Ελπίδα για καλύτερη αντιμετώπιση ενός από τους πιο θανατηφόρους καρκίνους του μαστού, του τριπλού αρνητικού καρκίνου του μαστού, δίνει η ανακάλυψη ενός δικτύου υπερενεργών γονιδίων τα οποία φαίνεται ότι «πυροδοτούν» την εμφάνιση της νόσου.

Η νέα ανακάλυψη που ανήκει σε ειδικούς του Ινσιτούτου Dana – Farber για τον Καρκίνο και δημοσιεύεται στο επιστημονικό περιοδικό «Journal of Clinical Investigation» αναμένεται να οδηγήσει σε καινούργιες θεραπείες για τη συγκεκριμένη μορφή καρκίνου η οποία «πλήττει» περίπου μια στις πέντε γυναίκες με τη νόσο και δεν αποκρίνεται στις περισσότερες θεραπείες.

Ογκοι ανθεκτικοί στα φάρμακα

Οι τριπλά αρνητικοί καρκίνοι του μαστού εμφανίζουν έλλειψη των μοριακών υποδοχέων που τους επιτρέπουν να είναι ευαίσθητοι στις ορμόνες οιστρογόνο και προγεστερόνη καθώς και στην πρωτεΐνη HER2. Το αποτέλεσμα είναι ότι αυτού του είδους οι καρκίνοι δεν εμφανίζουν απόκριση στα φάρμακα που δρουν στους ορμονικούς υποδοχείς.

Οι συγκεκριμένοι όγκοι αντιστοιχούν στο 15%-20% των όγκων στον μαστό και εμφανίζονται κυρίως σε νεαρότερες γυναίκες, σε μαύρες γυναίκες καθώς και σε γυναίκες που φέρουν μεταλλάξεις του γονιδίου BRCA1.

Προηγούμενη μελέτη των ειδικών από το Dana-Farber επικεφαλής των οποίων ήταν η γενετίστρια Κορνέλια Πόλιακ, είχε δείξει ότι οι τριπλά αρνητικοί όγκοι περιέχουν μεγάλες ποσότητες κυττάρων που προσομοιάζουν με τα βλαστικά κύτταρα. Τα κύτταρα αυτά ανανεώνονται συνεχώς και επιτρέπουν στον καρκίνο να εξαπλώνεται.

Το «ένοχο» δίκτυο γονιδίων

Εργαστηριακά πειράματα έδειξαν ότι πολλά από τα καρκινικά κύτταρα των συγκεκριμένων όγκων παρουσίαζαν αυξημένη δραστηριότητα σε ένα δίκτυο γονιδίων που ονομάζεται «μονοπάτι Jak2/Stat3».

Οι ερευνητές εντόπισαν 1.576 γονίδια του μονοπατιού τα οποία εμφάνιζαν διαφορές από εκείνα που εντοπίζονταν σε καρκινικά κύτταρα λιγότερο επικίνδυνων μορφών καρκίνου του μαστού. Περαιτέρω ανάλυση έδειξε τελικώς ότι 15 από αυτά τα γονίδια είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη των τριπλά αρνητικών όγκων και μπορούν να αποτελέσουν πολλά υποσχόμενους θεραπευτικούς «στόχους». Όταν μάλιστα οι ειδικοί μπλόκαραν την δραστηριότητα ορισμένων από αυτά τα γονίδια ήταν σε θέση να καταστείλουν την καρκινική ανάπτυξη.

Ελπίδα για θεραπεία σύντομα

Είναι σημαντικό ότι έχουν ήδη αναπτυχθεί φαρμακευτικές ουσίες που καταστέλλουν τη δράση πέντε εκ των γονιδίων του δικτύου – δύο από τα φάρμακα βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε στάδιο προχωρημένων κλινικών δοκιμών για την αντιμετώπιση καρκίνων του αίματος οι οποίοι συνδέονται με το ίδιο γονιδιακό μονοπάτι.

Σύμφωνα με τους ερευνητές το μη φυσιολογικό αυτό γονιδιακό μονοπάτι είναι πιθανό να εντοπίζεται στις μισές από τις ασθενείς με τριπλά αρνητικό καρκίνο του μαστού.

Όπως ανέφερε η δρ Πόλιακ το γεγονός αυτό είναι άκρως σημαντικό καθώς είναι πιθανό να δοκιμαστούν σύντομα τα συγκεκριμένα φάρμακα και σε ασθενείς με καρκίνο του μαστού. «Η ανακάλυψη αυτών των θεραπευτικών στόχων αναμένεται να οδηγήσει ταχέως σε κλινικές δοκιμές με την ελπίδα ότι θα αναπτυχθούν στοχευμένες θεραπείες για τους τριπλά αρνητικούς καρκίνους του μαστού» κατέληξε η ειδικός.