Iρλανδική καταγωγή φαίνεται ότι έχουν οι πολικές αρκούδες σύμφωνα με μελέτη βρετανών, ιρλανδών και αμερικανών ειδικών που δημοσιεύεται στο επιστημονικό έντυπο «Current Biology».

Ξεδιπλώνοντας το… πολικό γενεαλογικό δέντρο

Οι επιστήμονες με επικεφαλής την δρα Σιρίντουεν Έντουαρντς (κατά τη διάρκεια της μελέτης εργαζόταν στο Trinity College του Δουβλίνου ενώ πλέον βρίσκεται στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης), προχώρησαν στην ανάλυση μικρών τμημάτων μιτοχονδριακού DNA – το καθένα από τα τμήματα αυτά διέθετε μήκος 100-176 ζευγών βάσεων. Τα δείγματα ελήφθησαν από τα δόντια και τα οστά 17 προϊστορικών αρκούδων που ζούσαν σε σπηλιές της Ιρλανδίας.

Στη συνέχεια συνέκριναν τα στοιχεία αυτά με τις γονιδιακές αλληλουχίες πολικών και καφέ αρκούδων που είτε ζουν τώρα στον πλανήτη είτε έχουν εξαφανιστεί.

Πολικές αρκούδες του… δάσους

Ανακάλυψαν λοιπόν, ότι οι σύγχρονες πολικές αρκούδες κατάγονται από ένα εξαφανισμένο είδος καφέ αρκούδας που ζούσε στα βρετανικά νησιά και στην Ιρλανδία 43.000-38.000 χρόνια πριν.

Όλως παραδόξως οι ερευνητές είδαν ότι δέκα από τις 17 αρχαίες ιρλανδικές αρκούδες ανήκαν στην ίδια οικογένεια με όλα τα σύγχρονα είδη πολικών αρκούδων, ωστόσο δεν συνέβαινε το ίδιο και με την περίπτωση των σύγχρονων καφέ αρκούδων.

Επιπλέον, ούτε τα δείγματα μιτοχονδριακού DNA ενός είδους πολικής αρκούδας 8.000 ετών έδειξαν να συμπίπτουν με εκείνα της σύγχρονης πολικής αρκούδας.

Τα μιτοχόνδρια διαθέτουν το δικό τους γενετικό υλικό, το οποίο περνά από τη μητέρα στο έμβρυο μέσω του ωαρίου.

«Οπως φαίνεται, η μητρική γενεαλογική γραμμή που εντοπιζόταν στους πληθυσμούς των αρχαίων πολικών αρκούδων αντικαταστάθηκε πλήρως από εκείνη των ιρλανδικών πληθυσμών» αναφέρει χαρακτηριστικά η δρ Έντουαρντς.

Όπως εξηγεί η επικεφαλής της μελέτης, ο συγκεκριμένος υβριδισμός μάλλον προέκυψε την εποχή που η Ιρλανδία είχε καλυφθεί από παγετώνες, πριν από περίπου 22.000 χρόνια.