Επιστήμονες στη Γερμανία υποστηρίζουν ότι ανακάλυψαν την αρχαιότερη γνωστή περίπτωση λευχαιμίας (καρκίνου του αίματος), στα οστά ενός σκελετού γυναίκας, που χρονολογείται προ 7.000 ετών περίπου και βρέθηκε σε ένα νεολιθικό οικισμό στα νοτιοδυτικά της χώρας.

Η ανακάλυψη

Η γυναίκα, 30 έως 40 ετών, ανήκε σε έναν πρώιμο ευρωπαϊκό γεωργικό πολιτισμό, που είχε εξαπλωθεί στην Κεντρική Ευρώπη το 5.500 έως 4.500 π.Χ. Οι λοιμώδεις νόσοι και ο υποσιτισμός ήσαν συχνοί μεταξύ εκείνων των νεολιθικών ανθρώπων, ενώ όταν η σοδειά τους ήταν κακή, βίαιες συγκρούσεις ξεσπούσαν μεταξύ γειτονικών αγροτικών κοινοτήτων.

Οι ερευνητές του Κέντρου Ανθρώπινης Εξέλιξης Σένκενμπεργκ του Πανεπιστημίου του Τίμπιγκεν, με επικεφαλής την παλαιοανθρωπολόγο δρ. Χάικε Σερφ, ανακοίνωσαν ότι τα οστά της συγκεκριμένης γυναίκας (με την κωδική ονομασία G61) φέρουν ίχνη όχι λοίμωξης ή υποσιτισμού, αλλά καρκίνου. Οι επιστήμονες, που χρησιμοποίησαν τομογραφίες υψηλής ανάλυσης, απέκλεισαν την πιθανότητα να πρόκειται για οστεοπόρωση. Όλα δείχνουν, όπως είπαν, ότι πρόκειται για την αρχαιότερη περίπτωση λευχαιμίας που έχει γίνει γνωστή, αν και δεν είναι βέβαιο ότι η γυναίκα πέθανε τελικά από καρκίνο ή από άλλη αιτία.

Τα σχετικά ευρήματα παρουσιάστηκαν στην πρώτη ευρωπαϊκή συνδιάσκεψη εξελικτικής ιατρικής, που πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο της Ζυρίχης. Ο διευθυντής του Ινστιτούτου Εξελικτικής Ιατρικής του πανεπιστημίου Φρανκ Ρούλι δήλωσε πως ποτέ δεν είναι δυνατό να είναι κανείς σίγουρος κατά 100% σχετικά με ένα τέτοιο εύρημα στον τομέα της παλαιοπαθολογίας.