Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι οι αλιγάτορες είναι εκείνοι που θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη μεθόδων οι οποίες θα καταστήσουν τις επισκέψεις στον οδοντίατρο άχρηστες αφού ο άνθρωπος θα έχει σε όλη του τη ζωή πολλά και γερά δόντια.

Η αναγέννηση

Οι αλιγάτορες διαθέτουν 80 δόντια κατά μέσο όρο σε οποιαδήποτε δεδομένη στιγμή του βίου τους. Υπολογίζεται ότι στη διάρκεια της ζωής τους αλλάζουν 50 φορές δόντια, κάτι που σημαίνει ότι στο στόμα τους δημιουργούνται 2-3 χιλιάδες δόντια! Πολλά σπονδυλωτά ζώα έχουν την ικανότητα να αναγεννούν τα δόντια τους καθόλη τη διάρκεια της ζωής τους αλλά ο αλιγάτορας όπως φαίνεται είναι ο «βασιλιάς» σε αυτόν τον τομέα.

Αντίστοιχα ο άνθρωπος αλλάζει δόντια μόλις μια φορά στη ζωή του. Ερευνητές του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας μελετούν τους αλιγάτορες ευελπιστώντας ότι θα βρουν έναν τρόπο να χαρίσουν την ικανότητα του αλιγάτορα και στον άνθρωπο.

«Τα δόντια συνδέουν τον οργανισμό με το εξωτερικό περιβάλλον και για αυτόν τον λόγο αντιμετωπίζουν μόνιμες προκλήσεις και καταπονήσεις. Τα ζώα ανέπτυξαν εξελικτικά επιτυχημένους μηχανισμούς αναγέννησης των δοντιών οι οποίοι λειτουργούν με τέτοιο τρόπο ώστε να μην επηρεάζουν σημαντικά τη ζωή τους κατά τη διάρκεια των αλλαγών. Τα δόντια παίζουν κρίσιμο ρόλο στην επιβίωση αφού με αυτά τρεφόμαστε και έτσι είναι επόμενο το ότι αντιμετωπίζουν συχνά φθορές και απώλειες. Τα περισσότερα σπονδυλωτά ζώα αντικαθιστούν τα δόντια τους σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Στόχος μας είναι να εντοπίσουμε τα βλαστικά κύτταρα που χρησιμοποιούνται ως πηγή για τη συχνή ανανέωση των δοντιών» αναφέρει καθηγητής Τσενγκ-Μινγκ Τσουόνγκ, μέλος της ερευνητικής ομάδας. Η μελέτη δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «PNAS».