Δεν έχετε πλέον καμία δικαιολογία για να αποφύγετε τη γυμναστική: μια νέα μελέτη δείχνει ότι μόλις μια ώρα άσκησης είναι αρκετή για να «αλλάξει» τα γονίδιά σας με τέτοιον τρόπο ώστε να επιταχύνεται η καύση του λίπους.

Αναζητώντας τις επιγενετικές αλλαγές

Ερευνητές του Ινστιτούτου Καρολίνσκα στη Στοκχόλμη με επικεφαλής την δρα Τζουλίν Ζιράθ αναφέρουν με δημοσίευσή τους στην επιθεώρηση «Cell Metabolism» ότι αναζήτησαν πιθανές επιγενετικές αλλαγές – αφορούν προσθήκη ή αφαίρεση μεθυλομάδων από τα γονίδια η οποία επηρεάζει την έκφρασή τους – σε μυϊκά κύτταρα κατά τη διάρκεια έντονης άσκησης. Προκειμένου να διεξαγάγουν τη μελέτη τους οι επιστήμονες έλαβαν βιοψίες από τους μηριαίους μυς οκτώ ανδρών που ακολουθούσαν έναν σχετικώς καθιστικό τρόπο ζωής. Οι βιοψίες ελήφθησαν μια ώρα πριν και μια ώρα μετά την άσκηση.

Οπως προέκυψε αρκετά γονίδια που εμπλέκονται στον μεταβολισμό του λίπους – όπως τα PGC-1α, PPAR-δ και PDK4- και τα οποία ήταν μεθυλιωμένα πριν από την άσκηση, μετά από αυτήν έχασαν τη μεθυλομάδα τους. Ωστόσο αυτό δεν φάνηκε να συμβαίνει σε άλλα γονίδια που δεν σχετίζονταν με τον μεταβολισμό και τα οποία συνέχισαν να είναι μεθυλιωμένα. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Η απομεθυλίωση επιτρέπει στα γονίδια να κωδικοποιούν πιο εύκολα για την παραγωγή πρωτεϊνών, γεγονός που μαρτυρεί ότι μετά την άσκηση παράγονται περισσότερες πρωτεΐνες που εμπλέκονται στη διάσπαση του λίπους, σύμφωνα με την δρα Ζιράθ.

Ο ρόλος του ασβεστίου

Η ερευνήτρια τόνισε ότι η ομάδα της εξεπλάγη όταν είδε πόσο γρήγορη ήταν η επίδραση της άσκησης στο DNA και τελικώς στην καύση του λίπους. Οι επιστήμονες που βρίσκονται πίσω από τη μελέτη πιστεύουν ότι το ασβέστιο που παράγεται στα μυϊκά κύτταρα κατά τη διάρκεια της άσκησης μπορεί να εμπλέκεται στην όλη διαδικασία. Κατέληξαν σε αυτήν την υπόθεση αφού είδαν ότι όταν εξέθεσαν τις ίδιες βιοψίες των μυϊκών κυττάρων σε καφεΐνη η οποία επίσης αυξάνει τα επίπεδα ασβεστίου στους μυς, προκλήθηκε η ίδια απομεθυλίωση.

Αν αυτό το τελευταίο σας κάνει να νομίζετε ότι μπορείτε να αποφύγετε να… ιδρώσετε τη φανέλα και να επιτύχετε τα ίδια οφέλη απλώς απολαμβάνοντας τον καφέ σας, θα σας απογοητεύσουμε. Και αυτό διότι οι ποσότητες καφεΐνης που απαιτούνται για να έχετε το αποτέλεσμα μιας ώρας άσκησης είναι τόσο μεγάλες ώστε θα παθαίνατε δηλητηρίαση…