Φάρμακα που χρησιμοποιούνται για τη μείωση των φλεγμονών στα άτομα με ψωρίαση ίσως θα μπορούσαν να βοηθήσουν και στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της νόσου Αλτσχάιμερ, σύμφωνα με νέα μελέτη που διεξήχθη σε ποντίκια γενετικώς τροποποιημένα ώστε να αναπτύξουν τη νευροεκφυλιστική ασθένεια.

Μείωση του β-αμυλοειδούς

Πειράματα έδειξαν ότι φάρμακα παρόμοια με εκείνα της ψωρίασης βελτίωσαν τη βραχυπρόθεσμη μνήμη των πειραματοζώων, όπως αναφέρεται σε σχετική δημοσίευση στην επιθεώρηση «Νature Medicine». Παράλληλα εμφανίστηκε μείωση και στην εναπόθεση της πρωτεΐνης β-αμυλοειδές στον εγκέφαλο των ζώων, η οποία θεωρείται ότι παίζει κεντρικό ρόλο στην εμφάνιση της Αλτσχάιμερ.

Η νέα μελέτη διεξήχθη από ειδικούς του Τμήματος Νευροπαθολογίας στο νοσοκομείο Charité στο Βερολίνο σε συνεργασία με συναδέλφους τους από το Ινστιτούτο Πειραματικής Ανοσολογίας του Πανεπιστημίου της Ζυρίχης.

Οι ερευνητές έθεσαν… εκτός λειτουργίας στον οργανισμό των ζώων δύο συγκεκριμένες κυτοκίνες του ανοσοποιητικού συστήματος (ιντερλευκίνη-12 και ιντερλευκίνη-23) οι οποίες είναι γνωστό ότι ενισχύουν τις φλεγμονές. Όπως φάνηκε με τον τρόπο αυτό μειώθηκαν οι εναποθέσεις β-αμυλοειδούς στον εγκέφαλο των ποντικιών.

Για πρόληψη και θεραπεία

Με ποιον τρόπο μπλοκαρίστηκε η δράση των κυτοκινών; Μέσω της χορήγησης ενός αντισώματος. Η χορήγησή του σε νεαρά ζώα που ήταν ενός μήνα οδήγησε σε μείωση κατά 31% των πλακών β-αμυλοειδούς στον εγκέφαλο. Παρόμοια τεστ σε μεγαλύτερα σε ηλικία ποντίκια που είχαν ήδη παρουσιάσει συμπτώματα Αλτσχάιμερ έδειξε ότι εμφανίστηκε σημαντική μείωση στο έλλειμμα της βραχυπρόθεσμης μνήμης, σύμφωνα με τη μελέτη.

Τα αποτελέσματα αυτά μαρτυρούν ότι μια τέτοια θεραπευτική προσέγγιση θα μπορούσε να είναι αποτελεσματική τόσο προληπτικά όσο και σε περιπτώσεις που τα συμπτώματα της νόσου έχουν κάνει την εμφάνισή τους.

Ανάγκη για άμεση έναρξη κλινικών δοκιμών

Σημειώνεται ότι φάρμακα που στοχεύουν το ίδιο σύστημα με αυτό που στόχευσαν τώρα οι επιστήμονες έχουν ήδη δοκιμαστεί σε ανθρώπους με ψωρίαση. Με βάση αυτό το δεδομένο οι ερευνητές σημειώνουν ότι «πρέπει να ξεκινήσουν κλινικές μελέτες χωρίς καθυστέρηση και για τη νόσο Αλτσχάιμερ. Ο στόχος είναι να φθάσει αυτή η θεραπευτική προσέγγιση γρήγορα στους ασθενείς».