Ελπίδες για πιο επιτυχημένες, εξατομικευμένες και με λιγότερες παρενέργειες θεραπείες εναντίον του καρκίνου προσφέρει μια ομάδα βρετανών επιστημόνων. Οι ερευνητές ανακάλυψαν έναν άγνωστο ως τώρα τρόπο θανάτωσης των καρκινικών κυττάρων ο οποίος φαίνεται να προσφέρει μια νέα, αποτελεσματικότερη οδό επίθεσης εναντίον όλων των τύπων καρκίνου.

Τα ευρήματα των ειδικών του Breakthrough Breast Cancer Research Center του Ινστιτούτου Αντικαρκινικών Ερευνών στο Λονδίνο δίνουν επίσης μια εξήγηση στο γιατί ορισμένοι ασθενείς δεν ανταποκρίνονται σε ορισμένες από τις υπάρχουσες χημειοθεραπείες.

Μελετώντας τον θάνατο των κυττάρων

Για να βρουν μια απάντηση σε αυτό το τελευταίο ερώτημα οι επιστήμονες μελέτησαν τον τρόπο με τον οποίο οι δραστικές ουσίες διαφόρων χημειοθεραπειών «σκοτώνουν» τα κύτταρα των καρκινικών όγκων.

Οι θεραπείες αυτού του είδους δρουν επιφέροντας βλάβες στο DNA των καρκινικών κυττάρων. Αυτά αντιδρούν παράγοντας πρωτεΐνες οι οποίες προκαλούν τον θάνατό τους. Ως πρόσφατα θεωρείτο ότι τα κύτταρα πεθαίνουν μόνο με έναν τρόπο, την απόπτωση _ αποκαλούμενη και «σιωπηλή αυτοκτονία».

Όπως περιγράφουν στη μελέτη τους, η οποία δημοσιεύτηκε στην επιστημονική επιθεώρηση «Molecular Cell», οι ειδικοί του βρετανικού ερευνητικού κέντρου διαπίστωσαν ότι πολύ συχνά η απόπτωση «μπλοκάρεται» από τα καρκινικά κύτταρα, με αποτέλεσμα τα φάρμακα της χημειοθεραπείας να μη λειτουργούν και οι όγκοι να συνεχίζουν να αναπτύσσονται.

Στόχος η νεκρόπτωση

Παράλληλα όμως ανακάλυψαν ότι ορισμένες χημειοθεραπευτικές δραστικές ουσίες επιδρούν στα καρκινικά κύτταρα μέσω ενός άλλου τρόπου θανάτωσης, τον οποίο ονόμασαν νεκρόπτωση. Αυτή η διαδικασία θανάτου είναι όπως είδαν πολύ πιο «δραστική» _ διαλύει εντελώς τη μεμβράνη των καρκινικών κυττάρων και τα εξολοθρεύει ολοσχερώς.

Σε μια ακόμη πιο σημαντική παρατήρηση οι ερευνητές διαπίστωσαν στο εργαστήριο ότι ενεργοποιώντας μια ομάδα πρωτεϊνών μπορούσαν να «εξαναγκάσουν» τα κύτταρα του καρκίνου να ακολουθήσουν αυτή τη μορφή θανάτου, ανοίγοντας τον δρόμο για νέου είδους θεραπείες οι οποίες θα εξοντώνουν και τα καρκινικά κύτταρα που εμφανίζονται ανθεκτικά στις σημερινές χημειοθεραπείες.

Νέες θεραπείες

«Τα ευρήματα αυτά αντιπροσωπεύουν μια νέα γραμμή επίθεσης εναντίον του καρκίνου» δήλωσε ο Πασκάλ Μάιερ, κύριος συγγραφέας της μελέτης. «Η χημειοθεραπεία υπάρχει εδώ και δεκαετίες, δεν είχαμε όμως ποτέ καταλάβει πώς σκοτώνει τα καρκινικά κύτταρα. Η μελέτη μας δείχνει όχι μόνο ότι αυτό μπορεί να συμβεί με δυο διαφορετικές διαδικασίες αλλά και το πώς μπορούν να αναπτυχθούν φάρμακα ώστε να ενεργοποιήσουμε τη δεύτερη, νεοανακαλυφθείσα διαδικασία με πολύ πιο έξυπνο και αποτελεσματικό τρόπο».

Ο ερευνητής τόνισε ότι οι μελέτες βρίσκονται ακόμη σε πρώτο στάδιο, αλλά φέρουν πολλές υποσχέσεις για το μέλλον. Ένα γεγονός το οποίο θεωρείται ιδιαίτερα ενθαρρυντικό είναι ότι μια δραστική ουσία που στοχεύει κάποιες από τις πρωτεΐνες που εντοπίστηκαν _ γνωστή ως SMAC-mimetics _ βρίσκεται ήδη σε κλινικές δοκιμές με καλά αποτελέσματα.