Μια μικροσκοπική κάψουλα την οποία εφηύραν ερευνητές του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας στο Λος Αντζελες (UCLA) εκτιμάται ότι μπορεί να βελτιώσει σημαντικά τις θεραπείες για τον καρκίνο.

Προστασία των υγιών κυττάρων

Αναζητώντας μια πιο στοχευμένη και λιγότερο επεμβατική μέθοδο αντιμετώπισης των καρκινικών όγκων οι ερευνητές με επικεφαλής ειδικούς από τη Σχολή Μηχανικής και Εφαρμοσμένων Επιστημών Henry Samueli του UCLA ανέπτυξαν ένα διασπώμενο «νανοκέλυφος» το οποίο μπορεί να μεταφέρει πρωτεΐνες στα καρκινικά κύτταρα και να σταματήσει την ανάπτυξη των όγκων χωρίς να καταστρέφονται τα υγιή κύτταρα γύρω τους.

Σε νέα μελέτη τους που δημοσιεύεται on-line στην επιθεώρηση «Nano» οι ερευνητές με επικεφαλής τον καθηγητή Χημικής και Βιομοριακής Μηχανικής Γι Τανγκ αναφέρουν ότι τα «νανοκελύφη» τους, τα οποία αποτελούνται από ένα υδατοδιαλυτό πολυμερές, κατάφεραν να μεταφέρουν με ασφάλεια ένα πρωτεϊνικό σύμπλεγμα στον πυρήνα καρκινικών κυττάρων οδηγώντας τα στον θάνατο. Τα «κελύφη» αυτά τα οποία έχουν το μισό μέγεθος από το μικρότερο βακτήριο διασπώνται στα μη καρκινικά κύτταρα χωρίς να τους προκαλούν προβλήματα.

Πλεονεκτήματα σε σχέση με άλλες μεθόδους

Η συγκεκριμένη διαδικασία εκτιμάται ότι έχει πολλά πλεονεκτήματα σε σύγκριση με τις γονιδιακές θεραπείες για τον καρκίνο οι οποίες συνδέονται με κίνδυνο γενετικών μεταλλάξεων ή με τις χημειοθεραπείες οι οποίες «χτυπούν» αδιακρίτως καρκινικά αλλά και υγιή κύτταρα.

«Η προσέγγιση αυτή αποτελεί πιθανότατα έναν νέο τρόπο θεραπείας του καρκίνου» ανέφερε ο καθηγητής Τανγκ και προσέθεσε: «Είναι πολύ δύσκολο να μεταφέρουμε την πρωτεΐνη στα κύτταρα αν δεν χρησιμοποιήσουμε αυτό το όχημα. Πρόκειται για έναν μοναδικό τρόπο θεραπείας του καρκίνου χωρίς να πλήττονται τα υγιή κύτταρα».

Το πρωτεϊνικό σύμπλεγμα που «κουβαλούν» εντός τους τα «νανοκελύφη» ονομάζεται αποπτίνη και προέρχεται από έναν ιό της αναιμίας των πτηνών. Το πρωτεϊνικό αυτό «φορτίο» συσσωρεύεται στον πυρήνα των καρκινικών κυττάρων και δίνει εντολή για απόπτωσή τους (προγραμματισμένο κυτταρικό θάνατο).

Συρρίκνωση των όγκων σε πειράματα

Πειράματα με τις νανοκάψουλες που διεξήχθησαν σε ποντίκια στα οποία είχαν εμφυτευθεί ανθρώπινα καρκινικά κύτταρα του μαστού έδειξαν ότι η νανομέθοδος οδήγησε σε σημαντική μείωση των όγκων.

Η ερευνητική ομάδα συνεχίζει τώρα τις μελέτες της αναζητώντας καινούργιους τρόπους καλύτερης στόχευσης των καρκινικών όγκων, παράτασης της ζωής των καψουλών και μεταφοράς και άλλου είδους πρωτεϊνών μέσα σε αυτές.