Φως στα μυστικά της μετακίνησης των καρκινικών κυττάρων έξω από τα όρια των όγκων έριξαν βρετανοί ερευνητές, αναπτερώνοντας τις ελπίδες για την ανάπτυξη φαρμάκων που θα αναστέλλουν τις μεταστάσεις.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι ρόλο κλειδί στη μετακίνηση των κυττάρων παίζει η πρωτεΐνη JAK η οποία βοηθά τα κύτταρα να δημιουργήσουν την απαιτούμενη για τη μετακίνησή τους ενέργεια.

Σύμφωνα με το σχετικό άρθρο, το οποίο δημοσιεύεται στο πρόσφατο τεύχος της επιστημονικής επιθεώρησης Cell, τα καρκινικά κύτταρα αποσπώνται από τους συμπαγείς όγκους με δύο τρόπους: είτε «σπρώχνοντας» τα γειτονικά τους, είτε δημιουργώντας διαδρόμους μέσω των οποίων δραπετεύουν. Και στις δύο περιπτώσεις, τα κύτταρα είναι απαραίτητο να κάνουν κινήσεις σύσπασης (όπως περίπου οι μύες) πράγμα το οποίο απαιτεί την παρουσία της πρωτεΐνης JAK.

Φάρμακα καθ οδόν

Με δεδομένο ότι το 90% των θανάτων από καρκίνο συμβαίνει όταν η νόσος έχει κάνει μετάσταση, είναι κατανοητή η αγωνία των επιστημόνων να αναζητήσουν μηχανισμούς αναστολής των μεταστάσεων. Φαίνεται λοιπόν ότι η πρωτεΐνη JAK αποτελεί έναν πρώτης τάξεως στόχο για την ανάπτυξη αντιμεταστατικών φαρμάκων. Το θετικό μάλιστα είναι ότι η εν λόγω πρωτεΐνη δεν είναι άγνωστη στους μελετητές του καρκίνου. Η παρουσία της έχει συνδεθεί με λευχαιμίες και, σύμφωνα με τους ερευνητές, φάρμακα εναντίον της βρίσκονται ήδη καθ οδόν.

Φυσικά μόνο οι κλινικές δοκιμασίες των φαρμάκων αυτών, οι οποίες αναμένονται στα επόμενα χρόνια, θα καταδείξουν την αποτελεσματικότητά τους.