Βρετανοί ερευνητές έκαναν ένα σημαντικό βήμα προς την ανάπτυξη ενός ανδρικού αντισυλληπτικού χαπιού το οποίο αναμένεται να αλλάξει τη σεξουαλική ζωή εκατομμυρίων ζευγαριών.

Παροδικώς μη γόνιμοι άνδρες

Επί δεκαετίες οι επιστήμονες αναζητούν μια αξιόπιστη εναλλακτική του προφυλακτικού ή της αγγειεκτομής του σπερματικού πόρου, ωστόσο οι προσπάθειές τους δεν έχουν στεφθεί με ιδιαίτερη επιτυχία. Τώρα ερευνητές του Πανεπιστημίου του Γουλβερχάμπτον στη Βρετανία αναφέρουν ότι κατάφεραν να κάνουν τους άνδρες παροδικώς μη γόνιμους καθιστώντας ουσιαστικώς ανίκανα τα σπερματοζωάρια να κολυμπούν.

Ουσιαστικώς οι επιστήμονες σχεδίασαν πεπτίδια οι οποίες «τρυπώνουν» μέσα στα σπερματοζωάρια και σταματούν το κούνημα της ουράς τους. Όταν τα σπερματοζωάρια δεν μπορούν να κολυμπήσουν, δεν είναι σε θέση να γονιμοποιήσουν με φυσικό τρόπο το ωάριο.

Το επίτευγμα αυτό ανοίγει τον δρόμο ανάπτυξης ενός χαπιού ή ενός ρινικού σπρέι ταχείας δράσεως που ο άνδρας θα μπορεί να λαμβάνει λίγες ώρες ή ακόμη και λίγα λεπτά πριν το σεξ. Οι ερευνητές εκτιμούν ότι η επίδραση θα περνά μετά από μερικές ημέρες με αποτέλεσμα ο άνδρας να καθίσταται και πάλι γόνιμος. Σημειώνεται ότι οι γυναίκες που λαμβάνουν αντισυλληπτικά χάπια πρέπει να σταματούν τη λήψη τους εβδομάδες ή και μήνες πριν προσπαθήσουν να συλλάβουν.

Ο επικεφαλής της μελέτης, καθηγητής Τζον Χόουλ περιέγραψε πόσο αποτελεσματικός ήταν ο παράγοντας που ανέπτυξε η ομάδα του σε εργαστηριακά τεστ. Όπως ανέφερε «τα αποτελέσματα ήταν σχεδόν άμεσα. Όταν παίρναμε στο εργαστήριο υγιή σπερματοζωάρια και προσθέταμε τα πεπτίδια που σχεδιάσαμε, μέσα σε λίγα λεπτά τα σπερματοζωάρια δεν ήταν σε θέση να κινηθούν».

Τα πεπτίδια…. Δούρειοι Ιπποι

Οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Γουλβερχάμπτον σε συνεργασία με πορτογάλους συναδέλφους τους δημιούργησαν πεπτίδια που διεισδύουν στα σπερματοζωάρια. «Τα πεπτίδια αυτά διεισδύουν στα σπερματοζωάρια και σταματούν την κινητικότητά τους. Πρόκειται για μια εντελώς νέα προσέγγιση – κανένας δεν το έχει κάνει αυτό μέχρι σήμερα» σημείωσε ο καθηγητής Χόουλ.

Τα πεπτίδια είναι μικρές αλυσίδες αμινοξέων που μπορούν να επηρεάσουν το πώς λειτουργούν τα κύτταρα. Εκτός από τα φυσικά πεπτίδια οι βιοχημικοί μπορούν να δημιουργήσουν και συνθετικές εκδοχές τους. Αρχικώς ο καθηγητής Χόουλ και η συνάδελφός του δρ Σάρα Τζόουνς έδειξαν ότι ορισμένα πεπτίδια μπορούν να διεισδύσουν στα σπερματοζωάρια, σαν άλλοι Δούρειοι Ιπποι.

Στη συνέχεια οι ειδικοί από τη Βρετανία ένωσαν τις δυνάμεις τους με ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Αβέιρο της Πορτογαλίας οι οποίοι είχαν εντοπίσει την πρωτεΐνη η οποία είναι υπεύθυνη για το… κούνημα της ουράς των σπερματοζωαρίων.

Οι ερευνητές των δύο Πανεπιστημίων δημιούργησαν λοιπόν ένα πεπτίδιο το οποίο σταματά τη δράση της πρωτεΐνης. Δοκίμασαν την προσέγγισή τους στο εργαστήριο σε βόεια και ανθρώπινα σπερματοζωάρια με εντυπωσιακά αποτελέσματα και στις δύο περιπτώσεις – αναμένεται μάλιστα να δημοσιεύσουν σύντομα τα ευρήματά τους.

Ανδρικό αντισυλληπτικό μετά το 2021

Σύμφωνα με τον δρα Χόουλ η ερευνητική ομάδα ελπίζει να ξεκινήσει πειράματα σε ζώα σε δύο με τρία έτη. Αν όλα πάνε καλά το ανδρικό αντισυλληπτικό ίσως κυκλοφορήσει μετά το 2021. Σε κάθε περίπτωση, ο καθηγητής τόνισε, ότι είναι πολύ νωρίς για να γνωρίζει αν το τελικό προϊόν θα είναι σε μορφή χαπιού, ρινικού σπρέι ή υποδόριου εμφυτεύματος.