Πώς άραγε περπατούσαν οι δεινόσαυροι; Για να δώσουν μια απάντηση, ερευνητές στη Χιλή επινόησαν μια ανορθόδοξη πειραματική τεχνική: κοτόπουλα που έχουν στερεωμένα στην ουρά κάτι που μοιάζει με βεντούζα για το ξεβούλωμα της τουαλέτας.

Δεδομένου ότι τα σύγχρονα πουλιά κατάγονται από δίποδους δεινόσαυρους, οι δύο ομάδες ζώων μοιράζονται αρκετά ανατομικά χαρακτηριστικά -όπως για παράδειγμα κούφια οστά που μειώνουν το βάρος.

Για να μελετήσουν το πώς περπατούσαν οι δεινόσαυροι, οι οποίοι είχαν γενικά βαρύτερες ουρές από τα σημερινά πτηνά, οι ερευνητές μεγάλωσαν 12 κοτόπουλα από την δεύτερη ημέρα μετά την εκκόλαψη μέχρι την ενηλικίωσή τους. Τέσσερα από τα κοτόπουλα μεγάλωσαν με «τεχνητές ουρές», αποτελούμενες από μια ξύλινη ράβδο που στερεωνόταν στην ουρά με πηλό μοντελισμού, και αλλαζόταν κάθε πέντε μέρες καθώς το κοτόπουλο μεγάλωσε.

Οι ενήλικοι «δεινοκοτόσαυροι» πράγματι περπατούσαν ελαφρώς διαφορετικά σε σχέση τα κοτόπουλα των δύο άλλων ομάδων, τα οποία είτε είχαν μεγαλώσει χωρίς ψεύτικη ουρά, είτε είχαν μεγαλώσει με μικρά βαράκια στην πλάτη.

Τα κοτόπουλα με τις ψεύτικες ουρές, στα οποία το κέντρο βάρους ήταν μετατοπισμένο ελαφρώς προς τα πίσω, παρουσίαζαν χαρακτηριστικά της κίνησης των δεινόσαυρων: οι κινήσεις του ποδιού ελέγχονταν περισσότερο από τους μυς του μηρού παρά από τους μυς του γονάτου, ενώ το μηριαίο οστό έτεινε να βρίσκεται σε πιο κατακόρυφη στάση κατά την ανάπαυση.

Τα αποτελέσματα

Το συμπέρασμα της μελέτης στο Πανεπιστήμιο της Χιλής είναι ότι «τα σύγχρονα πτηνά μπορούν δυνητικά να αξιοποιηθούν προκειμένου να προσφέρουν σημαντικά στοιχεία για μέχρι σήμερα ανεξερεύνητες πλευρές της δίποδης κίνησης στα θηρόποδα πλην των πτηνών». Τα αποτελέσματα δημοσιεύονται στην επιθεώρηση «PLoS ONE».

Παραμένει ασαφές τι απέγιναν τα ταλαίπωρα πειραματόζωα, αν και οι ερευνητές διαβεβαιώνουν έλαβαν άδεια από την επιτροπή βιοηθικής του πανεπιστημίου. Τα κοτόπουλα, λένε, δεν παρουσίασαν σημάδια στρες και δεν έδειξαν να ενοχλούνται.