«Αξιοσημείωτα» χαρακτηρίζονται τα αποτελέσματα βρετανικής μελέτης για την σκλήρυνση κατά πλάκας, καθώς οι ασθενείςπου συμμετείχαν σε κλινική δοκιμή παρουσιάζουν σημαντικές βελτιώσεις, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν στην επιθεώρηση «Journal of the American Medical Association».

Η δοκιμή
Συγκεκριμένα, επιστημονική ομάδα του Πανεπιστημίου του Σεφιλντ υπέβαλλε περίπου 20 ασθενείς σε μεταμόσχευσημυελού των οστών, μετά από καλλιέργεια βλαστικών κυττάρων των ιδίων των ασθενών και σήμερα κάποιοι εξ αυτών που ήταν παράλυτοι έχουν καταφέρει να περπατούν και πάλι. «Η ύπαρξη μιας θεραπείας που αναστρέφει την αναπηρία είναι πραγματικά ένα τεράστιο επίτευγμα» σχολιάζει ο Δρ. Μπασιλ Σαρρακ από το Βασιλικό Νοσοκομείο «Hallamshire» του Σεφιλντ.

Η θεραπείατης μεταμόσχευσης αυτόλογων αιματοποιητικών βλαστικών κυττάρων στοχεύει στην καταστροφή του ελαττωματικού ανοσοποιητικού συστήματος. Ως γνωστόν, η σκλήρυνση κατά πλάκαςή πολλαπλή σκλήρυνση είναι αυτοάνοση πάθηση, δηλαδή το ίδιο το ανοσοποιητικό σύστημα επιτίθεται στον εαυτό του και συγκεκριμένα στην επικάλυψη των νεύρων στον εγκέφαλο και τη σπονδυλική στήλη. Η καταστροφή της μυελίνης διαταράσσει το σύστημα σηματοδότησης των νεύρων και πυροδοτείται μια διαδικασία που προκαλεί μόνιμο νευροεκφυλισμό.

Η ανοδόμηση
Οι βρετανοί ερευνητές με την μεταμόσχευση αυτόλογων αιματοποιητικών βλαστικών κυττάρων πιστεύουν ότι μπορούν να αναδομήσουν το ανοσοποιητικό σύστημα του ασθενή, καθώς τα βλαστικά κύτταρα σε πρώιμο στάδιο δεν έχουν εκδηλώσει τα ελαττώματα που προκαλούν την σκλήρυνση κατά πλάκας.

«Το ανοσοποιητικό σύστημα με λίγα λόγια επανέρχεται στο στάδιο πριν προκαλέσει τη νόσο. Ήδη περίπου 20 ασθενείς έχουν υποβληθεί σε αυτή τη θεραπεία τα τελευταία τρία χρόνια και είναι πλέον εμφανές ότι έχει αλλάξει καθοριστικά η ζωή τους» εξηγεί ο Δρ.Τζον Σνοουντεν, αιματολόγος στο Βασιλικό Νοσοκομείο «Hallamshire».

Το βρετανικό νοσοκομείο συμμετέχει στη διεθνή μελέτη MIST (διεξάγεται σε ΗΠΑ, Σουηδία και Βραζιλία επίσης) και αξιολογεί την μακροπρόθεσμη επίδραση της μεταμόσχευσης βλαστικών κυττάρων. Οι συμμετέχοντες στη MIST πάσχουν από υποτροπιάζουσα διαλείπουσα σκλήρυνση κατά πλάκας, δηλαδή εμφανίζουν περιόδους εξάρσεων και υφέσεων της νόσου. Το θεραπευτικό πλάνο περιλαμβάνει και εντατική χημειοθεραπεία με αποτέλεσμα οι ασθενείς να εμφανίζουν παρενέργειες, όπως η ναυτία και η τριχόπτωση.