Ερευνητές στις ΗΠΑ εντόπισαν ένα γονίδιο που φαίνεται ότι συνδέεται άμεσα με αυτό που ονομάζουμε «μητρικό ένστικτο». Σε πειράματα που έγιναν σε ποντίκια, εκείνα που είχαν τροποποιηθεί γενετικώς ώστε να μη διαθέτουν το γονίδιο το οποίο κωδικοποιεί για τον υποδοχέα οιστρογόνων ΕRa έδειχναν λιγότερο ενδιαφέρον για τα μικρά τους σε σχέση με εκείνα που το διέθεταν.

Πώς άνοιξε ο δρόμος για την ανακάλυψη

Την έρευνα πραγματοποίησαν ερευνητές του Πανεπιστημίου Ροκφέλερ στη Νέα Υόρκη οι οποίοι σχεδίασαν τα πειράματά τους βασιζόμενοι στα ευρήματα προηγούμενων ερευνών σε ποντίκια. Στις προηγούμενες μελέτες είχε διαπιστωθεί ότι μια περιοχή του εγκεφάλου που ονομάζεται έσω προοπτική χώρα ελέγχει την επιθετικότητα, την ερωτική δεκτικότητα αλλά και τη μητρική φροντίδα στα ποντίκια.

Παράλληλα, άλλες μελέτες είχαν δείξει ότι τα νευρικά κύτταρα αντιδρούν στα οιστρογόνα και περιέχουν υψηλά επίπεδα υποδοχέων οιστρόγονων τύπου α όπως ο ΕRa, οι οποίοι συνδέονται με την επιθετικότητα, τη σεξουαλική συμπεριφορά αλλά και με τη μητρική φροντίδα.

Ωστόσο οι χημικοί μηχανισμοί που επιδρούν σε αυτές τις συμπεριφορές παρέμεναν ασαφείς.

Η έρευνα

Οι ερευνητές τροποποίησαν γενετικώς ποντίκια ώστε να έχουν μειωμένα επίπεδα του ΕRa με στόχο να μελετήσουν τη συμπεριφορά τους. «Κάναμε παρέμβαση σε ένα συγκεκριμένο γονίδιο μιας συγκεκριμένης ομάδας νευρώνων και διαπιστώσαμε δραστική μεταβολή σε μια βιολογικά κρίσιμη συμπεριφορά» δηλώνει η Ανα Ριμπιέρο, επικεφαλής της έρευνας.

Οι επιστήμονες αναφέρουν ότι η έλλειψη του γονιδίου δεν προκάλεσε παρενέργειες στις υπόλοιπες συμπεριφορές με τις οποίες σχετίζεται (σεξουαλικότητα, επιθετικότητα) αλλά μόνο στο «μητρικό ένστικτο». Η έρευνα δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Proceedings of the National Academy of Sciences».