από metereologos.gr
Σάββατο 26 Μαΐου 2018

DNA εναντίον Φαλμεράυερ

Φως στην καταγωγή των Πελοποννησίων ρίχνει γενετική ανάλυση καταρρίπτοντας την άποψη του γερμανού ιστορικού
DNA εναντίον Φαλμεράυερ
Η ιστορία των κατοίκων της Πελοποννήσου αποσαφηνίζεται χάρη στο DNA

Σιάτλ, Ουάσινγκτον

Τι συνέβη τον 6ο μ.Χ. αιώνα στην Πελοπόννησο; Ηταν άραγε τόσο σφοδρές οι επιδρομές των Αβάρων και των Σλάβων ώστε να εξαλείψουν παντελώς τους γηγενείς πληθυσμούς: Αντικαταστάθηκαν όντως αυτοί από σλαβικά φύλλα, όπως υποστήριξε ο γερμανός ιστορικός Γιάκομπ Φίλιπ Φαλμεράυερ (Jacob Philipp Fallmerayer) το 1830;

Η άποψη του Φαλμεράυερ πυροδότησε μια διαμάχη μεταξύ των συναδέλφων του που διαρκεί μέχρι τις μέρες μας, καθώς διαφορετικές σχολές ιστορικών δίνουν διαφορετικές ερμηνείες  στις ίδιες μεσαιωνικές πηγές. Φαίνεται όμως ότι η διαμάχη αυτή έφτασε στο τέλος της χάρη σε μια μεγάλη ομάδα ελλήνων και ξένων ερευνητών με επικεφαλής τον καθηγητή γενετικής του Πανεπιστημίου Ουάσιγκτον στο Σιατλ των ΗΠΑ Γιώργο Σταματογιαννόπουλο. Οι ερευνητές μελέτησαν γενετικά δεδομένα ατόμων από κάθε γωνιά της Πελοποννήσου προκειμένου να αποφανθούν για την καταγωγή τους. Το γενικό συμπέρασμα αυτής της μελέτης, η οποία δημοσιεύτηκε μόλις στην διαδικτυακή έκδοση της επιστημονικής επιθεώρησης European Journal of Human Genetics, έρχεται να καταρρίψει την άποψη του γερμανού ιστορικού.

Ειδικότερα, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι ναι μεν υπήρξε σλαβική μετανάστευση στην Πελοπόννησο, αλλά οι αριθμοί των σλάβων μεταναστών ήταν πολύ μικροί  σε σχέση με τους πληθυσμούς των γηγενών. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι το ποσοστό σλαβικής καταγωγής μεταξύ των διαφορετικών πληθυσμών της Πελοποννήσου κυμαίνεται από 0,2% έως 14,4%. Επιπροσθέτως, οι Μανιάτες και οι Τσάκωνες, που κατά τον Φαλμεράυερ ήταν σλαβικής καταγωγής, έχουν μηδαμινά ποσοστά σλαβικής επιμειξίας! Σύμφωνα με τον καθηγητή της Επιστήμης των Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Purdue  στην Ιντιάνα των ΗΠΑ, κ. Πέτρο Δρινέα «οι Πελοποννήσιοι  αποτελούν σαφώς διακριτό πληθυσμό από τους Σλάβους. Αντίθετα, η γενετική ανάλυση έδειξε ότι εμφανίζουν ιδιαίτερα μεγάλη ομοιότητα με τους Σικελούς και τους Ιταλούς».

Πόσο βέβαιοι μπορούμε όμως να είμαστε για ιστορικά γεγονότα , όταν αυτά μελετώνται με τη βοήθεια της γενετικής; «Χρησιμοποιήσαμε προηγμένες μεθόδους ανάλυσης δεδομένων για να εξετάσουμε την θεωρία της αντικατάστασης των Πελοποννησίων από τους Σλάβους» λέει η κ. Περιστέρα Πάσχου του Τμήματος Μοριακής Βιολογίας και Γενετικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Πράγματι, η μελέτη ήταν ιδιαίτερα διεξοδική: τα δεδομένα αφορούσαν 2,5 εκατομμύρια γενετικούς δείκτες οι οποίοι μελετήθηκαν σε κάθε ένα από τα 241 άτομα που έλαβαν μέρος στην μελέτη και τα οποία επιλέχθηκαν έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η καταγωγή τους από συγκεκριμένες περιοχές της Πελοποννήσου.

Όλα δείχνουν πάντως ότι η μελέτη θα συνεχιστεί καθώς το άρθρο της διεθνούς ερευνητικής ομάδας κλείνει με τη φράση: «Μελέτες αρχαίου DNA θα μπορούσαν να ελέγξουν αν υπάρχει σχέση μεταξύ των Μανιατών και των αρχαίων Λακώνων ή μεταξύ των Τσακώνων και των αρχαίων Ιώνων».

Αυτό γιατί το προσπερνάμε? | 12/03/2017 12:15
    Γιώργος

kyriakos | 10/03/2017 20:24
    Πρός αυτούς που δεν τους αρέσουν τα αποτελέσματα: του βρετανικου UCL η έρευνα που μας έβγαζε 40% συγγενείς με τους Πολωνούς ήταν καλή;
    kyriakos

den xerw tpt | 10/03/2017 19:34
    Αυτό το paper ή journal paper, εάν θέλουμε να μιλήσουμε σοβαρά, έχει 2 εξηγήσεις την Ελληνική και της βιολογικής ανθρωπολογίας της Αγγλίας. Κατά την Ελληνική μετάφραση οι εθνικιστές (οχι πατριώτες) χαίρονται γιατί νομίζουν οτι έχουν το αρχαιοελληνικό spirit και τα χαρακτηριστικά των αρχαίων Ελλήνων, ενω οι “Antifa” κατηγορία πάλι θα λενε τις γνωστές τους φιλοσοφίες. Από την άλλη, μια τέτοια έρευνα, εφόσον εχει δημοσιευθεί σε κάποιο επιστημονικό journal και εχει περάσει την διαδικασία του peer viewing (οπού συνάδελφοι βιολόγοι, ανθρωπολόγοι και λοιπά θα κράξουν και θα πούνε στον συγγραφέα τι βλακείες εχει κανει με τα methods, results and discussion) δίνει μεγάλες πληροφορίες για την μεταφορά
    nick

ππρς | 10/03/2017 18:16
    241 ολόκληρα δείγματα από όλη την Πελοπόνησσο; Αξιόπιστη έρευνα. Επιπλέον, με ποιο κριτήριο γίνεται η επιλογή των δειγμάτων; Έρευνα για γέλια.
    Αμφισβητίας

DNA | 10/03/2017 17:44
    DEN LEGONTAI TYXAIA TA APOFYGAMA OPOS ME TOYS ITALOYS "UNA FATSA UNA RATSA" SYMENH OTI ME TOYS SIKELOYS KAI OLH THN NOTIA ITALIA MAS SYNDEH TO D.N.A. EPEIDH PROYPHRXAN OI PELOPONHSIOI SYMENH OTI EINAI PATERES TON ITALON
    andreas

Ρατσες! | 10/03/2017 16:03
    Ο Πετρος Δρινεας θελει να αποδειξει οτι οι Λακωνες, Τσακωνες και Μανιατες(και ο ιδιος μανιατης!) ειναι απογονοι του Λεωνιδα !!! Θα χαρουν οι ΧΑυγιτες της περιοχης θα κανουν γλεντια και χαρες. Εγω που ειμαι ντοπιος, μιλαω την ιδια γλωσσα οπως και οι πριν απο μενα, μου ειναι αδιαφορη η ερευνα αυτη και την θεωρω και πολυ επικινδυνη.
    μανιατης

Ανοησίες | 10/03/2017 15:57
    Αναρωτιέμαι αν έχει κανένα ενδιαφέρον η ερμηνεία της Ιστορίας με όρους αίματος. Η απάντηση στις εμμονές του Φαλμεράυερ έχει δοθεί από τον (εθνικιστή κατά τα άλλα) Παπαρρηγόπουλο, ο οποίος, ευφυώς, έθεσε ως πρόκριμα για την ταυτότητα τη γλώσσα και τον πολιτισμό...
    Χ.Γ.

ΣΛΑΒΙΚΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ? | 10/03/2017 14:51
    Οι Νοτιοσλάβοι ήταν πανάρχαιοι κάτοικοι της Χερσονήσου του Αίμου που από το 6500π.χ. έχουν περάσει τον Δούναβη προς βοράν...πολύ αργότερα θα επιστρέψουν οίκαδε χωρίς πλέον να μιλούν ελληνικά πιεζόμενοι από τους αυθεντικούς Σλάβους (οι Ένδοξοι στη γλώσσα τους). Η Γλώσα, η Θρησκεία, Ήθη και Έθιμα είναι δευτερεύοντα ανθρωπολογικά χαρακτηριστικά. Τα ιερά οστά αποτελούν αδιάσειστα στοιχεία που καταγράφουν και τις αέναες μετακινήσεις πληθυσμών. Η σύγχρονη μεθοδολογία ανάλυσης δειγμάτων DNA χρήζει όντως προσοχής-ποιά δείγματα αποτέλεσαν την "καθαρή" σλαβική βάση σύγκρισης? Χώρια που το μέγιστο ποσοστό πάνω από το 14% ακούγεται υπερβολικό-ποιάς περιοχής και σε πόσους κατοίκους-δείγμα?
    ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΡΗΣΤΟΥ

Πελοποννησος ισον Μεγαλη Ελλαδα | 10/03/2017 12:51
    Η Πελοποννησος ειναι η ιδια η Ελλαδα ανα τους αιωνες. Η Ιστορια εκδικειται παντα τους παραχαρακτες και τους δοσιλογους. Τι δεν εχουν πει οι εχθροι (ντοπιοι και ξενοι) της Ελλαδας. Οτι οι ελληνες αντικατασταθηκαν απο σλαβους, αβαρους, γαλατες αλλα και αλβανους κατα την τουρκοκρατια. Ουδεν αναληθεστερον, οπως αποδεικνυεται κ απο το τεστ DNA αλλα και απλη αναγνωση της Ιστοριας. Ολοι οι επιδρομεις 'η εφυγαν για αλλου μετα το πλιατσικο 'η εξοντωθηκαν οπως συνεβη με τους αλβανους του Δραμαλη που οταν πιστεψαν οτι θα κανουν κουμαντο στη Πελοποννησο αντι των τουρκων ο Σουλτανος εστειλε τον Καπουδαν Πασα κ τους εσφαξε ολους! Σημαδιακη ειναι η συγγενεια DNA πελοποννησιων και σικελων (Magna Grecia)!
    Σπυρος

προσοχή στους πάσης φύσεως ειδήμονες | 10/03/2017 11:17
    η μελέτη του dna και των πληθυσμιακών ομάδων αποτελεί πεδίο δόξης λαμπρό για τη διατύπωση "επιστημονικών" πορισμάτων κατά το δοκούν. καθώς πρόκειται για ολόφρεσκο επιστημονικό πεδίο με ελαχιστότατους ερευνητές στην Ελλάδα, ο έλεγχος των συμπερασμάτων είναι από σπάνιος μέχρι ανύπαρκτος. έτσι, η χειραγώγησή τους από τα διάφορα ενδιαφερόμενα μέρη είναι σχετικά εύκολη υπόθεση. ιδίως όταν συνοδεύεται ενδεχομένως από σπονσοράρισμα...
    σκεπτικιστής

Επιστήμη, η τελευταία γραμμή άμυνας | 09/03/2017 23:21
    Ανάλογη μελέτη έγινε και σε όλη τη Μ. Βραττανία για την ανεύρεση του βαθμού καταγωγής των συγχρόνων Βρεττανών από τους Βίκινγκς. Βρέθηκε ισχυρή σχέση. Οι μελέτες αυτές είναι σωτήριες και οι μόνες που μπορούν να πείσουν κακόπιστους-κακότροπους και πρακατειλημμένους για πράγματα αδιάσειστα που δεν θέλουν να παραδεχθούν. Στην περίπτωσή μας, το ό,τι η Ελληνική συνεχίζει αδιαλείπτως την μεγαλειώδη παρουσία της, αγνοήθηκε βέβαια από τον μισέλληνα Φαλμεράυερ ο οποίος ισχυρίστηκε ότι οι Ελληνες κυριολεκτικά "σκουπίστηκαν" σπό τους σλάβους και το χειρότερο έβαλε πολλούς σε θέση δικηγόρου του. Ενα καλό του αναγνωρίζω, αυτό που έχει πει: "Σε προκομένους ακόμα και οι άχρηστες γνώσεις φέρνουν κέρδος".
    Γιώργος Χώτος