Τρίτη 21 Οκτωβρίου 2014

Απόγονοι των Μινωιτών οι σημερινοί Κρήτες

Η γενετική φωτίζει την προέλευση του αρχαίου πληθυσμού
Απόγονοι των Μινωιτών οι σημερινοί Κρήτες
Απόγονοι των Μινωιτών είναι οι σημερινοί Κρήτες, όπως προκύπτει από ανάλυση DNA
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

Λοννδίνο

Όταν ο Σερ Άρθουρ Έβανς ανακάλυψε στις αρχές του εικοστού αιώνα τα απομεινάρια του πολιτισμού που ο ίδιος βάφτισε «Μινωικό» έμεινε έκθαμβος. Προσπαθώντας να δώσει μια εξήγηση ως προς την προέλευση ενός τόσο προηγμένου πολιτισμού θεώρησε ότι οι Μινωίτες ήταν απόγονοι των προηγμένων Αιγυπτίων. Η ιδέα του Εβανς παραμένει ακόμη και σήμερα σε ισχύ, αν και κατά καιρούς υπήρξαν και άλλες προτάσεις.

Η τελική απάντηση σε αυτό το αρχαιολογικό ζήτημα δίνεται σήμερα όχι από την αρχαιολογική σκαπάνη, αλλά από τη γενετική. Ομάδα ερευνητών με επικεφαλής τον καθηγητή Ιατρικής και Επιστημών Γονιδιώματος του Πανεπιστημιου Washington κύριο Γεώργιο Σταματογιαννόπουλο ανέλυσε δείγματα DNA από σκελετούς που βρέθηκαν σε σπηλιά στο οροπέδιο Λασιθίου στην Κρήτη τα οποία συνέκρινε με δείγματα από άλλους 135 σύγχρονους και αρχαίους ανθρώπινους πληθυσμούς.

Όπως αναφέρουν οι ερευνητές στο άρθρο τους που δημοσιεύεται στο σημερινό τεύχος της επιθεώρησης «Nature Communications», ο Μινωικός πολιτισμός αναπτύχθηκε κατά την Εποχή του Χαλκού από αυτόχθονες κατοίκους της Κρήτης, οι οποίοι ήταν απόγονοι των πρώτων ανθρώπων που αποίκισαν το νησί, 9.000 χρόνια περίπου πριν από σήμερα.

Το DNA αποκαλύπτει

Για τη μελέτη χρησιμοποιήθηκε το μιτοχονδριακό DNA, δηλαδή το DNA που υπάρχει στα κυτταρικά οργανίδια που ονομάζονται μιτοχόνδρια και τα οποία αποτελούν τα εργοστάσια παραγωγής ενέργειας του κυττάρου. Τα μιτοχόνδρια μεταβιβάζονται στους απογόνους μέσω της μητέρας. Διαπιστώθηκε ότι το μιτοχονδριακό DNA των Μινωιτών δεν έφερε ομοιότητες με αυτό των Αιγυπτίων ή των άλλων αφρικανικών πληθυσμών. Αντίθετα, εντοπίστηκαν μεγάλες γενετικές ομοιότητες με τους σύγχρονους και αρχαίους ευρωπαϊκούς πληθυσμούς. Τέλος, η ανάλυση έδειξε το υψηλότερο ποσοστό συγγένειας των Μινωιτών με τον σύγχρονο πληθυσμό της Κρήτης αλλά και σύγχρονων Ελλήνων από την υπόλοιπη χώρα.

Σύμφωνα με τον κ Σταματογιαννόπουλο το σενάριο της καταγωγής των Μινωιτών έχει ως εξής: «Πριν από περίπου 9.000 χρόνια, υπήρξε εκτεταμένη μετανάστευση ανθρώπων της Νεολιθικής Εποχής από περιοχές της Ανατολίας που αντιστοιχούν σήμερα σε μέρη της Τουρκίας και της Μέσης Ανατολής. Τότε έφτασαν στην Κρήτη και οι πρώτοι κάτοικοι του νησιού. Η ανάλυση μιτοχονδριακού DNA που πραγματοποιήσαμε και η σύγκριση με άλλους πληθυσμούς, δείχνει ότι οι Μινωίτες έχουν την ισχυρότερη γενετική συσχέτιση με πληθυσμούς της Νεολιθικής Εποχής καθώς και με αρχαίους αλλά και σύγχρονους Ευρωπαίους και ιδιαίτερα με τον πληθυσμό της Κρήτης. Σύμφωνα με τα αποτελέσματά μας, ο Μινωικός πληθυσμός αναπτύχθηκε πριν από 5.000 χρόνια στην Κρήτη από προγόνους που κατοικούσαν στο νησί ήδη και είχαν φτάσει εκεί 4.000 χρόνια νωρίτερα».

Ο έλληνας καθηγητής σημείωσε επίσης ότι «οι γενετικές αναλύσεις παίζουν έναν ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο στην πρόβλεψη και στην προστασία της υγείας του ανθρώπου. Η μελέτη μας υπογραμμίζει το γεγονός ότι η ανάλυση του DNA μπορεί να μας βοηθήσει όχι μόνο να έχουμε ένα πιο υγιές μέλλον αλλά να κατανοήσουμε και την ιστορία μας. Παρόμοιες έρευνες  θα μας βοηθήσουν να ανακαλύψουμε τις γενετικές σχέσεις μεταξύ Μινωιτών και Μυκηναίων και μεταξύ των ελληνικών φυλών της Κλασσικής Ελλάδας».

Καρπός συνεργασίας

Η εργασία είναι καρπός μιας πολυπληθούς ομάδας επιστημόνων διαφορετικών ειδικοτήτων. Υπεύθυνοι για τη στατιστική ανάλυση των δεδομένων η οποία βασίστηκε σε εξαιρετικά προηγμένους αλγορίθμους είναι η κυρία Περιστέρα Πάσχου, επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Μοριακής Βιολογίας και Γενετικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, και ο κ. Πέτρος Δρινέας, καθηγητής στο Τμήμα Επιστήμης Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Rensselaer στις ΗΠΑ.

Ο κ. Μανώλης Μιχαλοδημητράκης, καθηγητής Ιατροδικαστικής και Τοξικολογίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης  συντόνισε την αναγνώριση και συλλογή των αρχαίων οστών που χρησιμοποιήθηκαν για την εξαγωγή του DNA. Ο αρχαιολόγος δρ. Βασιλάκης και η ανθρωπολόγος δρ McGeorge παρείχαν τα οστά που αποτέλεσαν το αντικείμενο της έρευνας. Μεγάλη ήταν η συμβολή του εκλιπόντος αρχαιολόγου Νίκου Παπαδάκη, ο οποίος ως διευθυντής της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας Αγίου Νικολάου υπήρξε θερμός υποστηρικτής της μελέτης, η οποία ξεκίνησε πριν από δέκα και πλέον χρόνια.

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

Το σχόλιό μου για τις νέες έρευνες που γίνονται... | 27/05/2013 12:13
    Είμαι περήφανη,που όλο και περισσότερες έρευνες έρχονται στην δημοσιότητα,οτι είμαστε απόγονοι των Μινωιτών,ενός πολιτισμού,που έδωσε την δ΄δα του σε όλους τους υπόλοιπους... οι νέες τεχνολογίες φέρνουν στο Φως,την αποκαθήλωση της πλάνης!!!! Η Αλήθεια είναι η μόνη,που ξεσκεπάζεται με το χρόνο,γιατί μπορεί να ενταφιάζεται μα σαν το σπόρο στη Γη αναγεννάται....
    στο φεις

οχι στην πολυπολιτισμικην προπαγανδα | 16/05/2013 12:24
    xar, εννοεις τοπωνυμια και ορολογιες οπως Ιδη,Κνωσος,Φαιστος,Μινωας,Αριανδη.....; Τελος με ολον τον σεβασμο μου προς την ανατολη αναφερε μου ΕΝΑΝ φιλοσοφο η μαθηματικο.Αγαπητε μου με σπιτακια,με πουλακια και σφηνες δεν αναλυοντε αφηριμενες ενοιες.
    πανος ηπειρος

Ποιος ωμιλουσε Ελληνικα στην Ελλαδα πριν 200 χρονια? | 16/05/2013 11:49
    ΕΡΩΤΩ γνωστες και ιστορικους. Λοιπον ποια ηταν η κυριαρχη γλωσσα στην Ελλαδα μεχρι το 1821? Ειχε Ελληνικη συνειδηση ο ελλαδικος πληθυσμος? Πως αυτο-αποκαλειτο? Μηπως ηταν ο Ρωμιος? Και ποιοι ηταν οι Ρωμιοι τοτε στον ελλαδικο χωρο? Ποια γλωσσα μιλουσαν? Ποια γλωσσα μιλουσαν οι λεγομενοι και ηρωες του 1821? ευχαριστω εκ των προτερων,ciao
    nick egrotes

μινωιτες | 15/05/2013 19:24
    SkyclaD, αληθεια πως το γνωριζουμε οτι οι λαοι ηρθαν στην κρητη απο την ανατολη;και στην ανατολη απο που ηρθαν; και φυσικα το ερωτημα εχει συνεχεια.Τι σημασια εχει για τον πολιτιστηκη συνεχεια μιας χωρας οι μετακινησεις πληθησμων 10000 χρονων πριν, οτν ολοι σε εκεινη την εποχη βρισκονταν με μικρες διαφορες στον τροπο ζωης τους; Γιατι δεν εγιναν μινωιτες πολιτιστικα, γιατι δεν βρηκαν την γραμ.Α και γραμ.Β,αλλα εμειναν ανατολητες με τα ορνιθοσκαλισματα τους και τελως γιατι οι κρητες να μην ειναι αυτοχθονες και να μετακινηθηκαν οι ιδιοι σε αλλες περιοχες καθωτι ικανοτατος ναυτικος λαος απο παντα;
    panos ηπειρος

Μινωιτες | 15/05/2013 18:45
    πως το γνωριζουμε οτι οι μινωιτες δεν μιλουσαν ελληνικα; Αναγραφετε κατι τετοιο στην γραμ.Β γιατι απο οτι ξερω η γραμ.Α δεν αποκρυπτογραφηθηκε.
    πανος ηπειρος

PIO POLYEUNIKOI DE GINETAI | 15/05/2013 16:57
    ΓΕΝΕΤΙΚΑ ΤΕΣΤ ΜΕΓΑΛΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ, ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΙΚΩΝ ΕΧΟΥΝ ΑΠΟΔΕΙΞΕΙ ΟΤΙ Ο ΣΗΜΕΡΙΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΣΥΓΓΕΝΗ .... ΤΩΝ ΑΛΒΑΝΩΝ ΤΩΝ ΒΟΥΛΓΑΡΩΝ , ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ, ΤΩΝ ΑΡΑΒΩΝ, ΤΩΝ ΤΣΙΓΓΑΝΩΝ, ΤΩΝ ΡΩΣΩΝ ΤΩΝ ΓΕΩΡΓΙΑΝΩΝ ,TΩΝ ΑΡΜΕΝΙΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ 200 ΡΑΤΣΩΝ. ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΡΧΑΙΟΥΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥΣ ΑΥΤΗΣ ΤΗ ΧΩΡΑΣ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΑΝΑΛΟΓΗ ΤΗΣ ΚΙΝΑΣ ΠΡΟΣ ΑΥΤΟΥΣ...
    SOF

Bad news | 15/05/2013 11:39
    Ο μινωικός πολιτισμός δε θεωρείται ελληνικός από τους ιστορικούς... οι Μινωίτες δε μιλούσαν ελληνικά. Ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός ξεκινά αργότερα, τον 8ο αιώνα π. Χ.
    ΠΛ

Για ρίξτε μια καλύτερη ματιά. | 15/05/2013 11:24
    Και έτρεξαν οι ακροδεξιοί να χαρούν αλλά αλήθεια ποιος διάβασε σωστά το αρθρο? Η ανάλυση έδειξε ότι οι Μινωίτες έχουν κοινο mtDNA με σημερινούς κατοίκους της Ελλάδας. Αναφέρθηκε πως το DNA αυτό προέρχεται απο ανθρώπους που εγκαταστάθηκαν στο νησί απο τη Μ.Ανατολή κ' την Ανατολία κ' ρωτώ πότε υπήρχαν Ελληνικά φύλα στις περιοχές αυτές πριν το 4ο αιώνα? Στις περιοχές αυτ΄ς το κυρίαρχο haplogroup είναι το J2 , το ένα απο τα δυο των Σημιτικών λαών κ' φυσικά δεν άλλαξε κάτι στο DNA των Κρητών αφού Σημιτική λαοί εγκαταστάθηκαν πολλές φορές στη Κρήτη, πχ Άραβες στους 8-10 ο αιώνες. Το haplogroup J2 βρίσκεται se posost;o 30%-40% στους Νεοέλληνες κ' σε 70%-80% σε Λιβανέζους κ' Σύριους. Τσάμπα χαρες.
    SkyclaD

O ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΠΑΙΔΕΙΑ, ΚΑΙ ΟΧΙ DNA | 15/05/2013 11:13
    Καλημερα. Παλια λεγαμε " οσα δεν φτανει η αλεπου, τα κανει κρεμμασταρια " , τωρα στην διαδυκτιακη εποχη ισχυει κατι αναλογο " Οσα δεν καταλαβαινει ενας χρηστης, τα κανει trolls". Προς τι οι πανηγυρισμοι ? ΚΑΤ ΑΡΧΑΣ προκειται περι ατελους ερευνας. Εν πασει περιπτωσει, αναφερεται εστω και κρυμμενα, οτι το μιτοχονδριακο DNA των αρχαιων Μινωιτων, φερει πολλες ομοιοτητες με το αντιστοιχο DNA ολων των συγχρονων Ευρωπαικων λαων. Δεν το περιοριζει δλδ η ερευνα σε στενομυαλα ελλαδικα πλαισια. Και βεβαιως αυτο ειναι ορθο, και εχει διατυπωθει πλειστακις, το γεγονος δλδ του κοινου γενετικου υλικου στην Ευρωπη, αλλα και στον παγκοσμιο πληθυσμο, μα καλα νομιζετε οτι οι Ασιατες εχουν ΑΛΛΟ γενετικο υλικο? Καταγονται οι ασιατες απο ΑΛΛΟ ειδος? Δεν ανηκουν και αυτοι στον homo sapiens? Και τι διαφορες υπαρχουν αναμεσα στο ανθρωπινο DNA KAI ΣΤΟ DNA μιας μυγας? Ολη η ζωη στον πλανητη, ΔΕΝ εχει κοινη καταγωγη? Λοιπον επδ καποιοι παλι θα αρχισουν να βλεπουν κρεμμασταρια και trolls, εγω απλως υπενθυμιζω τη ρηση του Ισοκρατους, " ΔΕΝ ειμαστε Ελληνες στη καταγωγη, ειμαστε Ελληνες στην παιδεια" και εγω απλα ερωτω, ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΑΔΑ ΓΙΑ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ? Εγω απαντω με ενα στεντορειο ΟΧΙ, ciao
    nick egrotes

Απάντηση | 15/05/2013 05:41
    Ακόμα ένα θετικό νέο, καθώς πλέον η τεκμηρίωση της Ελληνικής αυτοχθονίας επιβεβαιώνεται διαρκώς ενισχύοντας το Ελληνικό δικαίωμα προς διατήρησή της χωρίς επιμειξίες μέσω των μεικτών γάμων. Είθε πάντα τέτοιες ειδήσεις να έχουμε διαψεύδουσες τον Φαλλμεεράϋερ καί τους υπερμάχους του. Είναι αυτό που λέμε ότι "Έλληνας γεννιέσαι, δεν γίνεσαι" ή καί "Ναί, γεννηθήκαμε καί θα πεθάνουμε Έλληνες".-
    Γεώργιος-Χαράλαμπος Κατρακίλης(Αντίοχος Αχαρνεύ)

Μήπως και η επιστήμη είναι ρατσισμός; | 15/05/2013 02:57
    Μπα τι ακούμε; Άλλη μια ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ απόδειξη του γεγονότος ότι οι Έλληνες είναι γηγενείς και ότι οι σύγχρονοι είναι απόγονοι των αρχαίων; Μήπως τώρα οι αριστεροί και οι καπισταλΗστές πολυπολιτισμικοί να κατηγορήσουν και τους επιστήμονες για ρατσισμό; Μήπως παρόμοιες έρευνες θα εμπίπτουν στον αντιρατσιστικό νομοσχέδιο που ετοιμάζουν;;;;;;;
    TOM

Είς αναμονή λοιπόν | 15/05/2013 01:08
    Των δίαφορων troll που λυμαίνονται το Βήμα, και μας λένε ότι είμαστε Ρωμιοί, και όχι Έλληνες, ότι η σκούφια μας κρατάει άπο Τουρκία ή Αφρική, κτλ. Προσοχή, δέν είναι αφορμή αυτές οι μελέτες για να αρχίσουν οι ουρακοτάνγκοι να μιλάνε για "ανωτερότητα" ή φυλετικές διακρίσεις. Είναι αφορμή όμως για να καταλάβουμε την βαρύτητα του να κληρονομείς έναν απο τους σπουδαιότερους πολιτισμούς του πλανήτη. Θα μου πείς, χρειαζόμαστε το DNA για αυτό; Και ναί, καί όχι. Ναί, γιατί ορισμένοι λόγο ατζέντας προσπαθούν να μας αποκόψουν απο τον Αρχαίο Ελληνικό πολιτισμό και να μας εξισώσουν με ανατολίτες Τουρκούς, Όχι, γιατί ενάς ανθρώπος δέν καθορίζεται μόνο απο το DNA, άλλα και απο το περιβάλλον και μόρφωση.
    Provokator

Χοχο | 14/05/2013 23:31
    Οχι οτι με αφορα καθολου η φυλετικη συνεχεια αλλα χαιρομαι γιατι το πορισμα ειναι μια ακομα σφαλιαρα στο ξεπερασμενο αριστερο κατεστημενο που φροντιζε παντα να διαδιδει ατεκμηριωτες και συχνα αστειες θεωριες με επιστημονικη σοβαροφανεια. Αλλη μια σφαλιαρα λοιπον αν και εχει αρχισει πλεον να χανει την ομορφια του το ολο θεμα. Το να ξεφτιλιζεις τους "αριστερους" ειναι σα να κλεβεις εκκλησια πλεον
    Gguu

σχετικα ολα | 14/05/2013 22:58
    καλα τα γενετικα τεστ αλλα φυσικα δεν μπορει καποιος να εξετασει π.χ και τα δεκα εκατομμυρια των ελληνων για να βγαλει καποιο συμπερασμα ...γενικα και με το ματι που λεμε, θα λεγαμε οτι οι σημερινοι κρητικοι ειναι κατι αναμεσα σε βαλκανια, ιταλια ,τουρκια, μεση ανατολη και βορεια αφρικη... μελαχρινοι , πολυ μελαχρινοι, ξανθοι, κατι που ισχυει γενικα και για την υπολοιπη ελλαδα, με τους ποντιους να εχουν σχεση πιο πολυ με την περιοχη του καυκασου, οπτικα παντα , τους τσιγγανους λιγο πιο σκουρους,και γενικα να επικρατει το μελαχρινο μεσογειακο που ειναι το ιδιο ,απο την ισπανια εως το αφγανισταν..
    Ανώνυμος / η

ΠΡΟΣ ΜΠΑΤΖΑΝΗ ... | 14/05/2013 19:32
    ΣΕ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΕΩΝ ΜΑΣ ΠΕΡΙ ΕΠΙΜΕΙΞΙΩΝ ΣΤΟ ΝΗΣΙΩΤΙΚΟ ΠΛΗΘΥΣΜΟ Κ.Λ.Π.
    Ν.ΝΤΑΪΟΣ

Εθνικιστικά και ρατσιστικά παραληρήματα ... | 14/05/2013 19:10
    Βερέμης, Ρεπούση, Δραγώνα, Καφετζόπουλος, Τατσόπουλος, Τσίτος, η αφρόκρεμα της Ελληνικής διανόησης, το έχουν ξεκαθαρίσει. Έλληνες δεν υπάρχουν πια. Το ότι μιλούν ακόμα Ελληνικά και το ότι όλοι οι γείτονες τους υπάρχουν ακόμα δεν παίζει κανένα ρόλο. Οι γενετικές έρευνες των πανεπιστημίων John Hopkins (ΗΠΑ) και Τορίνο (Ιταλία) ή ο παγκόσμιος γενετικός χάρτης του πανεπιστημίου Preston, είναι προϊόντα του Ελληνικού ιμπεριαλισμού. Ο γενετιστής, ιστορικός και τηλεοπτικός παραγωγός κος Βερέμης μάλιστα, η επιστημονική κορυφή της Ελλάδας στο συγκεκριμένο θέμα, μετά την ιστορική του τηλενουβέλα - 1821, θα προχωρήσει στα γυρίσματα νέας τηλενουβέλας, που θα ασχολείται με τις γενετικές μας καταβολές.
    Φώτης