Η μεταμόσχευση κερατοειδούς αποτελεί σε κάποιες περιπτώσεις τη λύση που μπορεί να σώσει έναν άνθρωπο από την τύφλωση. Η λύση αυτή δεν είναι όμως πάντοτε εύκολη, εξ αιτίας όχι μόνο της έλλειψης μοσχευμάτων αλλά και του φόβου επιπλοκών. Χάρη σε μια πρωτοποριακή μέθοδο ίσως σύντομα να μην είναι πλέον απαραίτητη.

Ερευνητές της Ακαδημίας Σαλγκρένσκα της Σουηδίας πέτυχαν το πρώτο βήμα για τη θεραπεία ενός κατεστραμμένου κερατοειδούς χιτώνα με τη βοήθεια εμβρυϊκών βλαστικών κυττάρων. Συγκεκριμένα κατόρθωσαν να μετατρέψουν τα βλαστικά κύτταρα σε επιθηλιακά – τα κύτταρα που «χαρίζουν» στον κερατοειδή τη διαύγειά του.

Πρώτη «καλλιέργεια» σε ανθρώπινο κερατοειδή

Οι επιστήμονες καλλιέργησαν αρχικά στο εργαστήριο τα ανθρώπινα εμβρυϊκά βλαστικά κύτταρα και στη συνέχεια τα μεταμόσχευσαν σε κατεστραμμένους κερατοειδείς, τους οποίους εξασφάλισαν από το οφθαλμολογικό τμήμα της Πανεπιστημιακής Κλινικής Σαλγκρένσκα. Οπως είδαν μέσα σε διάστημα έξι ημερών τα κύτταρα είχαν διαφοροποιηθεί σε κύτταρα του επιθηλίου του κερατοειδούς.

Αν και φαίνεται «μικρό» το επίτευγμα είναι σημαντικό, εφόσον ανοίγει τον δρόμο προς μια μελλοντική θεραπεία αποκατάστασης των βλαβών του κερατοειδούς χωρίς την ανάγκη μεταμόσχευσης.

«Παρόμοια πειράματα έχουν γίνει σε ζώα, είναι όμως η πρώτη φορά που βλαστικά κύτταρα αναπτύσσονται σε ανθρώπινους κερατοειδείς» δήλωσε ο Τσαρλς Χάνσον, ένας εκ των επικεφαλής της μελέτης η οποία δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση «Acta Ophthalmologica Scandinavica». «Αυτό σημαίνει ότι κάναμε το πρώτο βήμα ώστε να μπορέσουμε να χρησιμοποιήσουμε τα βλαστικά κύτταρα για τη θεραπεία των κερατοειδών που έχουν υποστεί βλάβες».

Ζητούμενο τώρα είναι η τελειοποίηση της τεχνικής. «Αν κατορθώσουμε να αναπτύξουμε μια μέθοδο ρουτίνας η διαθεσιμότητα της θεραπείας για τους ασθενείς που χρειάζονται έναν νέο κερατοειδή θα είναι ουσιαστικά ανεξάντλητη» υπογράμμισε ο Ουλφ Στένεβι, ο έτερος επικεφαλής της μελέτης. «Επίσης τόσο η χειρουργική διαδικασία όσο και η αποκατάσταση θα είναι πολύ απλούστερες».