Μεγαλύτερες μύτες από τις γυναίκες φαίνεται ότι έχουν οι άνδρες, και αυτό, σύμφωνα με αμερικανούς επιστήμονες, οφείλεται στο ανεπτυγμένο μυϊκό σύστημά τους το οποίο απαιτεί περισσότερο οξυγόνο.Τα νέα ευρήματα θα μπορούσαν να ρίξουν φως σε μυστήρια γύρω από την ανθρώπινη εξέλιξη, όπως π.χ. στο γιατί οι Νεάντερταλ είχαν μεγαλύτερες μύτες κτλ.

Ο σύγχρονος άνθρωπος έχει μικρότερη μύτη σε σχέση με τους μακρινούς «συγγενείς» του. Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι το μέγεθος της μύτης σχετίζεται με την ποσότητα οξυγόνου που απαιτείται από τον οργανισμό. Από τμήματα σκελετών που έχουν ανακαλυφθεί, οι ερευνητές αποδίδουν τη μεγαλύτερη μύτη που ενδεχομένως να είχαν οι πρόγονοί μας στη μεγαλύτερη ανάγκη τους για οξυγόνο λόγω της μεγάλης μάζας σώματός τους, συγκριτικά με τον σύγχρονο άνθρωπο. Ωστόσο, τα ελλιπή αρχαιολογικά ευρήματα δεν επιτρέπουν στους επιστήμονες την τεκμηρίωση των υποθέσεών τους.

Προηγούμενη μελέτη, είχε αποκαλύψει ότι ο σύγχρονος άνδρας τείνει να έχει μεγαλύτερη μύτη και αεραγωγούς από τη σύγχρονη γυναίκα. Σε γενικές γραμμές, οι άνδρες φαίνεται ότι καταναλώνουν περισσότερο οξυγόνο από τις γυναίκες, χωρίς όμως οι επιστήμονες να έχουν επιβεβαιώσει για ποιον λόγο συμβαίνει αυτό.

Με διαφορά… μύτης

Με σκοπό να δοθεί μια απάντηση στο συγκεκριμένο ερώτημα, αμερικανοί ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Αϊόβα ανέλυσαν το πότε ακριβώς αρχίζει να αλλάζει η μύτη στα δύο φύλα. Οι ερευνητές επικεντρώθηκαν στις περιπτώσεις 18 γυναικών και 20 ανδρών ευρωπαϊκής καταγωγής, οι οποίοι είχαν συμμετάσχει στη μελέτη «Iowa Facial Growth Study» και είχαν υποβληθεί σε μια σειρά αναλυτικών μετρήσεων και απεικονιστικών εξετάσεων από 3 ως 20 ετών.

Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι σε μικρή ηλικία οι μύτες αγοριών και κοριτσιών ήταν παρόμοιου μεγέθους. Ωστόσο, κατά την εφηβεία, οι μύτες των δύο φύλων άρχιζαν να διαφοροποιούνται ως προς το μέγεθός τους, γεγονός που οι ειδικοί αποδίδουν στη μεγαλύτερη ανάγκη του οργανισμού των αγοριών για οξυγόνο και ενέργεια. Κατά μέσο όρο, οι μύτες των έφηβων αγοριών ήταν κατά 10% μεγαλύτερες από εκείνες των έφηβων κοριτσιών.

«Κατά την εφηβεία οπότε το σώμα αναπτύσσεται, τα αγόρια παρουσιάζουν μια δυσανάλογη ανάπτυξη στη μύτη τους, συγκριτικά με τα κορίτσια» εξηγεί ο κύριος συγγραφέας της μελέτης και βιολόγος-ανθρωπολόγος, Νέιθαν Χόλτον.

Τα αγόρια, κατά την εφηβεία, αναπτύσσουν περισσότερο μυϊκό ιστό σε σχέση με τα κορίτσια. Η διαπίστωση των ερευνητών ότι οι μύτες των ανδρών γίνονται μεγαλύτερες από εκείνες των γυναικών, θα μπορούσε να σημαίνει ότι το μέγεθός τους συνδέεται με τα επίπεδα κατανάλωσης οξυγόνου.

Τα νέα ευρήματα δημοσιεύθηκαν στη διαδικτυακή έκδοση του επιστημονικού εντύπου «American Journal of Physical Anthropology».