμφωνα πάντως με τους συντάκτες της νέας μελέτης, η προσέγγιση αυτή θα ήταν ιδανική ενάντια στην κυστική ίνωση και γενικά σε ασθενείς που πρέπει να λαμβάνουν αντιβιοτικά για μήνες ή χρόνια.