Σημαντικά νέα που αφορούν τόσο την πρόληψη όσο και τη θεραπεία του καρκίνου του μαστού παρουσιάστηκαν από διαφορετικές ερευνητικές ομάδες.

Πρόληψη με στατίνες;

Βρετανοί ειδικοί ανέφεραν ότι οι στατίνες, δημοφιλή φάρμακα ενάντια στην υψηλή χοληστερόλη, είναι πιθανό να μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου του μαστού. Η πιθανότητα αυτή γεννήθηκε μετά από μεγάλη μελέτη σε γυναίκες στη Βρετανία η οποία διήρκεσε 14 έτη και έδειξε σύνδεση μεταξύ της νόσου και της υψηλής χοληστερόλης.

Όπως ανέφερε ο επικεφαλής της μελέτης, από το Πανεπιστήμιο Αστον στο Μπέρμιγχαμ δρ Ραούλ Ποτλούρι «τα πρώιμα στοιχεία μας μαρτυρούν ότι οι γυναίκες με υψηλή χοληστερόλη στο αίμα πιθανώς αντιμετωπίζουν αυξημένο κίνδυνο καρκίνου του μαστού. Τα ευρήματα αυτά δείχνουν ότι είναι πιθανή η πρόληψη του καρκίνου του μαστού με στατίνες οι οποίες μειώνουν τη χοληστερόλη. Ωστόσο καθώς μιλούμε για πρώιμα αποτελέσματα απαιτείται έρευνα και χρόνος προτού η ιδέα αυτή δοκιμαστεί στον άνθρωπο».

Τα τελευταία χρόνια μελέτες έχουν δείξει σύνδεση μεταξύ της παχυσαρκίας και του καρκίνου του μαστού. Πέρυσι μελέτη σε ποντίκια κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η μείωση της χοληστερόλης ή η παρέμβαση στον μεταβολισμό της μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη ή στη θεραπεία του καρκίνου του μαστού.

Σύμφωνα με τον δρα Ποτλούρι «υπάρχει η γενική αρχή ότι η παχυσαρκία συνδέεται με τον καρκίνο του μαστού και μελέτη σε ποντίκια έδειξε ότι αυτό μπορεί να οφείλεται στη χοληστερόλη. Αποφασίσαμε έτσι να διερευνήσουμε αν υπάρχει σύνδεση μεταξύ της υπερλιπιδαιμίας και της συγκεκριμένης μορφής καρκίνου».

Ετσι η ερευνητική ομάδα πραγματοποίησε αναδρομική ανάλυση που κάλυπτε περισσότερους από 1 εκατομμύριο ασθενείς σε όλη τη Βρετανία μεταξύ του 2000 και του 2013 (τα στοιχεία ελήφθησαν από μεγάλη βάση κλινικών δεδομένων).Από το σύνολο των ασθενών οι γυναίκες ήταν 664.159 και εξ αυτών οι 22.398 εμφάνισαν υπερλιπιδαιμία και οι 9.312 καρκίνο του μαστού. Περί τις 530 γυναίκες με υπερλιπιδαιμία ανέπτυξαν καρκίνο του μαστού.

Με χρήση ενός στατιστικού μοντέλου οι επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η υπερλιπιδαιμία αυξάνει τον κίνδυνο για καρκίνο του μαστού κατά 1,64 φορές. Ο δρ Ποτλούρι σημείωσε πως «παρότι η μελέτη μας ήταν πρώιμη τα αποτελέσματα είναι υποσχόμενα. Βέβαια η μελέτη αυτή ήταν μελέτη παρατήρησης και έτσι δεν μπορούμε να καταλήξουμε στο ότι η υψηλή χοληστερόλη προκαλεί καρκίνο του μαστού. Σε κάθε περίπτωση η σύνδεση που εντοπίσαμε απαιτεί περαιτέρω ανάλυση. Αν η σύνδεση μεταξύ υψηλής χοληστερόλης και καρκίνου του μαστού επιβεβαιωθεί, το επόμενο βήμα θα είναι να εξετάσουμε το ενδεχόμενο η μείωση της χοληστερόλης με στατίνες να μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καρκίνου. Εκτιμώ ότι μπορεί να περάσουμε σε κλινικές δοκιμές σε ανθρώπους σε 10 ως 15 χρόνια προκειμένου να διερευνήσουμε την επίδραση των στατινών στη συχνότητα εμφάνισης καρκίνου του μαστού».

Η μελέτη παρουσιάστηκε σήμερα Παρασκευή 4 Ιουλίου στην επιστημονική συνάντηση Frontiers in CardioVascular Biology στη Βαρκελώνη. Η συνάντηση διοργανώθηκε από το Συμβούλιο για την Επιστήμη του Καρδιαγγειακού Συστήματος της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Καρδιολογίας σε συνεργασία με 13 επιστημονικές εταιρείες επιστήμης του καρδιαγγειακού συστήματος ευρωπαϊκών χωρών.

Μόριο-«στόχος» για αποτελεσματικότερη θεραπεία

Την ίδια στιγμή ειδικοί από το Πανεπιστήμιο Queen Mary στο Λονδίνο προσφέρουν ελπίδα για πρόληψη του καρκίνου του μαστού μέσω του εντοπισμού ενός μορίου που βοηθά τους όγκους να αναπτύσσονται και να εξαπλώνονται και το οποίο θα μπορούσε να στοχευθεί με αντισώματα ώστε να εξαφανίζονται οι όγκοι.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, μια τέτοιου είδους θεραπεία θα μπορούσε να χορηγείται σε συνδυασμό με το φάρμακο Herceptin βοηθώντας πολλές γυναίκες με την πιο επιθετική μορφή καρκίνου του μαστού.

Το μόριο ονομάζεται alpha v beta 6 και μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο για να δείξει τις γυναίκες που αντιμετωπίζουν αυξημένο κίνδυνο για καρκίνο του μαστού όσο και για την ανάπτυξη θεραπειών ενάντια στη νόσο.

Σε μελέτη που διεξήχθη σε δείγματα ιστών καρκίνου του μαστού εντοπίστηκαν υψηλά επίπεδα του συγκεκριμένου μορίου στο 40% των όγκων γυναικών με HER2 θετικό καρκίνο του μαστού, μια μορφή της νόσου που δεν αποκρίνεται στη συμβατική ορμονοθεραπεία.

Όπως επίσης προέκυψε, οι ασθενείς με υψηλά επίπεδα του alpha v beta 6 είχαν διπλάσιες πιθανότητες να πεθάνουν μέσα σε μια πενταετία από τη διάγνωση σε σύγκριση με εκείνες που είχαν χαμηλά επίπεδα του μορίου.

Σε πειράματα σε ποντίκια με τον ίδιο τύπο καρκίνου, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν ένα αντίσωμα προκειμένου να μπλοκάρουν το μόριο. Ο συνδυασμός του αντισώματος με το Herceptin το οποίο στοχεύει την πρωτεΐνη HER2 που πυροδοτεί τον καρκίνο, εξαφάνισε τους όγκους στα πειραματόζωα μετά από έξι εβδομάδες θεραπείας.

Σημειώνεται ότι η χρήση μόνο του αντισώματος μείωσε το μέγεθος των όγκων κατά 94,8%. Συγκριτικά η χρήση μόνο του Herceptin οδήγησε σε μείωση του μεγέθους των όγκων κατά 77,8%.

Όπως ανέφερε η δρ Κέιτ Μουρ που συμμετείχε στη μελέτη «ανακαλύψαμε ότι στοχεύοντας συγχρόνως το alpha v beta 6 και την πρωτεΐνη HER2 σε ποντίκια τα οποία έφεραν όγκους που προέρχονταν από ανθρώπινα καρκινικά κύτταρα του μαστού, επιτύχαμε πολύ μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα του Herceptin. Σε κάποιες μάλιστα περιπτώσεις εξαφανίστηκαν όγκοι που δεν αποκρίνονταν μόνο στο Herceptin. Η νέα ανακάλυψη ελπίζουμε ότι μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση των θεραπειών για γυναίκες με πολύ επιθετικό καρκίνο».