Νέα επιστημονικά στοιχεία μαρτυρούν την αποτελεσματικότητα του εμβολίου για τη μηνιγγίτιδα Β, η οποία χτυπά πολλά παιδιά. Μελέτη που διεξήχθη στη Χιλή και δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «The Lancet» προσφέρει περαιτέρω ισχυρές ενδείξεις σχετικά με το ότι το νέο εμβόλιο είναι αποτελεσματικό ενάντια στη συγκεκριμένη μορφή μηνιγγίτιδας, όχι μόνο στα μικρά παιδιά αλλά και στους εφήβους.

Ενας δύσκολος, «πολυπρόσωπος» στόχος

Τα υπάρχοντα εμβόλια για τη μηνιγγίτιδα τα οποία έχουν εισαχθεί και σε εθνικά προγράμματα εμβολιασμού ανά τον κόσμο έχουν σώσει πολλές ζωές παιδιών την τελευταία δεκαετία. Ωστόσο η μηνιγγίτιδα Β συνεχίζει να αποτελεί έναν άπιαστο στόχο για τους επιστήμονες που αναπτύσσουν εμβόλια ενάντια στη νόσο. Και αυτό διότι ουσιαστικώς η μηνιγγίτιδα Β είναι μια ομάδα χιλιάδων στελεχών του βακτηρίου της μηνιγγίτιδας τα οποία εμφανίζουν λεπτές διαφορές μεταξύ τους. Ετσι είναι πολύ δύσκολο να αναπτυχθεί ένα και μόνο εμβόλιο το οποίο να καλύπτει όλα αυτά τα στελέχη.

Το αποτέλεσμα είναι ότι ενώ τα υπάρχοντα εμβόλια για τη μηνιγγίτιδα περιέχουν τέσσερα άλλα επικίνδυνα στελέχη του μηνιγγιτιδόκοκκου, ο κίνδυνος μηνιγγίτιδας Β καραδοκεί για τα παιδιά.

Η μόλυνση με μηνιγγίτιδα Β η οποία προκαλεί φλεγμονή των μεμβρανών που περιβάλλουν τον νωτιαίο μυελό και τον εγκέφαλο συνεχίζει να προκαλεί θανάτους παιδιών ανά τον κόσμο ενώ σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί να μην επιφέρει τον θάνατο αλλά σχετίζεται με σοβαρή νόσηση και επιπλοκές.

Γενετική ανάλυση του μηνιγγιτιδόκοκκου Β

Το νέο εμβόλιο με την ονομασία «4CMenB» παρήχθη μετά την ανάλυση της γενετικής δομής χιλιάδων στελεχών του μηνιγγιτιδόκοκκου Β, μέσω της οποίας ήλθαν στο φως κοινά στοιχεία μεταξύ των στελεχών που αποτέλεσαν και στόχους του εμβολίου.

Είχαν ήδη υπάρξει κάποια πρώτα ενθαρρυντικά αποτελέσματα από τη χορήγηση του «4CMenB» σε μικρά παιδιά ενώ τώρα τα νέα αποτελέσματα που ανήκουν σε ερευνητές του Πανεπιστημίου της Χιλής αφορούσαν παιδιά ηλικίας 11 ως 17 ετών.

Στη Χιλή ποσοστό μεγαλύτερο του 60% των περιπτώσεων βακτηριακής μηνιγγίτιδας αφορά τον τύπο Β, ωστόσο δύο δόσεις του νέου εμβολίου φάνηκε να προσφέρουν σχεδόν 100% προστασία.

Οι ερευνητές σημειώνουν ότι το εμβόλιο θα έπρεπε πιθανότατα να εισαχθεί στα εθνικά προγράμματα εμβολιασμού χωρών όπου η μηνιγγίτιδα Β συνεχίζει να δίνει δυναμικό «παρών», όπως είναι πολλές ευρωπαϊκές χώρες αλλά και οι ΗΠΑ.